10 973 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Måla bordsskiva - vilken färg för att slippa missfärgningar
Ska vitmåla obehandlat köksbord, vilken färg används lämpligen? Vill inte ha grå märken (tänker på missfärgningar, inte repor) bara för att besticken snuddar vid ytan, som det blir på alla andra ställen vi målat vita med Beckers snickerifärg (säkert samma som övriga fabrikat). Finns extra hårda färger eller lackar man efter målning?
Det finns ju lackfärger som har bättre hållbarhet mot mekanisk skada. Jag kommer dock inte ihåg vad de heter. Vi har målat hallgolvet med en sådan färg, funkar bra. Sedan finns det alltid 2 komponentsfärger som håller för det mesta men då är de inte så kul att jobba med.
Lycka till!
Lycka till!
Medlem
· Västra Götaland
· 75 inlägg
Om jag inte minns helt fel så läste jag just i helgen i någon av de otalet inredningstidningar jag köpte på mig på en villamässa att man skulle undvika just snickerifärger för att de var så ömtåliga...
...men praktiska och obetydligt ömtåliga om de används till snickeridetaljer inomhus. Ett bord / hylla / ytor som utsätts för regelbundet slitage bör du måla med en lackfärg, typ Servalac Aqua.Fortissima skrev:
MickeD: frågan var bra, snarare svaret som inte var så klokt
Tack, var rädd att bli idiotförklarad. Frågade i färgaffären, tydligen är detta problem inte helt trivialt - det finns inga moderna färger som klarar uppgiften säger de...! Sedan oljefärgerna försvann är det bara lackfärger och dessa klarar inte kontakt med metallföremål som bestick, guldringar etc utamn att det blir fula grå märken.
Man kan lackförsegla, men risken är att lacken gör att den vita färgen gulnar betänkligt.
Kan det verkligen vara såhär, låter ju otroligt?
Man kan lackförsegla, men risken är att lacken gör att den vita färgen gulnar betänkligt.
Kan det verkligen vara såhär, låter ju otroligt?
Golvfärg funkar absolut, men använder man en oljeburen lackfärg så ska den ju bli så pass hård att den klarar det slitaget. Dom vattenburna är förhållandevis mjuka och blir lätt märken i. Så passa på nu medans oljelackfärgen finns kvar!
Klicka här för att svara