Färg, Måla & Tapetsera
saturnus: några dagar, det får juh vara så pass torrt att du kan jobba med det. Framåt våren kommer du se att färgen torkat in i träet, måla en gång till då.
V8dc: Vad är skillnaden på bra och dåligt spackel? Ska snart spackla upp alla jäkla skivor i garaget som är ca 80 kvadrat och vill såklart köpa så billigt det bara går.... Men vad är skillnaden? Svårare att applicera? fastnar inte? Fyller inte ut? Blir det merjobb så kanske man lurar sig själv och förbannar skiten? Vet iallafall att inte köpa billig färg, för den täcker inte
dusthall: Du kan köra med 2 komponents båtlack från biltema, fungear fint. http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/2-komponents-polyuretan/ Många som lackat bla. bilar med denna färg och ska tydligen vara väldigt tålig mot mekaninsk nötning. Eventuellt tror jag att man får köra exempevis detta innan, så inte den gamla färgen löses upp
Elion: priset ligger på allt mellan 350 kr/tim upp till 420 kr /tim beroende på firman Det är ett par behandlingar som skall göras sättning av remsor i skivspackel spackling 2 ggr avslipning grundning och färdigstryckning
nemlan: För att komma med något konkret också; grunda med en impregnerande grundolja som har klassningen bekämpningsmedel.
nemlan: Om du är ute efter en pärlemorseffekt så finns det en färg som heter "dekor metall" hos happy homes.
magnux: Det vanligaste man gör är att man går runt hörnet 1 cm, kapar tapeten och sedan skjuter du in den avkapade biten ända in i hörnet. På det sättet missar du 1 cm av mönstret men det syns knappt. Alternativet är ju att ta en ny våd, lägga den ovanpå den gamla och skära den i hörnet så att mönstret stämmer. Men då slösar du en hel våd bara på att få mönstret att stämma i
mhg_3: Hej, Vårt bygglov börjar ta sig men vi måste komplettera med kulören på huset (vi som knappt diskuterat detta hemma...) någon som har något tips på vart jag kan hitta detta på internet. Har tänkt mig en av dessa brun/svarta kulörer som är moderna idag eller ett klassiskt vitt... Men visst måte det bruna vara mer underhållsfritt eller är det bara en tankevurpa? Finns det någon
Yrrol: anar vad det är, och jag stod på jula och funderade på om en sådan var värd 800. nu har jag dock bokat två målare så nu skiter jag i att slipa mer, hehe får prioritera sånt som är mer akut..
raveper: [citat] Är detta något nytt eller bara jag som totalt missat det? Ska man även vänta med att spackla alla skarvar?
tobbe72: Ja,även om jag själv inte använt just den på bilden så tycker jag den verkar prisvärd för hobbybruk,sen finns det inställning för hur mkt lim du vill fördela ut beroende på tapet. En annan aspekt gentemot vägglimning är att du inte fuktar väggen lika mycket och kan därmed slippa fler besvärliga flåsor. Är det denna maskinen du syftar på?
Yrrol: jasså behövs inte det? det är skum doft ifrån skivorna
dusthall: Vanligt spackel används till springor smalare än 5 mm och vid 20 grader så torkar det helt på ett dygn, dvs krymper inte mer. Springor större än 5 mm rekomenderas gipsbruk som inte krymper.
Yrrol: kan ju tillägg min förvåning hurpass skivorna rörde på sig trots hur tätt reglarna sitter.
frhe: Ta dit firman så får de kolla vad som gått snett. Det är väl bara att de får göra om det eftersom det inte blev som det borde. Fick mitt hus ommålat i somras (av en firma med väldigt gott rykte och goda referenser) och man kan utan tvekan säga att de chansade en hel del och fick rätta till en hel del efteråt. Den regniga sommaren gjorde att de tog en del genvägar och inte
dusthall: Spacklet måste vara blött när man sätter dit pappremsa, dvs, fort som tusan dit med remsan och tryck fast den med spackeln i det blöta spacklet., tryck ut spacklet genom att dra med spackeln snett innefrån mitten på remsan och ut. Låt torka och sedan finspackla över den.
Mattias Jönsson: De är blanka. Jag testade på en bit golvlaminat och takfärg direkt på var förstås väldigt lätt (för lätt) att pilla loss. Efter tvätt och uppruggning med sandpapper blev det bättre, men lite på gränsen ändå. Hittade Flügger Interior Fix Primer som låter bra, vattenburen och allt:
Johan Gunverth: [citat] Word! Rubbet i kalkvitt. Lacka om kylskåpsdörrarna om de är plastvita (obrutet vitt)
Fredrik Å: HejMin far har medstor framgång lagat den där typen av återkommande sprickor med kakelfix.Fräs ut sprickorna lite och spackla med flexibelt kakelfix.Dom hade liknande sprickor vid ett element som lagades flera ggr men återkom hela tiden.Det är nu 5 år sedan den lagades på ovanstående sätt och målades.Det finns fortfarande inte ett spår av sprickan.Fredrik
Cläjs: Hej! Vet att frågan varit uppe tidigare men inte fått riktigt klarhet. Skall måla tvättstuga, del av gillestuga samt mangelrum. Väggar av betong. Har plockat ner panelbräder från en yttervägg i gillestugan som suttit i gillestugan ca 25-30 år, kruttorrt! Inga fuktproblem och en luftfuktighet i källaren runt 45 %. Fungerar Biltemas färg för ändamålet? Tack på förhand. //Claes
Avemo: Glasfiberväv och OSB är två exempel på material som jag inte vill ha synliga i bostadsrum. I ett förråd må det vara hänt, men jag tycket inte att vare sig strukturen av OSB eller glasfiber har något existensberättigande i civiliserade rum. Kombinationen lär inte bli bättre. I min hall som jag byggt om satt det tidigare glasfiber på gips. De stora ojämnheterna syntes i alla fall
dextrocell: Ja visst, om det är små ytor du ska måla så går det inte åt lika mycket färg runt om kring. Det gick nästan åt en hel 800ml burk med originalsprutan på ett par fönster, med Brilliaten så var jag nere på en halv burk. Frågan är vart man vill ha färgen, i burken och på det man målar eller ute på den maskerade och avtäckta ytan (: Om du ändå skaffar Brillianten och inte har en
cederbusch: Visst kan man sprutmåla själv, men då behöver du en maskin. Och då tror jag det lönar sig för dig att lämna dem på lackning. Prova med skummgummiroller som Henrik säger.
Haegermeister: På förekommen anledning vill jag upplysa er om detta> Vi håller på att bygga ut huset och då behöver man ju som alla vet en ytterpanel (i vårt fall c:a 180kvm) Tog in ett par offerter på denna panel i s.k. Färdiggrundat utförande och fick väldigt varierande priser, min trogne lokale leverantör som aldrig gjort mig besviken innan, var 30% dyrare än den billigaste (som är en stor
Johan790517: [citat] menar att jag har satt upp nya gipsplattor i rummet som ja tapetsera. dem målade jag vita med vanlig väggfärg. bara så där inte blir färgskillnad gentemot det andra.