Färg, Måla & Tapetsera
_chrille_: Jag hade satt hela (golv till tak). Skulle "simon and thomas" komma en dag eller ni ångra panelen, så är det lätt att ta ner spackla måla eller tapetsera. (Så vida ni inte limmar panelen)
20-tal Österlen: Glöm inte att måla pärlsponten före du sätter upp den så du slipper fula glipor när den brädorna rör sej.
lavin: brytning med grågrönt låter mycket fint, härligt att ni har målat klart, bra jobbat! Kom ihåg att spara en burk uppochner ifall att ni behöver bättringsmåla nån dag.
DeEss: Som sagt - putsfärg ska du ha där... Tyvärr får du nog försöka få bort väggfärgen på något vis, för att undvika vidare flagning. Försök i alla fall att få bort den i det område som blir riktigt varmt...
KingHippo: Jag har ett svart fast i akrylat. Jag upplever inte att det blir varmare på sommaren, jag tror att stora fönster i söderläge spelar större roll. Efter ett år har panelen inte spruckit men den har torkat isär rätt mycket. Tips är att måla panelen innan den sätts upp alternativt grunda första året och måla klart efter ett år.
Magnus_Andersson: [citat] Webetonex är latexbaserad. Bildar förmodligen ett fint tätt skikt ett tag, tills putsen släpper och börjar ramla ner pga av fukt. Om du vill att väggen skall andas så använd silikatfärg. Dock så måste du ta reda på om det är silikatfärg där nu. Är det redan latexfärg eller du är säker på att du inte har någon fuktvandring kan du lika gärna kleta på ett lager latex
Andemari: Hur mycket Du vill "ta i" beror väl på hur fort Du vill tapetsera om och vilka pengar Du rör Dig med... Det är som sagt modernt med en kraftigt avvikande fondvägg till diskreta övriga väggar. Dock lär Ni lessna fortare ju mer extremt mönster Ni sätter upp. Om det är öppen planlösning kan Ni kanske ändå få det följsamt för ögat genom att välja ton-i-ton, liknande mönster. Det
Fixartanten: Förslag: Kupévärmare under målningen samt lite då och då efteråt.
cederbusch: "Underarbete i sovrummet". Den titeln lockar till intressanta associationer. Min första tanke utan att ha läst frågan var att underarbetet i sovrummet, om du satsar på att göra grovjobbet på lördag, är att börja med disken på måndag. :) Ursäkta sidospåret...
sir_daniel: har precis målat vårt råsponttak. var på färghandeln o pratade med dem där och köpte primer och vit takfärg. 2 lager primer och sedan 2 lager takfärg. blev kanon (iof inte suttit där så länge, men ser bra ut i alla fall)
clain: Jag betalade 98kr för Sikaflex AT-Connection på Beijer, tyckte det var ganska överkomligt.
pezlin: [citat] Ser ut som den som är på sida 3 i K-rautas "erbjudande-tidning" http://www.eyemag.se/core/main.php?&SITEID=5955e&PROJECTNR=3999&
Lypsyl: hade samma problem hemma, jag satt renoverings gips runt om, bygger 6mm, slapp allt jobb med rivning. men den bygger som sagt lite grann. :)
henrikgran: måla ner taket med hjälp av en sparboggie
Fixartanten: [citat] Färgen på linnetapeten är ljust brunbeige och har stått bra emot solljuset. Förslaget att sätta upp en ny gjorde att jag fick en tanke. Eftersom vardagsrummet har många dörrar och korta väggar/vinklar där tapeten är sämst skulle man kanske bara byta ut våderna där. Problemet är att få tillräckligt lika kulört på nyinköpt rulle och risken är att det ser lappat ut.
BGW: Jag har tagit bort flera lager av tapet på våra yttre vägar som är putsade. Dels kan man använda tapetångare men jag är ganska försiktig med det då man inte vet hur gammal puts reagerar på 100 gradig ånga. Mitt råd till dig är, och detta är bäst enligt mig, vattenspruta. Duscha på ytan som du vill ta bort och vänta tills ytan dragit åt sig. Duscha sedan på ytan det antal
BaggenMath: Fredells har gör-det-själv helg med massa erbjudande och säljer bland annat Nordsjö färg för 299kr istället för 699kr för 7 liter. Då undrar man ju vad marginalerna är igentligen. Kan man gissa att de köper in för 200kr kanske.
nemlan: Det finns tillsatsmedel för oljefärger som kallas siccativ eller "torkmedel". De katalyserar förestringen av färgen, vill jag minnas, och fungerar endast med gamla hederliga alkydfärger.
Felde: investerade själv i en tapetborttagare med ånga. fungerade klockrent. Dock fick jag lätt loss yttersta lagret av tapeten genom att bara dra, och kvar satt själva "klisterytan" som var helt omöjlig att få loss. På med ångmaskinen och sen var det bara att skrapa loss. Var dock uppmärksam så att du inte ångar för länge då det kan gå in fukt i gipsskivorna. en sådan här köpte jag:
kia2: Är det en smart idé att måla luckorna på balkongen (inglasad)? Mindre damm tänker jag. Men temperaturen (just nu 2 grader) kanske är ett problem?
matildan: Vi slipade inte våra innan och det tyckte då jag fungerade bra. Vi fick bra resultat.
Swede2: Upplevde samma problem som er men när vi bytte till den finaste filtrollern (håller mer färg) så blev det mycket bättre. Inte 100% slätt men nästan. Färgen blev dock väldigt jämn och vi är helnöjda med resultatet.
Nine: Golvet blev hur bra som helst. Jämnt och fint efter sista strykningen. //Henke
fredand44: Tackar för svaren! Då blir det minst bauhaus-snål-färg i garaget. Men till tvättstugan köper jag det system t ex bauhaus rekomenderar. Mvh Fredrik