Jag håller på att renovera vardagsrummet hemma, igårkväll grundmålade jag så nu återstår bara slutstrykningen med den slutgiltiga färgen.

Tidigare, innan jag påbörjade renoveringen, så var det som mörka fält i ytterhörnet av vardagsrummet. Det såg ungefär ut som om att det hade varit otätt och dragit in, och under lång tid samlat på sig en massa smuts. Jag ser samma tendenser på fönstersmygar etc.

Jag har då hört om att man kan lägga en latexfog i takvinkeln. Tror ni att det skulle motverka framtida uppkomster av sådant? Hur bär jag mig åt när jag lägger latexfogen isåfall? Ska jag lägga den innan den slutgiltiga målningen eller efter?

Och hur bär jag mig åt för att få en snygg, rak kant på målningen upp emot takvinkeln sedan? Jag är inte så bra på det här finliret med att stå och dutta en försiktig rak kant, utan eftersöker något smart tips eller om det finns ett bra verktyg för detta?

Använd sparroller.

BinaryLoader.axd

Eller spardyna.
BinaryLoader.axd

Lägg latexfogen innan du färdigmålar taket. Jag brukar använda en spardyna när jag målar väggarna, taket har jag då redan målat ner lite på väggen.

Taket är färdigmålat, så den idén är körd.

Fiffigt med både spardyna och sparroller, det ska jag kolla upp om jag kan få tag i ikväll :)

Lägg en tunn fin latex i vinkeln och måla ner taket ett par cm sen tar du spardynan. Bör inte synas i taket då takfärgen är matt.

tjena. tänkte på den här svarta smutsen som du har i hörn åså. Hittade du någon lösning på detta? Var eller hur bor du? Min erfarenhet säger att det väldigt ofta handlar om avgaser, dvs om du bor väldigt centralt så får du med smuts in i ventilationen som gärna lägger sig i tak, runt ventiler osv. Brukar tyvärr börja synas redan efter ca 2 år från det man målat... Lösning? Vet ej? Vore spännande å veta om du hittar någon?
Dammsuga väggar och torka av runt ventiler är nog ett måste....
Allt detta om du bor centralt.... Eller är "smutsen" något genomslag av fukt menar du?

Jag torkade bort det så gott det gick och målade helt enkelt över det. Jag bor inte jättecentralt, men ca 150 m från Huddingevägen. Kan bero på det, i kombination med att det troligtvis inte är städat och avtorkat runt fönster och på väggar sedan 50-talet, för även fönsterbågar och dylikt har ett lager svart smuts.

Jag menar absolut inte att det är fukt, eftersom att det som sagt även förekommer i fönstren där det också drar in kalluft. Så det är smuts, helt enkelt. Min tanke var bara att om man kunde täta i takvinkeln med latexfogen eftersom att det verkar vara otätt i väggen..

Täta på! Tätade en gång "rejält" med latex runt ett fönsterparti. Det blev en mycket stor skillnad....

Haha, då ska jag testa det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.