J
Jan-Å: Eller sätt gips om Du behöver få till en slät vägg. Annars kan Du behandla den som vilken betongvägg som helst antar jag.
4 svar · 3,1k läst
F
Flurken: Hej. Jag har varit runt och tittat på lite målarsprutor. En firma rekomenderade Anti-corrosions spruta som heter KREBS HVLP FSP 800. Är det någon som vet något om den? Motsvarar den Wagners sprutor? Är det lika bra att köpa en Bosch för betydligt mindre pengar? Kan inte nog för att bedömma om den är bra eller inte. Skulle få ge ca 3500:- för den. Hälsningar Flurken
0 svar · 2,7k läst
S
steppen7: Är ute efter mattsvart färg till nya huset och vill samtidigt ha en tålig färg. Alcro Bestå/Beckers Perfekt gick det ju bra för i folksams test så vi målade de vita partierna på huset med Becker Perfekt Matt vilket blev mycket fint. Vet dock inte om Perfekt matt håller samma kvalite som den icke-matta men man får hålla tummarna. Nu har vi svart kvar att måla men jag tycker inte
0 svar · 5,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Kollade du med Claessons? Det är äkta vara de säljer.
5 svar · 7,9k läst
H
H: [citat] Ok, jag prövar. Blir nog bra :)
4 svar · 5,0k läst
S
Steff A: Hej! Magnetfärg är en kul grej. Funkar fint inomhus. Men enligt specifikation ( på t ex Alcro och Nordsjö Färg) är den bara till för inomhusbruk. Risken ska, efter att ha frågat Alcro per telefon, vara att färgen kan :( släppa när det blir kallt. Någon som har prövat magnetfärg utomhus?? / hälsn. Steff i goa Götet
0 svar · 2,0k läst
V
valter53: Förklistra med utspädt tapetklister, då fäster det som är kvar på väggen. Spackla och slipa det som behövs.
1 svar · 6,5k läst
Alpha
Alpha: Tog lite bilder senast idag hemma här så att man kan slutföra byggfoto pärmen, så att jag kan väl bidra med ett sovrum i en klassisk nyans :)
2 svar · 1,8k läst
·
prototypen
prototypen: Eftersom jag har alla plåttak svarta så är alla hängrännor och stuprör och stänkbleck svarta så med den logiken så ska ni ha rännor och rör grafitgrå. Protte
1 svar · 1,0k läst
Alpha
Alpha: Hej! Jag försökte leta rätt på en äldre tråd som beskrev hur bl.a jag gjorde med min trapp, hittar den icke men kan väl dra lite kortfattat igen samt visa hur trappen såg ut innan/efter. 1.Tvättade av alla ytor med en kombiduk(målartvätt) 2.Slipade med 80/120 papper. 3.Spacklade alla små skavanker med snickerispackel + slipning. 4.Grundade 2-3 ggr(minns ej) med häftgrund V + Fogning
1 svar · 4,0k läst
·
C
corre: Jag hade problem med spackel under september, fick köra med ett oljeelement för att få torktid på ~dygn. Biltema säljer en billig 2Kw elbjörnkopia nu för 229:- (?)
2 svar · 1,2k läst
H
husnisse: Efter att ha köpt ett lättare renoveringsobjekt, som för övrigt är mitt första hus, har turen snart kommit till köket. På en av väggarna är jag sugen på att sätta puts. Min fråga är nu om det är allt för krångligt eller möjligt även för en som aldrig gjort sånt förr. Jag har inte tummen mitt i näven och god hjälp av mer erfarna släktingar och vänner, men tror inte någon
0 svar · 1,7k läst
F
Flurken: Hej. Jag håller på att renovera ett rum i en gammal kåk. Har tidigare kört med easy cover med hyfsat resultat. Tycker att den är relativt dyr (borde vara enkel att tillverka) och har letat efter billigare alternativ. Rustas "Genväg" kostar ca 26kr/kvm. Den känns dock annorlunda i formatet. Den är lite mjukare och tjockare. Är det bättre/sämre? Tunn och styv eller tjock och mjuk? Den
0 svar · 5,4k läst
E
Elion: annars så kan du köpa fuktsprärr på colorama och dra på väggarna vänta en dag och brespackla över
10 svar · 6,2k läst
J
JPW: Åkej! Det låter ju faktiskt som en bättre metod än att kladda med limmet direkt på tapeten och låta kladdet torka in medan det sväller... Det måste jag nästan prova.
5 svar · 11,1k läst
Alpha
Alpha: [citat] Varför och varför:S, det där beror väl på hur noga man vill vara, ska man täckmåla och vara riktigt säker på att färgen sitter kvar så BÖR ju träet vara obehandlat, MEN till en ny trapp så hade jag inte heller skrapat bort all lack utan då beställt en obehandlad alt. färdigbehandlad. Men att rugga upp ytan med fint sandpapper eller 3M slipkloss + stryka på en vitbaserad
4 svar · 10,3k läst
Z
Zero: Nej tyvärr har vi lämnat igen maskinen och inga foton blev tagna pga. tidsbrist. Har inte sett denna maskin förut på Internet. Fördelen med den var att penslarna gick ställa in på många olika sätt men tyvärr så doppade den inte sidorollarna så sidorna blev bara delvis målade (närmast undersidan). Endera får man försöka hälla färg på rollarna eller så trä in ribban flera
47 svar · 49,1k läst
F
Freddy_kruger: Priser brukar anges i kr/m2, för ingen kan ju veta hur höga just dina väggar är. 150/m2 är inte orimligt, microlit är dyrt! Det går åt massor av färg oxå...
3 svar · 4,4k läst
S
stenkulla: har precis köpt tapet på rusta. tänkt att ha på en fondvägg. tapeten är grå/ svart. med ett svagt mönster. kallas på rusta för space skyskrapa. har lite dålig fantasi men vad ska vi ha på övriga väggar. tapet helst . förslag tack
0 svar · 4,3k läst
·
5.2 racing
5.2 racing: Bredspackla är det enda som blir helt perfekt. Ta in en målare om du inte kan själv. Riv ned det som sitter löst och ev måla med patentfärg. Därefter i och bredspackling eller 2ggr bredspackling.
4 svar · 2,2k läst
F
färgdoktorn: En annan som stått och öppnat och stängt ett antal färgburkar per dag dom senaste 8 åren kan bara hålla med om att en riktig burköppnare är melodin. Så länge inte lockat klabbat igen så ska man både kunna öppna och stänga den många många gånger utan att den förstörs. Att förvara den upp och ner är också ett bra tips, det tätar till den och gör att den håller längre.
12 svar · 3,1k läst
G
gaia: det är kanske orimliga förväntningar som man har på träfasader? Som nybörjare tror man att det går att måla om huset på 3-4 semesterdagar var 10-de år med några få burkar färg beräknat efter fasadens yta. Sen tillkommer fasadtvätt, lister och knutar, fasadplankan har ofta 3 sidor att måla, små detaljer tar mer tid ... och ingenting stämmer. Färgen och lediga dagar tar slut
7 svar · 2,1k läst
T
tank77: Finns coola tapeter med Star Wars på Photowall.se. http://www.photowall.se/photo-wallpaper/categories/star-wars [bild]
2 svar · 3,7k läst
Azone
Azone: Är i slutskedet av motorsågs-skulpterandet av en trägubbe som skall stå utomhus. Är det någon som vet hur man kan behandla den så den tål väder och vind, men ändå behåller sin "träfärg". Skall man "fernissa"? Eller hur gör man bäst för att bevara den. Nu är den tjärad i botten (samt på hatten) för att inte ta upp fukt under/överifrån, men hur gör man med resten? Vet ej
0 svar · 2,9k läst
·
Anna_H
Anna_H: Jag kör konsekvent med vit spärrfärg på våra gamla paneltak och panelväggar efter att ha sett grannens kvistlackade (vita kvistar, resten gult) och vårt kökstak som på inrådan av färgaffären inte fick kvistlack elerl spärrfärg och därför behövde 5 färglager. Spärrfärgen blir gul, men när den torkat minst 24 timmar har den härdat och låser in det gula.
10 svar · 20,4k läst
N
nemlan: Något försent inlägg kanske, men varför i hela friden besvärar du dig med boracol när det finns Bestå grundolja? Samma bekämpningsmedelsklass, och dessutom står det på burken att du ska använda det. Inte boracol ;)
2 svar · 1,6k läst
N
nemlan: MDF-material varierar mycket i sammansättning. Vissa kan vara limmade eller behandlade med medel som löses ut av en lösningsmedelsburen färg. Provmåla "baksidan" och kolla vidhäftning samt att det inte finns någon tendens till fula genomslag. Skarvarna kan du sätta igen med Snickerispackel innan du målar.
1 svar · 2,1k läst
N
nemlan: [citat] Lol.
5 svar · 2,9k läst
N
5 svar · 2,9k läst
F
färgdoktorn: Golvfärg funkar absolut, men använder man en oljeburen lackfärg så ska den ju bli så pass hård att den klarar det slitaget. Dom vattenburna är förhållandevis mjuka och blir lätt märken i. Så passa på nu medans oljelackfärgen finns kvar!
9 svar · 11,0k läst
G
Georgelama12: Går du bet hör av dig till "S.A Falk " i Karlstad. Finns det någon som kan leta upp en tapet är det Thomas där! Levererar tapeter till hela Sverige och är nog en av Nordens mest erkända tapetleverantörer! Han kan dessutom skicka tapeten!
3 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.