Hallåj,
Har en ny furutrappa som jag ska installera som ingick i husköpet.
Dock vill jag fixa till den innan, dvs slipa bort lacken och vit lasera trappstegen.

Mina frågor:

1, ska jag använda lackfräs? behöver jag köra med en excenterslip efteråt?
2, det som jag ska måla runt omkring vagnstycke, stolpar och handräcke. Räcker det att köra målartvätt för en sen täckmåla det vitt? Eller måste jag rugga upp ytan?

Hade jag varit som du hade jag täckmålat allt. Slipa lätt med nåt fint sandpapper sen målartvätt och färg.

Oljefärg är ju inte fel men det luktar *inte gott.

*Jag är inte säker på att han luktar illa/morsan

Redigerat av moderator:
Då hade jag nog finslipat med 180-240 papper för att bara rugga upp ytan och sedan använt mig av parkettlack med en vit brytning i, blir rackarns fint med 2 strykningar med en lätt lätt slipning mellan 1-2 strykningarna, dock lite för halt för en trapp skulle jag själv tycka, men man kan ju använda antingen lösa trappsteg i matta eller något annat för att undvika katastrofen.

Fanns den inte att beställa i vit nyans contra lasyr då när du ändå köper en ny alt obehandlad?

För att täckmåla så måste lacken ruggas alt helt bort + grundfärg + slutfärg + valfri lack om så önskas.

Alpha skrev:
Då hade jag nog finslipat med 180-240 papper för att bara rugga upp ytan och sedan använt mig av parkettlack med en vit brytning i, blir rackarns fint med 2 strykningar med en lätt lätt slipning mellan 1-2 strykningarna, dock lite för halt för en trapp skulle jag själv tycka, men man kan ju använda antingen lösa trappsteg i matta eller något annat för att undvika katastrofen.

Fanns den inte att beställa i vit nyans contra lasyr då när du ändå köper en ny alt obehandlad?

För att täckmåla så måste lacken ruggas alt helt bort + grundfärg + slutfärg + valfri lack om så önskas.

Varför ta bort all lack? Lär ju vara hyfsat jobbigt och det ryker som fan...

5.2 racing skrev:
Varför ta bort all lack? Lär ju vara hyfsat jobbigt och det ryker som fan...

Varför och varför:S, det där beror väl på hur noga man vill vara, ska man täckmåla och vara riktigt säker på att färgen sitter kvar så BÖR ju träet vara obehandlat, MEN till en ny trapp så hade jag inte heller skrapat bort all lack utan då beställt en obehandlad alt. färdigbehandlad.

Men att rugga upp ytan med fint sandpapper eller 3M slipkloss + stryka på en vitbaserad parkettlack tror JAG blir bäst.

Kan ju tänka mig att en ny trapp har en rätt blank yta eftersom den ej blivit utsatt för slitage, uv ljus än.

IOF. så ruggade jag bara upp min gamla furutrapp som var/är rätt sliten med 80/120 papper innan grund + slutfärg + lack, men har då textilmatta som steg för att inte slita ned ytan allt för mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.