Hej, har köpt ett hus ifrån 1990 som ska renoveras ganska rejält inuti.
Har några funderingar.

När man kollar på många nya hus så har de målade vita väggar, vad målar man på?
Lägger man på nån tapet först för att måla sedan eller?
I mitt hus är det gamla tapeter som man får ta bort strukturen med en spackelspade för att få det jämnt.

Om jag sätter nya gipsskivor i kåken hur gör man då med elluttag och andra saker som måste flyttas ut nån cm?

/Henrik

Hej.

Har du strukturtapet så spackla väggarna, slipa så väggarna är släta. Måla sedan över. Ta bort strukturen med spackelspade är bara merjobb för du måste ändå spackla i efterhand för att få det jämt. Skall du lägga på nya gipsskivor så tar du bort eluttag strömbrytare mm så endast dosorna inne i väggen återstår. Införskaffar en "hole in one". Denna saken är en magnet som du placerar i dosorna. Sedan lägger på gipsskivorna på väggen och skruvar fast dessa. Tar den andra magneten och letar upp dosan du placerade den första magneten i. Dessa magneterna kommer att centrera sig exakt. En borr med en dosfräs på och borrar upp hålen till eluttag strömbrytare mm. Sedan finns det längre skruvar att införskaffa mellan dosan och eluttaget som når varandra trots gipsskivans tjocklek. Skaffa fiberremsor till gipsskiveskarvarna. Spackla skarvar och skruvar och sedan måla.

Detta var en enkel beskrivning på hur man kan göra.

Frågor?

Tillägg till Bonans svar: När man gjort underarbetet kan man sätta på renoveringsväv (det är den "tapet" du frågar efter) för att få det riktigt snyggt. Denna kan man sedan måla eller tapetsera på.

Jag skulle nog göra som du själv föreslår och ta bort strukturen före spackling, det känns enklare att få det snyggt än att bredspackla över hela strukturen. Många strukturtapeter av den åldern är delbara, dvs man kan pilla loss ytterlagret och bara dra av det, ungefär som ett klistermärke eller ett pitabröd, testa bakom nån dörr eller så. Strukturen är ju ofta i nån sorts mjukt skumaktigt material som är vanskligt att få snyggt med spackel och slipning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.