Undrar om non woven är att rekommendera framför den ordinarie tapetmodellen där man måste ha lim på både vägg och tapet? Fördelen är ju att det är enklare och snabbare att tapetsera men hur är det med kvaliteten, slitstyrka etc?
Vi planerar att tapetsera alla 3 sovrummen i vår lägenhet, 2 av rummen är barnrum.

Jag har tapetserat mycket med non woven och tycker det är smidigt och det är skönt att slippa släpa fram tapetbordet, men man får inte snåla med limmet, det är också viktig att tapeten har hunnit "mjukna" av limmet när man ska vika den i hörn och liknande

Norrl.

Non-woven är enligt min erfarenhet bättre på alla sätt och vis, tex trasas de ju inte sönder när man kantskär dem och inte är så bra på det momentet, som blöta papperstapeter gör. Inte heller töjs de när de är blöta så de är mycket lättare att mönsterpassa, och de riskerar inte att dras sönder om man flyttar dem om de hamnar lite snett på första försöket.

Detta innebär att de har bättre kvailtet och slitstyrka. Papperstapetens enda fördel är väl att den är billigare?

Pottan skrev:
Jag har tapetserat mycket med non woven och tycker det är smidigt och det är skönt att slippa släpa fram tapetbordet, men man får inte snåla med limmet, det är också viktig att tapeten har hunnit "mjukna" av limmet när man ska vika den i hörn och liknande

Norrl.
Är det inte bra med ett tapetbord iallafall? Tänkte mest på att man skall mäta och skära rätt längd på varje våd...Fast man kan ju satsa på Biltemas billiga av papp...

Nej, man skär till våden när man satt fast den på väggen. När du köper dem får du med en liten kartong som den rulle du just använder ska ligga i, för att det inte ska komma tapetklister på den. Du klistrar väggen, drar upp tapeten, mönsterpassar, skär av upptill först och sedan nertill, en våd i taget. Då slipper man dessutom att mäta. Enda mätningen är när rullen börjar ta slut - räcker det till en våd till eller inte? Men det går utmärkt att mäta med tapeten mot väggen, enklare än att krångla med att mäta vägg och tapet var för sig, iallafall om det är normal takhöjd.

Själv "mätte" jag med lite enkel huvudräkning sist, då jag skulle ha 3 våder på 5 meters längd. De fick bli från varsin rulle :-D

Anna_H skrev:
Nej, man skär till våden när man satt fast den på väggen. När du köper dem får du med en liten kartong som den rulle du just använder ska ligga i, för att det inte ska komma tapetklister på den. Du klistrar väggen, drar upp tapeten, mönsterpassar, skär av upptill först och sedan nertill, en våd i taget. Då slipper man dessutom att mäta. Enda mätningen är när rullen börjar ta slut - räcker det till en våd till eller inte? Men det går utmärkt att mäta med tapeten mot väggen, enklare än att krångla med att mäta vägg och tapet var för sig, iallafall om det är normal takhöjd.

Själv "mätte" jag med lite enkel huvudräkning sist, då jag skulle ha 3 våder på 5 meters längd. De fick bli från varsin rulle :-D
Lite nyfiken på hur du gör när du kommer till hörnen,kan det inte bli lite knivigt att vika runt och komma rätt i passning när man skär på plats?
Men helt klart så är non wowen överlägsen papperstapeten i tålighet samt att den inte sväller så arbetet går så betydligt fortare,sen behöver du inte limma på väggen heller för den delen,köp en billig tapetmaskin på jula så slipper du allt kladd.

Inga hörn, gjorde en fondvägg, så jag skar i hörnet ;-)
Men renoveringsväven som jag använt i resten av rummet funkar ju på samma sätt, utom att den är mer än dubbelt så bred. Jag lät maken hålla emot så att det inte skulle glida med och pressade i hörnet med bakänden av en matkniv. Man har ju gott om tid på sig, så det är inget problem. Inte vet jag om det är rätt (matbestick ingår nog inte i en snickares verktygslåda?), men det funkade.

Jag limmade på väggen, men att maskinlimma funkar ju också.

tobbe72 skrev:
Lite nyfiken på hur du gör när du kommer till hörnen,kan det inte bli lite knivigt att vika runt och komma rätt i passning när man skär på plats?
Men helt klart så är non wowen överlägsen papperstapeten i tålighet samt att den inte sväller så arbetet går så betydligt fortare,sen behöver du inte limma på väggen heller för den delen,köp en billig tapetmaskin på jula så slipper du allt kladd.
Nu blev man nyfiken..finns det tapetmaskiner för detta? Är inte grejen med non-woven att limmet skall sitta på väggen och inte på tapeten? Eller spelar det ingen roll för denna typen av tapet? Blir det tillräckligt med lim när man använder denna maskinen istället för att rulla på lim?

Är det denna maskinen du syftar på?
http://www.jula.se/lim-skarmaskin-for-tapet-129428

Om man har grundmålat väggen innan så räcker nog den limmängden. Ofta rekommenderar man ju grundmålning i den färg som är basen på tapeten eftersom eventuella glipor i skarvarna då inte framträder lika mycket, och då funkar det att limma på tapeten.
Här var tapeten vit i botten och vi hade vit renoveringsväv bakom, den suger ju rätt bra, så det var TJOCKT med klister som gällde. Med 5-meters takhöjd i trappan föredrar jag dessutom oklistrade våder. :-)

Ja,även om jag själv inte använt just den på bilden så tycker jag den verkar prisvärd för hobbybruk,sen finns det inställning för hur mkt lim du vill fördela ut beroende på tapet.
En annan aspekt gentemot vägglimning är att du inte fuktar väggen lika mycket och kan därmed slippa fler besvärliga flåsor.

Är det denna maskinen du syftar på?
http://www.jula.se/lim-skarmaskin-for-tapet-129428[/QUOTE]

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.