... hur många sorters färgburkar finns det?

Tycker "utvecklingen" på det området stått tämligen stilla sen första gången jag såg en färgburk.
Som engångsburk fungerar det ju men ska det öpnnas och stängas några gånger så tycker i alla fall jag att det kunde gjorts bättre.
Var intelligent nog(nåja...) att köpa en 3-liters plåtburk med linoljefärg och nu sist fick jag verkligen vålda upp locket som blivit sämre och sämre för varje gång jag öppnat det.
Visst, jag hade inte bra verktyg till det, erkänner, men ändå.

Så köpte en stor burk inlagd gurka på Maxi igår för att hälla över färgen i och rädda den framöver.
Jag tänkte ta bort gurkan innan jag häller i färgen.

Redigerat:
Thomas59
Blindnit skrev:
... hur många sorters färgburkar finns det?

Tycker "utvecklingen" på det området stått tämligen stilla sen första gången jag såg en färgburk.
Som engångsburk fungerar det ju men ska det öpnnas och stängas några gånger så tycker i alla fall jag att det kunde gjorts bättre.
Var intelligent nog(nåja...) att köpa en 3-liters plåtburk med linoljefärg och nu sist fick jag verkligen vålda upp locket som blivit sämre och sämre för varje gång jag öppnat det.
Visst, jag hade inte bra verktyg till det, erkänner, men ändå.

Så köpte en stor burk inlagd gurka på Maxi igår för att hälla över färgen i och rädda den framöver.
Jag tänkte ta bort gurkan innan jag häller i färgen.
Jag har en kombinerad färgburks- och ölöppnare som jag fick av en målare för länge sedan. Den skadar inte kanten och fixar ölen och finns nog i färghandeln skulle jag tro. Målaren visade nåt knep för att stänga locket utan att banka sönder kanten men jag hade förmodligen redan öppnat en öl då för jag har inget minne av vad han visade:D.

Håller med. Det går att öppna och stänga en plåtburk många gånger utan att locket deformeras eller skadas. Det gäller bara att ha rätt verktyg och rätt teknik.
Anledningen att plåtburken finns kvar för målarfärg är att den är oändligt mycket billigare i tillverkning än plastburken.

OK för 1-liters men dom större är kassa enligt mig.

Ett tips efter att du stängt locket på färgburken så vänder du burken upp och ner och förvarar den så
Har färgburkar som ståt så i flera år. Fick tipset av min färghandlare han påstod att han har färgburkar som är över 10 år gamla
Färgburks öppnare är väldigt bra kostar en väldigt liten slant.

Mvh Pär H

Fråga efter en bra burköppnare när du köper färg nästa gång :-)
Sånt brukar dom kunna skicka med....

Men jag kan hålla med dig om att just Linoljeburkar brukar klistra fast rätt bra.

Givetvis vet jag om bristerna med Morakniv och skruvmejsel men man tar ju vad man har :D
Tycker ändå det kunde skett nån form av utveckling på området.
Finns ju baginbox för både vin och sprit numera så varför inte för färg med?

pär h skrev:
Ett tips efter att du stängt locket på färgburken så vänder du burken upp och ner och förvarar den så
Har färgburkar som ståt så i flera år. Fick tipset av min färghandlare han påstod att han har färgburkar som är över 10 år gamla
Färgburks öppnare är väldigt bra kostar en väldigt liten slant.

Mvh Pär H
Så gör jag med om det ska förvaras längre tid men här handlar det om att öppna varannan dag ungefär.
Sen kan man ju ifrågasätta det dumsnåla med att köpa en 3-liters burk när jag bara ska måla lite fönster nu i närtiden.

En del färg kan man ju numera få i limhinkar (bl a Sadolins vattenbaserade färger), de sluter tätt några gånger fler än motsvarande plåthinkar.

Det kanske beror på kvaliteten på burkarna också? Trots riktig burköppnare (som jag fick köpa, inget gratis där inte) så håller locket på burken med grundoljan allt annat än tätt. Det är en så liten bit som sticker utanför att få tag i så det går inte utan att deformera locket.
10-litershinkarna med grund- och färdigfärg fick jag i plastburkar, otroligt mycket behagligare än plåt!

Plast har den fördelen att har dom stått ett tag tag så bildas det flagor på insidan som ramlar ner i färgen vid öppnadet.
Går iofs komma ifrån med uppochnervänd förvaring men då har vi det roliga med att stänga locket fullt med färg sen.

Mina plastburkar har inte flagat på insidan men de har bara stått i ett halvår så det kanske kommer.

En annan som stått och öppnat och stängt ett antal färgburkar per dag dom senaste 8 åren kan bara hålla med om att en riktig burköppnare är melodin. Så länge inte lockat klabbat igen så ska man både kunna öppna och stänga den många många gånger utan att den förstörs.

Att förvara den upp och ner är också ett bra tips, det tätar till den och gör att den håller längre. Annars är det så liten burk som möjligt som gäller för lång förvaring.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.