Hej!

Sambon och jag håller på att renovera sovrummet hemma. Tidigare satt det tapet i hela rummet och vi ville ha släta ytor och satte därför in nytt gips på tre av väggarna och beslutade oss för att bredspackla snedväggen.

Nu till problemet. Vi fick rekommendation av målare att hyvla bort fogarna i tapeten och därefter grundmåla med oljefärg, Flügger Alflex 40, för att inte det skall bli bubblor i tapeten.

Allt såg bra ut och jag spacklade på oljefärgen efter den härdat. Efter detta blev det ett lager med Landora "skitfärg" för att se vart det inte så snyggt ut. Efter jag var nöjd strök vi med slutfärg, Flügger Flutex 7S.

Då vi stryker med Flutex 7S så ser sambon att det uppstår småbubblor i färgen. Då det torkat lite så kan man dra bort färgen i stora partier och då lossna både Flutex och Landora..

Försökte att måla en omgång till med samma resultat. Vi undrar nu hur vi ska göra för att få en slät och snygg vägg!?

Tacksam för svar!

"Fel 1" du gjorde var att inte grunda efter det att du spacklat. En slutfärg (Landora) fäster sämre direkt på spacklet. "Fel 2" var att blanda två olika typer av slutfärger. Risken är att det inte lirar så bra med varandra.
Någon bra qvick fix har jag inte annat än att 1) Slipa ned och gör om. 2) Vänta några dagar och se om det sätter sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.