Köpte takfärg på något byggvaruhus vid Kungens Kurva (har glömt bort namnet just nu). Tänkte måla taket - men frun är lite känslig för lukt. Och så har jag en bebis hemma...

Jag har dock hört att vattenbaserad färg inte luktar så mycket. Är takfärg alltid vattenbaserad? I så fall, hur mycket luktar det egentligen. Och när slutar det lukta? Kan jag exempelvis måla på morgonen och räkna med att det är helt luktfritt på eftermiddag/kväll?

Eller är det så luktfritt att jag kan måla medans familjen är hemma?

Takfärg och andra vattenbaserade färger luktar lite vid målning och under torktid.
Målar du på morgonen och vädrar en del under dagen ska det inte lukta så mycket när frun kommer hem.
Skadligt ska det inte vara, men du behöver ju inte ha bebisen i samma rum under tiden du målar?

Om du inte har en fru med lika bra (läs: konstigt) luktsinne som min.
Här klagas det bara man öppnar burken/spannen - och jag själv som tycker lacknaftabaserade färger luktar gott. :P

mvh
Daniel

Det är inte farligt, per se, att vistas i rum målade med vattenburen färg. Är din fru överkänslig mot lukter så kan hon däremot uppleva lukten som obehaglig.

Vattenburen färg luktar förhållandevis lite i jämförelse med naftaburna varianter, men det luktar ändå nymålat ett tag. Hur mycket? Så här mycket: *måttar mellan tumme och pekfinger*. :) Hur länge beror på respektives luktsinne.

Är färgen rekommenderad av astma och all. förbundet så är den testad emissionsfri efter 4 veckor och då är det inte själva färgen som luktar längre.

var noga med vad det är för tak fråga färghandlaren.
ett spännt tak eller liknande ofta alkyd tak färg.
vanliga tak oftast plast färg.
luktar som ett rengöring smedel

Min fru klagar så fort det är något som luktar och sedan sitter hon med nagellacksborttagning och tycker det är OK.........

Protte

prototypen skrev:
Min fru klagar så fort det är något som luktar och sedan sitter hon med nagellacksborttagning och tycker det är OK.........
Lol.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.