Färg, Måla & Tapetsera
ExoticThrill: tror ni att det går måla med sådan färg på gips?
Bodhgaya: En del av taket i vardagsrummet är i plast som ska efterlikna trä med årsringar, kan det målas med vanlig takfärg? Ska jag använda målartvätt innan? Allt gott! / Tomas
Petethebuilder: Hej! Jo, kortsidorna menar jag. Det ligger regel under skarven. Kan man kanske först lägga en sträng fog och sedan spacka för att få bättre hållbarhet?
Raceman: "Fel 1" du gjorde var att inte grunda efter det att du spacklat. En slutfärg (Landora) fäster sämre direkt på spacklet. "Fel 2" var att blanda två olika typer av slutfärger. Risken är att det inte lirar så bra med varandra. Någon bra qvick fix har jag inte annat än att 1) Slipa ned och gör om. 2) Vänta några dagar och se om det sätter sig.
David Berglund: det måste vara grymt svårt att svara på... tyvärr är ju spärrfärgen dessutom väldigt dyr. har du ingen vit takfärg eller nåt hemma? du kan ju pensla på det lite grann å se om fläcken går igenom.....
storkarp: Finns sju speciell elementfärg. Jag antar att denna är ok även på järnrena ytor. Däremot verkar den inte fastna så bra på kopparytor eftersom de ärgar och det gröna lyser genom.
scar69: Så, då var trappan färdigmålad. Det blev 4 rundor med grundfärg och 4 svängar med toppfärg. Hade säkert klarat mig med 2 rundor toppfärg men jag var inte riktigt nöjd med resultatet:) Nu är det bara ekstegen som ska införskaffas och monteras. Får ta det i jan/feb för nu ska jag vila:D Hmm...spaljén ska visst också monteras..... Som jag sagt tidigare så är jag numera nöjd med
David Berglund: Hej. Håller på och gör i ordning ett tak i ett sovrum typ pärlspont, fast det heter väl inte så kanske? Orginaltak ca 100 år gammalt i alla fall, fint som snus tycker jag! Taket var en gång klätt med masonit. Masoniten var limmad i skarvarna och nu flagnar färgen där limmet suttit? Har nån tips på hur jag får takfärgen att fästa på dessa ställena? Jag har målat och slipat om
danne007: Jag hade tvättat taket noggrant, och om det inte är förstört av nikotin så räcker det med en takfärg 20 glans som köps tillsammans med medlet som du tvättar taket med på färghandeln. När du sedan målar så använd mkt färg i rullen och efterrulla åt samma håll. Lycka till.
Enk Projektet: Ang - Är det bäst att måla i sponten innan de spikas upp ? Bäst resultat=JA=mer jobb - Vad det gäller själva ytan: 2 ggr (vattenbaserad) spärrvit innan vit takfärg... Det kommer att slå igenom vid kvistarna hur du en gör, även om det kan ta lite olika lång tid...Jag målar på plats med vanlig takfärg och lever med det:) Blir rödfärgen synlig är det nog risk för att det lyser
cederbusch: Välkommen till forumet. Skulle det vara ett alltför stort jobb att spackla hela taket och sen måla? Tapetsera tror jag inte på, det blir nog bökigt att få upp den. Irokee´s förslag är bra, lite mer jobb men då blir det bra sen.
aweste: OK, tack! Ville bara kolla så det inte helt fel att spackla direkt på. Renoveringsgips funkar inte eftersom en vägg har köksskåp där det sitter gaveltäcksidor.
Mattias_Jo1: OK, förstod nästan det. Då glömmer vi det. Då blir det lite renoveringsgips.
cederbusch: Kibri: det är intressant att jämföra priser. Vad fick du betala för att färga taket, per kvm alltså? Äggoljetempera och shellack i flarn som man blandar med t-röd kostade allt som allt ca 27 kr/kvm.
starhubble: Haha. Förstod att det skulle kunna misstolkas. Jag slänger nog på lite av Julas golvfärg och hoppas på det bästa! Tack för svaren. :)
Anna_H: Easycover är tvärtom enligt min åsikt lätt att arbeta med bland annat på grund av styvheten (hade inte klarat att sätta upp 5-metersvåder i något sladdrigare), och strukturen är underbar, SÄRSKILT i släpljus, men den detaljen är ju en smaksak.
karin_h: Nej, plaster innehåller stora molekyler, linolja mindre, rå linolja har mindre molekyler än kokt men torkar mycket långsammare. Annars linoljefärg låter bra............
yuphin: Jag har målat taket i 3 sovrum med Julas takfärg och den verkar vara helt ok, räckte med att måla 2 gånger. Nu undrar jag om någon har testat Julas väggfärg? Jula har ju ett nytt sortiment i år så jag undrar om jag vågar chansa på den? Passar den förresten i sovrum? Deyt står följande i produktbeskrivningen: "Helmatt väggfärg med glansvärde 7. Klibbfri efter ca 30 minuter,
Rocketannie: Okej, är ju ngt smidigare än försöka riva ner allt och börja om.
Fanjunkarn: Använd en oljebaserad färg som grund så slipper du problemet med bubblor, (släpper inte igenom fukten..)
Misse: Vi håller på att planera för renoveringen av ett hus från 20-talet och turen har nu kommit till färgval på dörrar (spegeldörrar i original)/lister. Det vi funderar på är: * vita väggar + lister/dörrar i samma vita nyans * vita väggar + lister/dörrar i en ljusgrå nyans (NCS-kod??????) * ljusgrå väggar + lister/dörrar i vitt Vi funderar på vita väggar på nedervåningen med
yuphin: Vi behöver lite inspiration, ska renovera 3 sovrum, 2 för barnen och 1 för vuxna. Vi har bestämt oss för att måla tak och väggar (inte tapetsera) och lägga nytt golv. Då vi saknar fantasi (nästan iaf) så vore det toppen om några kunna lägga upp bilder eller skicka länkar som visar hur ni har gjort. Tack på förhand!
morsan: För mig är Falufärg FaluRÖDfärg, slamfärgen från Falun (som inte ens behöver vara röd) men jag har märkt här på Byggahus att Faluröd mera är nyansen, oavsett om det är oljefärg av något slag eller slamfärg :S Därav frågan, det blir en viss skillnad att få bort fläckarna
cederbusch: En lite annan "look" får du om du gör som vi: limma grålumppapp och måla sedan på det. Den täcker fint och är väldigt förlåtande mot små skavanker i väggen. Suger iofs ganska mkt. Vi målar med äggoljetempera på denna "tapet". Blir görbra.
e3henri: Hej, Ett hörn i mitt sovrum har dålig isolering (mot tegel) och blir vintertid väldigt kall. Tapeten är en sjögrästapet som vi målat för ca 5 år sedan (egentligen ville vi byta den, men det verkar svårt att få ner sjögräs - kanske ställer den frågan hur tusan man får ner sjögräs som sitter på puts i en annan tråd). För ett par år sedan hade jag kläder ståendes mot denna
Jan-Å: [citat] Jag skulle ha målat taket ;) men även om jag skulle haft det lackat hade jag nog målat lådan, antingen vit eller i en av färgerna från tapeten.
Anna_H: Tillägg till Bonans svar: När man gjort underarbetet kan man sätta på renoveringsväv (det är den "tapet" du frågar efter) för att få det riktigt snyggt. Denna kan man sedan måla eller tapetsera på. Jag skulle nog göra som du själv föreslår och ta bort strukturen före spackling, det känns enklare att få det snyggt än att bredspackla över hela strukturen. Många strukturtapeter