AnneFi
AnneFi: det är nog där allt har gått fel. vi var dumma att lita på förgående ägare om att det var ett spackel som skulle användas i badrummet. spacklet var köpt utomlands så vi bara körde.. DUMT! sambon är lite putt på mig nu för jag tyckte att det var lättare att dra ner putsen i taket också istället för bara spacklet så nu får han laga putsen också :D
2 svar · 10,2k läst
E
Elion: Slipa av väggarna sen så kör du en brespackling då blir det jämt och fint blir mycket finare än att hänga tapet på easy cover
1 svar · 2,8k läst
C
Carolinerullgardin: Ja det går, men det är lite jobb :) Det finns färgborttagningsmedel i form utav gelé som gör färglagret mjukt. Resten får man skrapa bort, eller vänta tills det släpper! Om det är en hyffsat matt plastfärg (takfärg etc) bör inte färgen lossna speciellt fort eftersom denna är mycket tunnare och diffusionstålig än en väggfärg. Är det under jord denna källare befinner sig? Tänk
3 svar · 2,1k läst
C
Carolinerullgardin: Lackbetsen är ju väldigt snygg, tränger in väldigt bra i träet men vad jag vet så ska den vattenburna fungera lika bra :) dock mindre bra på hårda träslag...
6 svar · 19,4k läst
JOB The Builder
JOB The Builder: [citat] Ja visst blev det! Tack så mycket, jag känner mig riktigt stolt! Och med tanke på hur ont jag fick i axlarna (ja jag ÄR otränad och skulle bett om hjälp ;)) så hade jag varit besviken om det inte blivit så snyggt :D Fler bilder kommer på "bloggen" sedan när det är lite bättre ljus i rummet. Vad gäller kvistlackningen så skulle jag i alla fall säga att det är bättre än
27 svar · 53,2k läst
S
Sjörre: Så ska jag göra det var en bra idé! Jag köpte 44 tuber på byggmax i morse :-)
10 svar · 17,3k läst
·
Vidar
Vidar: Hej! Vi håller på att renovera ett litet hus i skogen, det finns en tråd här. Vi blev nyfikna på vad som dolde sig i väggarna i det blivande sovrummet och satte glatt tigersågen i masoniten som satt framför. [bild] Bakom så dolde sig de här godbitarna: Bilden är ju ingen höjdare men den är ljust brun. [bild] Den här kan ha varit gul o blå, svårt att avgöra när den är så blekt.
0 svar · 3,1k läst
F
Forbo: Ehm...glans 7 brukar det väl ändå vara på "vanlig" väggfärg? Matt 2 eller 3 till tak... Har samma dilemma med öppen planlösning, och kör väggfärg med glans 7, den upplevs ju som ganska matt men är avtorkningsbar. Glans 40 är ju väldigt blankt... Glans under 7 blir lätt smutsiga fingeravtryck på...fick måla på ett lager takfärg med glans 5 efter att han monterat taket i köket
9 svar · 13,3k läst
morsan
morsan: Vi lackade skarvarna på vår vinyltapet i taket på tvättstugan och det gick bra. Men det är så länge sedan att det var lack med lösningamedel. Hör med tapetförsäljaren om ni kan få en provbit som ni kan testa på!.
3 svar · 6,3k läst
ricebridge
ricebridge: Ja, vill du att det ska vara helt slätt måste du bredspackla rubbet. Färgen kommer inte att fylla några ojämnheter alls, den byter så att säga bara kulör på befintlig tapet. Har du hål borde det räcka med spackel där också, ev med en plugg i om de är stora.
9 svar · 40,5k läst
M
byggare henke: jo. haha. tänkte inte på det
21 svar · 17,1k läst
D
byggare henke: mina målare har använt s0502-y(hoppas jag skrev rätt ncs nu). smaken är nog som baken där. jag menade måla med obruten eller s0005-n
9 svar · 7,0k läst
P
Pettz: Fungerar med en spardyna eller en sparboggi.
11 svar · 31,9k läst
·
F
Forbo: [citat] :-) Jag tröstar mig med att de ställen där spacklingen kunde varit aningen bättre ska bära TV, bokhyllor och tavlor...där det är "rena" ytor är det inga svackor...som jag kan se i befintligt ljus iallafall:-) Till TS: Om det bara är målat direkt på gipsskivor, dvs ingen väv eller tapet, så går det rätt enkelt att bara fylla i spackel i svackorna, slipa och måla.
12 svar · 6,9k läst
N
Niklas_x: (nu var det ju inte jag som öppnade tråden, men eftersom det bara är jag som har pratat om någon kompis, så...) Det är möjligt att det är någon synonym, men jag har förpackningen kvar och det heter lagringsbruk.
6 svar · 3,2k läst
C
Carolinerullgardin: Angående färgen på tak så är det bäst att du själv ringer till takleverantören eftersom taket redan är fabrikssprutat. Oftast är det en helt vit takfärg utan brytning, men att måla själv och att sprutmåla ett tak ger två helt olika resultat. Jag kan tyvärr inte svara på helt hundra om kulören S 0500-y finns men jag kan kolla upp det på jobbet under dagen! På din sista fråga,
1 svar · 4,1k läst
K
KurreBurre: Aj, aj då :( Tvätta med T-röd e kanske lite sent nu när jag redan har målat. Men funkar det att jag har använt en vattenbaserad grundfärg nu och sen använder en oljebaserad slutfärg? Eller måste jag måla först en gång till med en grundfärg, fast oljebaserad?
3 svar · 12,7k läst
S
shadowfire: [citat] Blanda färger och märken är inga konstigheter alls och det är rätt vanligt att man tar en billigare färg och grundar med. Skulle möjligen vara om du kör med olika grundfärger i två rum och får något genomslag som skapar en färgskiftning, men har du en bra täckfärg/sista lagerfärg så kvittar det. Själv kör jag 2 lager med Rustas vita väggfärg för att dränka
12 svar · 29,6k läst
S
shadowfire: [citat] Låter som om du gjorde rätt val där ja. d^_^b
6 svar · 2,2k läst
F
Freddy_kruger: Helt onödigt med våtrumsfärg, den är till för badrum, men har du redan köpt den så hade jag målat med den!
5 svar · 11,8k läst
P
PCLarsson: Jag kör oxå med medium enbart, en bra bred spackel gäller och som Stefan N skrev, dutta inte för mycket, långa drag. Har en hink med vatten fylld till ca 1/3. Ovanför ytan har jag lagt hålband i kors som hänger ner från ovankant av hinken. I hinken förvarar jag sedan min skarvpapp. Pappen blir inte så torr och funkar grymt bra att sätta i det blöta spacklet. Har oxå en liten skiva
3 svar · 2,6k läst
F
Fredrik L: Håller på att renovera väggarna i badrummet i källaren. Grunden är nyligen dränerad. Stora hål och ojämnheter har jag fyllt i med lagningsbruk. Nu återstår att få väggarna släta så att jag kan måla. 1. Förra ägaren har delvis använt vanligt spackel sedan innan - kan jag fortsätta med det? 2. Andas spackel som sig bör i en källare, eller är det ingen fara eftersom jag nyligen
0 svar · 3,4k läst
JOB The Builder
JOB The Builder: Hmm, på tal om ångverktyg så låter ju resultatet i denna tråd inte så kul... :S http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/56208-ang-verktyg.html#4 [citat] Har just målat fem(!) lager kvist- grund och lackfärg i paneltaket, känner inte för att sabba det q(;^;)p
4 svar · 8,9k läst
·
T
theswede78: Satte sån väv i taket när jag renoverade hållen. Fick nog måla 3 ggr för att täcka ordentligt. Använde vävlim när jag satte upp den. Använd långaärmat när du sätter upp den eftersom den är gjord av någon sorts glasfiber som sätter sig i skinnet och kliar förbannat. Det damma en del oxå så vill man vara lite extra försiktig kan man använda andningsskydd. Här använt en
8 svar · 6,9k läst
B
Bambi: Tack PB, men då kör jag med en övermålningsbar fog i stället för silikon ifall den behöver målas i ett senare skede, vid gulning etc och då komme rjg isolera fogen med tejp. Men varför gillar ni inte min lim/byggfog som har bättre rörelseförmåga(enligt spec) än latexen och som med sin limförmåga kanske håller ihop smygskivorna bättre i skarvarna?
8 svar · 4,0k läst
M
Madde_rab: Idag kom de hit en sista gång och snacket var om att de skulle ta detta vidare med sitt försäkringsbolag. Så det verkar som vi kanske får en utgång i detta utan att behöva anlita någon. Men frågan uppkom om varför det blivit så fel med väggarna. Jag menar taket kunde han ju självfallet inte påvisa var vårt fel eller takets fel, det var ju de som la upp ett nytt gipstak. Han
13 svar · 4,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Spektrofotometer om de är seriösa. Kolorimeter om de har nollkoll.
5 svar · 3,1k läst
E
Emman: jag tapetserade två rum i nyårshelgen med easy upp. använde anzas tapetklisterroller som är cericerosa och det funkade fin fint. smidig tapet att jobba med bortsett från att den va lite väl styv när man kon till trånga och bråkiga hörn men det va inget som inte löstes efter lite svordommar ;)
5 svar · 21,6k läst
B
Björn Grylls: Ta inte illa upp men köper man ett furutak som man tänkt måla så får man räkna med kvistarna och att man får ge det en eller två omgångar till över tid. Att bli sur över det är som att köpa en bil och bli förbannad för att man måste tanka...
8 svar · 4,8k läst
F
flouee: Menade bara att vi vill ha mattlackat golv, tycker det känns lite mer modernt :)
6 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.