W
walus1: Hej! Nu blir jag långsamt förtvivlad, vem kan hjälpa?? Jag har köpt ett gammalt (ca. 100 år) ekbord. Borsskivan är spänd på en fururam, själva skivan är väldigt tunn, ca 1,5 cm. Vi har transporterat bordet till Tyskland, slipat och vaxat (ordentligt!!). Nu spricker bordskivan. Första sprickan limmades av en professionell snickare. Nu har bordet fått 4 nya sprickor och snickare
0 svar · 1,7k läst
P
Psycho Dave: [citat] Jag fick inte bort någon färg, kan hända att jag använde fel medel och inte provade tillräckligt länge. Jag tänkte faktiskt prova med en citronsyralösning men det har inte blivit av.
8 svar · 11,0k läst
N
nybyggd: vänta inte med att grunda för länge bara,annars ska det gå bra.
3 svar · 3,1k läst
N
nybyggd: latex och den takfärg som användes för detta tak,ta inga nya färger. om du inte vet axakt fabrikat och glans som använts.
1 svar · 4,3k läst
·
T
Tokv41: [citat] Okej, och vilken färg kan man använda som toppfärg på denna sen? Så att inte mjukmedel och liknande krockar...?
2 svar · 14,3k läst
G
Goah: Jag har satt up renoveringsgips längs en 6,5 m vägg som tidigare var full med blåsor och kurvor från tidigare ägares renoveringar. Skarvarna är remsade och spacklade. Därefter målades väggen med en vit grundfärg. Nu när det har torkat så är hela väggen smågropig utom där den är spacklad i skarvar o dyl. Är inte själva vitsen med gipset att slippa spackla? Har jag missat något
0 svar · 3,1k läst
P
Pibben: Vi ska måla (om) våra innerdörrar från '68. Har ni något tips om färg som tål tuff behandling från en (eventuell framtida) barnaskara?
0 svar · 3,5k läst
K
kia2: Tack Stefan. Då gör jag så. Fick för mig att dörrarna på Byggmax inte var S0502-Y. Men om ni är säkra på att alla byggvaruhus använder den färgen så stämmer väl det. Då antar jag att även Hornbachs dörrar är S0502-Y?
3 svar · 5,6k läst
Z
ZeroX66: Har idag filtmatta påp trappen och under den så ser det sådär ut. Så det får nog bli nålfiltsmatta från bauhaus där. Har även hundar så det är nog bra att ha sådant så det är bara "spaljen" som skall målas och trappreglarna.
2 svar · 2,0k läst
D
John J: [citat] Betalade 122-/liter för obruten (vit) för en månad sedan.
13 svar · 25,9k läst
klister
klister: Vi ska ha ett vitt putsat hus, förmodligen s0500-n, med Benders mellangrå pannor. Vi vill ha grå vindskivor och andra trädetaljer. Någon som kan rekommendera en bra grå färgkod. Vad motsvarar Benders mellangår för NCS? Plåten blir silver, eller alu-zink.
0 svar · 3,9k läst
1
11764: Mitt problem är att det finns en trappa framför väggen hur kan jag kommer upp till taket . Ställning ? Ingen stege , eddy
2 svar · 2,4k läst
M
Mangelito: Då har vi förklaringen. Något alternativ då? Jag vill inte måla efteråt.
3 svar · 2,9k läst
O
ollvi: Tack för svaren! Det var som jag misstänkte. Har nu målat med vanlig väggfärg och håller tummarna för att vi inte ska drabbas av obehagliga överaskningar.
3 svar · 2,2k läst
J
Jens_H: Det absolut bästa är att riva ner tapeten helt och spackla upp väggarna för att sedan måla.
1 svar · 1,2k läst
J
Jens_H: Det låter lite som att det är laminerade socklar. Då kan det vara svårt med färgborttagningsmedel. Nog lättare att värma upp plasten och sedan pilla bort med en skrapa/kniv.
3 svar · 2,4k läst
Stefan N
Stefan N: Finns ju i färghandeln att köpa material att blanda i färgen. Finns några olika storlekar att välja på.
1 svar · 6,9k läst
tobbe72
tobbe72: Bild 1.skrapa och fasa,spackla sedan enbart sprickan med gipsspackel(828),remsa sedan eller sätt en grövre tillskärd glasfiberväv(20-30cm) för att sedan spackla 2ggr. Sen kanske inte gipsen är riktigt skruvat med tanke på den rätt rejäla sprickan. 2.Foga och måla över.
2 svar · 2,5k läst
·
L
lajsiiwan: Blir nog bäst om du drar bort den gamla fogen och gör en ny.
1 svar · 1,5k läst
M
mrmax: Jotun Visir för mig 10 Liter räckte BARA för 30 kvm.
6 svar · 23,6k läst
Blindnit
Blindnit: Förstår inte riktigt problemet? Är ingen expert på att tapetsera men efter ett antal rum både i "nya" huset och diverse lägenheter innan så vet jag att man brukar komma till valet att ha knivskarpa hörn eller fortsätta med avrundade som det varit på alla ställen jag givit mig på hitills. Vill man ha avrundade hörn som det brukar bli efter att x antal personer tapetserat med mer eller
3 svar · 7,6k läst
H
hempularen: Ja tvätten skall sköljas av, om det inte står något annat på förpackningen, det finns varianter som inte behöver sköljas av.
11 svar · 15,3k läst
·
hecke
hecke: Ja men färgutbytet är mycket bättre på en HVLP spruta än en vanlig högtryck luftspruta. 80-85% istälet för 30% av färgen hamnar på det du vill måla istället för i luften som då far runt. Köpte själv en Earlex HV5000 för ca 6 mån sedan, så jag kan inte uttala mig i detalj om Bosch, mer än vad jag läst. Bosch föll bort för mig då jag tyckte ett munstycke i plast inte kändes
5 svar · 7,2k läst
Z
zsimpey: pröva lite försiktigt i ett hörn el. liknande först så det inte förstör/ bleker/ missfärgar. better safe than sorry ;)
5 svar · 3,7k läst
Raceman
Raceman: Det är inget ovanligt att man får bubblor om man spacklar över gammal tapet. Det finns fickor under tapeten där tapetklistret inte fäst ordentligt mot underlaget, där bildas bubblor när tapeten suger åt sig fukt från omgivningen och expanderar. Bubblorna kommer att försvinna när inomhusluften blir torrare, men kommer att komma tillbaka igen nästa år, när luften återigen blir
1 svar · 7,4k läst
Masses
Masses: Finns en lackeringsfirma i Glumslöv, kommer du från Helsingborg, kör du på gamla Landskrona vägen, efter du kommer ut ur Glumslöv tar du vänster där det står en skylt till motorvägen. Efter 50m så ligger det en firma på vänster sida...
1 svar · 6,5k läst
J
jollek: [citat] Så lång tid är omänskligt att vänta på något jag inte med säkerhet vet resultatet av. Eftersom det i rummet kommer växa vindruvor i taket så kan jag inte ta ner panelen eller måla den på plats. Jag är rädd att silverbetsen bleks bort och kvar blir bara trävit panel...
6 svar · 3,2k läst
G
Gammeltorp: Det är grängat.
2 svar · 5,6k läst
T
Tant Blå: Vilket bra svar...tror jag förstår logiken i koderna nu.? Kollade tex med IKEA, deras vita`` Abstrakt ´´ser ju sååå vit ut, den har NCS-kod S 0500-N Deras``Solär´´ ser lite gråare ut, den har NCS-kod S 0300-N Antingen sa damen fel i tfn eller så beror det på olika glans??
2 svar · 5,1k läst
H_L
H_L: Hej och tack för tipsen. Liten pensel låter lovande. Provade en mindre, men inte en jätteliten. Spackelspade har jag provat. Funkade lika bra/dåligt som en tillskuren pizzakartong. Lite färg kryper runt hörnet och när jag sen drar bort den så kladdar det ner ändå. Torkar man sen inte av den för varje gång så kladdar det ännu mer. Men som 5.2 racing skriver så kanske jag inte kommer
4 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.