För många år sedan målade jag om innertaket i matvrån som är betong, jag minns att jag fick stryka många gånger och att det trots detta är lite flammigt.
Nu skall jag måla taket i köket och då säger svärfar att jag skall använda primer på den befintliga färgen innan jag målar... är det en bra idé?

Om matvrån och köket är utav samma mtrl/historia osv så hade nog jag valt en primer. Primern lägger ju sig som en plastspärr och stoppar olja, fett, nikotin å annat att krypa fram i färgen som du sedan målar med. Kan säkert vara bra/nödvändigt om betongen är obehandlad?
Fast i köket ska man ju ha en avtorkningsbar färg, och den kanske har andra egenskaper. Jag hade nog frågat mig fram i en välsorterad färgaffär. Hade jag varit osäker så hade jag använt en primer. Det är ju så himla tråkigt om resultatet inte blir bra!

Jag hade tvättat taket noggrant, och om det inte är förstört av nikotin så räcker det med en takfärg 20 glans som köps tillsammans med medlet som du tvättar taket med på färghandeln. När du sedan målar så använd mkt färg i rullen och efterrulla åt samma håll. Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.