4 999 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Järnvitriol + olja ändträ på stoplar?
Ska bygga staket och ska måla det med järnvitriol.
Stolparna målar jag innan montering och funderar då på att ej stryka järnvitriol på ändträet längst ner (uppe är det skyddat).
När det torkat så vänder jag stolpen upp-och-ner så att ändträet pekar upp för att sedan pensla på flera gånger med lämplig olja för att skydda mot röta.
Vad tror ni om denna metod?
Stolparna målar jag innan montering och funderar då på att ej stryka järnvitriol på ändträet längst ner (uppe är det skyddat).
När det torkat så vänder jag stolpen upp-och-ner så att ändträet pekar upp för att sedan pensla på flera gånger med lämplig olja för att skydda mot röta.
Vad tror ni om denna metod?
Kan rekommendera att du järnvitriolar hela vägen ner, låta det torka, och sen köra på oljan.
Järnvitriolade fasadpaneler förra året och oljade in ändträet först..med resultat att oljan som sugs in ganska långt i ändträ hindrade järnvitriolen från att komma in i trät en bra bit ner på panelen...såg ut som att man hade målat fel på nederkanten. I år järnvitriolade jag alltsammans först, och sen olja..och det funkade bättre
Järnvitriolade fasadpaneler förra året och oljade in ändträet först..med resultat att oljan som sugs in ganska långt i ändträ hindrade järnvitriolen från att komma in i trät en bra bit ner på panelen...såg ut som att man hade målat fel på nederkanten. I år järnvitriolade jag alltsammans först, och sen olja..och det funkade bättre
Du skriver "hela vägen ner". Inkluderar det ändträet?Forbo skrev:
Ska jag stryka järnvitriol även på ändträet och sedan olja ändträet när det torkat?
Eller ska jag lämna ändträet rent och bara olja det när järnvitriolen torkat?
Mvh
"Hela vägen ner" får ju effekten att det tar ändträet också lite grand, men så fort det torkat så är det bara att olja ändträet. Det viktiga är att undvika att oljan förhindrar järnvitriolen att komma in i trät där du vill att det ska komma in.
Klicka här för att svara