11 272 läst ·
3 svar
11k läst
3 svar
Alkydoljefärg ovanpå linolja?
Går det att olja nytt trä med linolja (med en skvätt lacknafta i) för att sedan grunda och måla med vanlig alkydoljefärg?
Saken är den att jag får en ny farstukvist uppsatt nu, det skulle ha varit i augusti-septemer med gott om tid att måla innan vintern men nu blir det i bästa fall tid att skvätta på oljan mellan regnskurarna och innan snön...
Saken är den att jag får en ny farstukvist uppsatt nu, det skulle ha varit i augusti-septemer med gott om tid att måla innan vintern men nu blir det i bästa fall tid att skvätta på oljan mellan regnskurarna och innan snön...
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Ja visst, det är så man gör. Nu är det viktigt att virket är torrt, för ett bra resultat. Men den som vill kan här laborera med andra oljor, för en första grundning. Den råa linoljan träcker in bättre i träet, men tar längre tid på sig att torka.
Chinaolja är något dyrare, men med sin molekylsammansättning, den bästa. Kul att Du använder oljefärger, det ända rätta för virket.
Chinaolja är något dyrare, men med sin molekylsammansättning, den bästa. Kul att Du använder oljefärger, det ända rätta för virket.
På en farstukvist så är linolja (rå / kokt / stand / whatever) ett riktigt stolpskott till grundbehandling. Den tränger in, OK, men har ingen typ av motståndskraft vad gäller mögelsvampar och annat göttigt. En linoljad yta lämpar sig i många fall inte för övermålning med annat linoljefärg.saturnus skrev:Ja visst, det är så man gör. Nu är det viktigt att virket är torrt, för ett bra resultat. Men den som vill kan här laborera med andra oljor, för en första grundning. Den råa linoljan träcker in bättre i träet, men tar längre tid på sig att torka.
"Chinaolja", vad jag gissar är Kinesisk träolja, är värdelöst i sammanhanget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden