A
Anne1680: Jag tror att det är plast som pressades på med värme, tror att det hette Jämtlandskök. Det har smält i ena örnet på skåpet närmast spisen. Det går inte att ta bort då det gjordes speglar på dörrarna i samma veva, speglarna vill jag a kvar.
2 svar · 8,7k läst
T
tobben87: De har skrivits en del om bosch färgsprutor i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/119495-bosch-pfs-65-malarspruta.html Där finner du nog svar på en del frågor iaf.. //Tobben
1 svar · 19,6k läst
N
Niklas_x: Har gett mig på att måla gamla dörrfoder/karmar. Tvättat med målartvätt, slipat ner lite lätt, 2-3 lager grundfärg, och hittills ett lager halvmatt lackfärg. Skulle måla på ytterligare ett ganska snart, men det luriga är bara att färgen redan har spruckit i samtliga skarvar. Vad är orsaken till sprickorna? Går det att göra något åt det nu i "nästan klart" läge? Går det att
0 svar · 3,0k läst
N
norrbottenstorpet: Absolut säkrast är att mura igen öppningen. Men gipsskivor borde fungera. Sätt skarvremsor över skarven innan spackling sker.
1 svar · 2,6k läst
Mugmaz
Mugmaz: [citat] Du menar väl 60cc?
5 svar · 2,3k läst
C
Carolinerullgardin: Säger som ovanstående, kristlacka först och stryk två lager med vattenburen snickeri/lackfärg. I ljusa kulörer gulnar den oljebaserade färgen tyvärr. Är det en lasyr som är blank så är det bäst att matta ner ytan med målartvätt/målarsoda.
2 svar · 3,5k läst
J
JanneSjo: ok jag har primer som används innan flytspackel det kanske går att använda då.
10 svar · 6,3k läst
T
tobben87: jag är inte så bevandrad i tapetdjungeln, men hittar du inte en tapet som ser ut så. Kan du alltid desgina ett eget mönster och trycka tapeten själv.. Exempelvis på http://www.mrperswall.se/ Så blir den precis som du vill..=) Lycka till //Tobben
1 svar · 2,0k läst
A
AndersS: [citat] Jag har slutat sätta skivor linjerat med dörrkarmen. Börjar i hörnen och låter sedan skivan gå ut över dörrhålet eller för fönster, sågar sedan bort det överflödiga. Sätter sedan en kortling ovanför dörr/fönster där skarvarna blir och den fäster jag bara i skivorna. Lite mera spill men minimerar sprickbildning som det annars riskerar bli.
5 svar · 1,2k läst
nad robban
nad robban: Ok det har jag aldrig gjort innan så det får jag göra i fortsättningen. Det är ju ingen katastrof utan jag bara såg att det var lite, aldrig tänkt på det innan därav aldrig frågat.
2 svar · 1,2k läst
R
Robban8: [citat] Beckers Snickeri Finish, den är vatten baserad. det är en färg som jag vet är bra och som jag är van att måla med.. Jag hade valt 70 glans men glansvärdet är mer en smakskala. På en blank yta syns alla skavankrar och ojämnheter mycket mer än en matt yta. Så det gäller att förarbetet är bra utfört om man vill ha en högre glans
10 svar · 21,8k läst
C
Carolinerullgardin: Jag tror inte riktigt på laminaten, om man någongång skulle vilja få bort den är det inte lika lätt. Du kan lägga en lack på lackfärgen men frågan är hur nödvändigt det är. I så fall måste du matta ner ytan med målartvätt innan du lägger på en lack.
5 svar · 10,5k läst
N
nemlan: [citat] V-mill är inte det bästa för ett bord, den har inte riktigt slitstyrkan som krävs. Som tidigare postare skrev; matta ner nuvarande lack, grunda med t.ex. v-slip och färdigmåla med servalac aqua eller exklusiv, om du vill ha en högblank yta. Kan tillägga att du bör använda ett fint sandpapper när du mattar ner ytan, annars syns slipspåren när du målat. Sen kan man ju
14 svar · 5,2k läst
T
turmenator: okej tack för hjälpen
4 svar · 4,2k läst
R
Robban8: Inomhus kan man måla med oljebaserad färg över vattenbaserad färg och tvärt om.. lackfärg, tackfärg, väggarfärg m.m... I stort sett allt Det är just utomhus man ska passa sig.
4 svar · 6,4k läst
R
Robban8: Använd dig av papperremsa, den håller betydligt bättre än glasfiber. När det gäller spackel så ska du använda dig av ett spackel som är gjort för att sätta pappersremsa. Beckers J Spackel eller Alcros skivspackel fungerar galant.. Dock blir spacklet stenhårt så jag rekomenderar att sätta remsan i J eller Skivspackel, för att sedan fylla ut skarvarna använd dig av ett vanligt
1 svar · 1,5k läst
Y
Yrrol: Stannade till vid ikea, fick köpt 4 nya stommar för 800kr. Fast detta utan luckor, hyllor osv. -mest för att det var akut att ha stommarna nu när elcentral ska placeras i den ena när de fått upp gipsen. undra vad som kommer kosta ytterligare 3000kr, inte kan väl 4 luckor kosta såpass.
5 svar · 2,6k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Jo visst kommer det att buckla ut lite men det brukar man oftast inte se eller störas av. Jag skulle inte tveka att sätta remsor och spackla in dem. Spackla dock rätt brett så den utbuktning som remsan trots allt medför blir "mjukt utdragen".
2 svar · 5,5k läst
C
Carolinerullgardin: Du kan oljebetsa en oljad bänkskiva, om du ytterligare vill ha ett skyddande lager är en Vaxolja eller en hårdvaxolja att rekomendera. Vaxoljan har goda egenskaper såsom att den vårdar träet som en köksbänksolja men den ger också ett skyddande lager som klarar av andra spill utöver vatten, som till exempel rödvin etc. Den fördjupar kulören som ligger under och ger en väldigt vacker
12 svar · 7,6k läst
tobbe72
tobbe72: Om man undantar lågpris varuhusens toppfärger så är det mysterium för mig att ni betalar mer för en grundfärg,möjligtvis vissa fabrikat av våtrumsgrund.
12 svar · 42,9k läst
O
Ollebanan11: Hej, Hur gick det med dina sprickor? Jag köpte nyligen en lägenhet i solna och har exakt samma problem... Är i diskussion med BRF:en om vem som ska betala för skadorna. Hur har det gått för dig? Mvh Mathias
5 svar · 5,6k läst
matrix5
matrix5: kolla om du inte kan köpa dom billigt nånstans typ byggmax att skicka på lackning kostar nog fr 1000 kr
1 svar · 4,6k läst
matrix5
matrix5: om du ska sälja varfö så mycket ex jobb som att slita ner. spackla hål försök hålla struckturen måla allt vitt så ser d rent ut alla som köper kommer ju ändå sätta sin personliga prägel sen va noga med täckning av golv, fönster sen ett tips ställ undan lite möbler samt personliga saker så ser budarna lägenhetens helhet städa noga då ser dom att du tagit hand om boendet.bör
1 svar · 2,4k läst
T
tobiias: Målade över allt med en alkydfärg i stället. Verkar bli bra. Förtunnad, tunt lager och kort lugglängd gav väldigt fin yta ändå.
7 svar · 22,7k läst
R
Robban8: Använd dig av spackel som är gjort för remsning.. Vanligt sandspackel är ofta för torrt för att sätta pappremsa.
4 svar · 5,7k läst
P
pet w: Vad var det som var svårt? Att skära dem lika höga? eller att sätta upp dem på samma höjd? Hade du då gjort någon markering på väggen var den övre "gränsen" skulle vara? Hur gjorde du när du ändrat dig? Skar du mot väggen när de redan satt uppe? /peter
2 svar · 2,8k läst
E
eviljava: Fukta allt med en vattenspruta. Då släpper allt löst. Sedan är det enkelt att ta bort det som inte sitter fast.
2 svar · 3,0k läst
·
prototypen
prototypen: Om det bubblar sig så sitter inte gamla tapeten fast men det brukar bli slätt när det torkat. Glipan är ju inge skoj, tror mera på färg än tapetremsa. Protte
3 svar · 1,5k läst
A
byggare henke: beror hur du vill göra. spackla eller putsa. spackla är enklast då du kan slipa sedan. själv skulle jag ha tagit ardex 828 som spackel(pulver som man får blanda till). http://www.ardex.se/upl/files/47173.pdf primer http://www.ardex.se/Product.aspx?p_id=14141 vanlig väggspackel ska du ej ha tycker jag.
5 svar · 7,1k läst
B
byggankan: En del är rätt stora och gipsputs har vi redan så då kan jag ju använda det. Tack för tipsen.
3 svar · 6,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.