H_L
H_L: Hej och tack för tipsen. Liten pensel låter lovande. Provade en mindre, men inte en jätteliten. Spackelspade har jag provat. Funkade lika bra/dåligt som en tillskuren pizzakartong. Lite färg kryper runt hörnet och när jag sen drar bort den så kladdar det ner ändå. Torkar man sen inte av den för varje gång så kladdar det ännu mer. Men som 5.2 racing skriver så kanske jag inte kommer
4 svar · 5,0k läst
Anna_H
Anna_H: Den ska fungera. Viktigt att det får torka minst 24 timmar mellan färglagren, första lagret kommer att gulna, men det fastnar så att säga i spärrfärgen om den fått härda ordentligt.
9 svar · 15,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Flügger MetalPro. Finns i ett otal kulörer och kan brytas till valfri NCS. Helblank. Är det galvat underlag skall du grundmåla med zinkbett eller annan etsande primer. Du skriver "förnicklat"; menar du förkromat? Kan vara svårt att få fäste på denna. Någon industririmer kan funka. Har testat detta på syrafast rostfritt och det funkade bra.
4 svar · 7,9k läst
M
Miljarder: Tjena, Nu är det klart och resultat blev 4 blåbär av 5.. och med tanke på att jag är en nybörjare så är jag nöjd. =) Jag satte vävtejp på alla skarvar, bredspacklade alla väggar och sedan slipade och slutligen målade jag de 3 som skulle målas samt tapetserade den 4:e, förlimmade den bara först. Jag satte spån bara för att det satt sånt där innan.. får se hur det blir. Annars
4 svar · 1,9k läst
J
jonas_720: Ser ju toppen ut. Får ta och försöka, funderar på om man ska anlita en målare som får spackla över glasfiberväven som sitter idag. Hörde att de va nästan samma pris som att sätta easy cover. Tack för tipsen.
11 svar · 27,4k läst
H
Helen mT&S: Utegipsen sitter på men det blåser in i takfoten och runt fönstren. Höst stormarna har börjat här.
8 svar · 15,3k läst
tobbe72
tobbe72: Non wowen/easy up sväller ej och kan sättas direkt på klistrad vägg.
1 svar · 5,8k läst
N
nemlan: [citat] Ultraflex:en är kalas!
8 svar · 4,6k läst
N
nemlan: hjälp med skärning, batcher osv. blir lite svårt över internet ;) kolla www.maleributiken.se, stort urval och provbeställning.
4 svar · 2,3k läst
N
nemlan: "krokodilskinn" kan även vara en gammal oljefärg. till både verandastolpar och knutbrädor tycker jag att du ska använda beckers oljefärg V med tillhörande grundbehandling, som finns till hyfsat pris på t.ex. k-rauta. det finns även matta alternativ om du inte vill ha en blank yta.
8 svar · 3,6k läst
K
kicki w: När vi renoverade vårt hus ,använde vi easy cover på väven , änvänd våtrumslim till detta. Det var kanon enkelt att använda . Sen är det bara att tapetsera på detta när det torkat . Lycka till-
1 svar · 1,9k läst
marie10663
marie10663: Då ska jag prova. Det känns ju dumt att byta ut något som fungerar. Och det är ju inte så ofta det är igång. Några helger under hösten och våren. :D
6 svar · 18,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja antagligen har du rätt. Jag är inte såvärst hemma med färg bara. :blushing:
4 svar · 7,6k läst
N
nybyggd: låter klokt att rolla,och sedan pensel måla snickerierna
4 svar · 3,6k läst
J
Jens_H: Om du ska lasera yttersidan av dörren så grundar du med grundolja en gång, Sedan stryker du två tunna lager med lasur. Tunna för att inte dörren ska se kladdig ut när den är färdig. Jag skulle dock rekommendera grundolja + trägrund + två lager fönsterfärg för absolut bästa hållbarhet. Glöm inte att kanterna på dörrbladet räknas som utvändigt och behöver samma behandling för
3 svar · 5,0k läst
fln213
fln213: Hej! Jag gjorde så tillslut och det blev ok. MVH
2 svar · 2,7k läst
Ellagård
Ellagård: De är liksom plastiga i ytan. Vanlig väggfärg halkar runt på ytan och fäster inte så bra. Kanske skulle man köra en oljegrund först?
2 svar · 2,4k läst
J
Jens_H: Så matt som möjligt i tak. Panelgrunden har ett glansvärde på 10 och mer än så tycker inte jag är smakfullt på ett innertak.
3 svar · 7,3k läst
5.2 racing
5.2 racing: Finns speciellt framtagna presenningar som man fäster i rännkroken.
3 svar · 4,7k läst
K
Kurtivan: Det verkar onödigt att ta bort den puts som finns. Prova att putsa en vägg med "murbruk c", det blir nästan som spackel så det är ganska lätt att få bra.
2 svar · 3,5k läst
·
S
strömsborg: Stort tack alla kloka. Jag gör ett försök med klorin och sedan nåt liknande Jotun Oxan Golvfärg trä & betong 40. Jens_H, du har säkert rätt, det finns med största säkerhet nån skvätt även på väggarna så Nondrop får det bli där. Återigen, tack för alla tips
7 svar · 20,1k läst
Ö
ölandstoken: Inte så kul med slamfärg i ett sovrum. Får bli en ny panel utanpå istället, så blir väggen och historian orörd.
4 svar · 3,9k läst
Totte_S
Totte_S: Be brädgården såga till en tillräckligt bred remsa av 5mm tjock board (masonite), fasa av kanterna, spika fast, spackla och måla i samma färg som taket. Enkelt billigt tillräckligt bra.
3 svar · 3,1k läst
·
saturnus
saturnus: [citat] hahaha Jo precis. Tänk vad skönt det är att få hänga med sin tid, och slippa dra i gamla möbler, tapeter, mattor och annat skit, som endast påminner en om elände.
14 svar · 4,9k läst
T
Tjodjuret: Vi har funderat på grått, men har tröttnat lite på det för vi har så mycket av det i huset vi bor i nu. Men det är ju väldigt snyggt! Engelskt rött är lite mörkare eller har jag fel? Det var vårt första förslag, men då blir det inte så mycket ljusare än vad det är nu...
2 svar · 5,8k läst
R
Räv3n: Har nyss tapetserat om några rum här hemma. Det blev alltsammans riktigt bra då vi gjorde ett grundligt underarbete. Easy up som tapeterna kallas är riktigt trevliga att sätta. På bruksanvisningen står det att man ska använda mycket mindre klister till dessa. Vi rollade dock lite klister på tapetens baksida också för att den skulle fästa ordentligt. Blev hur bra som helst. Dessa
22 svar · 6,4k läst
D
byggare henke: ta du och olja dom bara. om du vill sätt grundfärg på med. ljus klick i en kanske mörk vind
4 svar · 1,7k läst
S
savio: Jag köpte en Zar oljebaserad träbets, färg danish walnut. Har gjort en strykning och det blev bra, blev ganska mörkt direkt. Jag tror att jag nöjer mig så. På burken står det att man ska vänta 3h innan man lackar, men ni tror att man bör vänta längre? Hur många lager lack gäller? Har köpt vanlig halvmatt klarlack.
13 svar · 11,3k läst
H
hus2010: Fondtapeten blir på dörrväggen har vi beslutet oss för, efter att faktiskt kommit på att det nog blir väldigt mörkt med den mörka tapeten på fönsterväggen. Resten har vi inte bestämt hur vi gör med ännu!
8 svar · 8,1k läst
J
Jens_H: Det är ingen fara att måla med Svart fasadfärg. Dock alstrar ju mörkare färg mer värme, men det kommer inte bli problem med sprickbildningar så länge ni grundar ordentligt. Och JA, ni behöver grunda innan även om det sitter en transportgrund från fabrik.
2 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.