Vi har fått en mögelskada på en tapet, p.g.a ett läckande vattenrör. Röret är nu utbytt, så nu är frågan vad vi gör med väggen.

Har ingen lust att tapetsera om hela rummet, har kvar en bit av tapeten så jag skulle kunna göra en reparation.

Frågan är hur man gör med mögelskadan:Kan man oskadliggöra möglet utan att riva bort tapeten (den är klistrad direkt på en murvägg och sitter benhårt fast) ? Hur gör man om man bara vill riva bort en bit av tapetväggen, dvs. där möglet sitter? Jag har Boracol som jag har använt till mögel utomhus, men det kanske inte är hälsosamt att använda inomhus. Många frågor, men hur skulle ni ha gjort?

Skär ett vågrätt snitt ovanför möglet och riv därefter bort tapeten. Sedan penslar du på med Boracol eller något annat mögeldödande medel.
När det har fått verka så föreslår jag att du isolerar med någon typ av spärrfärg och sedan tapetserar ytorna igen. Du kommer ju få ett par oönskade skarvar, men det kanske är ett litet problem jämfört med om du hade behövt tapetsera om hela rummet..

Tack för svaret.
Hur får man bort tapet som sitter stenhårt mot putsad yta?

Andra funderingar:
Boracol, är det hälsosamt att ha i ett sovrum? Ska man bara pensla på eller först pensla på och sedan skura bort boracolet.

Sedan funderar jag över vilken funktion spärrfärgen ska tänkas ha, om den är nödvändig och vilken slags färg i så fall skulle passa?

Har du fixat din tapet ännu? OM det inte var så mycket vatten eller fuktigt så hade jag nog låtit de torka (kan ta lång tid beroende på omfattningen) - skitit i boracol om det var bara var lite fukt asså - å sen kört spärrfärg. Spärrfärgen hindrar fläckar att krypa fram i din nya tapetbit som du tänker sätta upp.....

Tapetprocessen har kommit halvvägs. Det mesta av möglet gick bort när jag tvättade med vatten och rengöringsmedel. För säkerhets skull har jag också penslat på boracol. Nu väntar vi på att allt ska torka. Detta med spärrfärg hade jag inte tänkt av den enkla anledningen att jag inte vet vad spärrfärg är för en slags färg.... :S
Så värst mycket fläckar är egentligen inte kvar sedan vi skurade, annat än vattenfläckar, förstås.... Är spärrfärgen nödvändig då?

det måste vara grymt svårt att svara på... tyvärr är ju spärrfärgen dessutom väldigt dyr.
har du ingen vit takfärg eller nåt hemma? du kan ju pensla på det lite grann å se om fläcken går igenom.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.