19 592 läst ·
6 svar
20k läst
6 svar
grunda nya gipsväggar innan tapetsering???
Hej
Har ett nybyggt hus med gipsväggar.
Har fått höra att man bör grundmåla alla väggar även där det ska bli tapet för annars kan tapeten trilla ner!!!???
Låter skumt tycker jag, om vi väljer en ljus tapet förstår jag att grundmålning är bra för att förhindra ev genomlys från spacklet men annars?
Det blir förmodligen papperstapeter vi kommer att använda. (Kanske stämmer "trilla ner filosofin" om non woven/easy up?!)
Vad säger ni alla kunniga här på forumet?
Tack
Har ett nybyggt hus med gipsväggar.
Har fått höra att man bör grundmåla alla väggar även där det ska bli tapet för annars kan tapeten trilla ner!!!???
Låter skumt tycker jag, om vi väljer en ljus tapet förstår jag att grundmålning är bra för att förhindra ev genomlys från spacklet men annars?
Det blir förmodligen papperstapeter vi kommer att använda. (Kanske stämmer "trilla ner filosofin" om non woven/easy up?!)
Vad säger ni alla kunniga här på forumet?
Tack
Det stämmer, då gipset suger upp mycket tapetklister. Att sätta upp papperstapeter på klassiskt vis med klistret på tapeten gör då att de fäster dåligt. Men om man förklistrar väggen så att den redan sugit upp ordentligt funkar det bättre. Med Easy Up klistrar man ju på väggen, då är det lättare att få på rejält med klister och eventuellt fylla på extra om det behövs innan man smäller på tapeten.
Disclaimer: observera att oavanstående endast är baserat på egna iakttagelser, det är inga proffsråd ;-)
Disclaimer: observera att oavanstående endast är baserat på egna iakttagelser, det är inga proffsråd ;-)
ok tack för rådet.
Jag har tidigare tapetserat ogrundade väggar och det gick toppen.
Jag satte klister på tapeten (lät svälla) och klistrade även väggarna (fick ej torka utan smack på med papperstapeten.
kommentarer på detta förfarande.
Jag har tidigare tapetserat ogrundade väggar och det gick toppen.
Jag satte klister på tapeten (lät svälla) och klistrade även väggarna (fick ej torka utan smack på med papperstapeten.
kommentarer på detta förfarande.
Tapeten trillar inte ner du har missuppfattat det hela man brukar måla väggen i tapetens färg pga av visa nonwowen tapeter brukar glipa efter ett tag ....
Jag jobbar med Eksjöhus i Norrköping och det problemet uppstår hela tiden pga av att huset rör på sig hela tiden i ungefär 2 år
Jag jobbar med Eksjöhus i Norrköping och det problemet uppstår hela tiden pga av att huset rör på sig hela tiden i ungefär 2 år
gipsat om i vardagsrummet 1.5 platta pga fuktskada. men jag målade den med vit väggfärg . iomd vi ska såpass ljusa tapeter.
Klicka här för att svara