21 859 läst ·
12 svar
22k läst
12 svar
Vad måla råspont invändigt med?
Jag är ingen målarguru, men första tanken som kommer till mig är att det beror lite på vad han vill ha för yta på råsponten.
Själv skulle jag rekommendera äggoljetempera. Blir kalasfin yta och den är tålig om den får lite tid på sig att härda. Ja den blir ju som ägg, och den som lämnat ägg kvar på tallriken vet hur det sitter efter en vecka. Det är dock svårt att få den sådär riktigt kritvit.
Själv skulle jag rekommendera äggoljetempera. Blir kalasfin yta och den är tålig om den får lite tid på sig att härda. Ja den blir ju som ägg, och den som lämnat ägg kvar på tallriken vet hur det sitter efter en vecka. Det är dock svårt att få den sådär riktigt kritvit.
Oj. Visste inte vad det var.
Att vänta upp till 1 år tills den blir riktigt torr, det gör jag inte.
Väntar på andra förslag
Spelar inget roll om det är proffs eller amatörer som lämnar dessa.
Bara det blir bra.
Att vänta upp till 1 år tills den blir riktigt torr, det gör jag inte.
Väntar på andra förslag
Spelar inget roll om det är proffs eller amatörer som lämnar dessa.
Bara det blir bra.
1 år? Färgen är damtorr inom några timmar. Övermålningsbar efter ca 12 timmar. Men för att riktigt härda igenom och bli så där stark så tar det upp till någon månad eller två. Men det är ju inte så att man får färg på tröjan om man lutar sig mot väggen dagen efter.
Han får´la kladda på vanlig plastfärg då om det ska gå fort och vara vitt. Ser ju ut som plastvägg, men en del gillar ju det.
Han får´la kladda på vanlig plastfärg då om det ska gå fort och vara vitt. Ser ju ut som plastvägg, men en del gillar ju det.
Ett tips för spärrfärgen är att det funkar bättre om den får härda 24 timmar innan man tar på nästa lager (detta står tyvärr inte på burken). Med de ytor du har bör det inte vara något problem, bara att börja i rätt ände.
Läste förresten i tidningen "Gör det själv" igår att även plastfärgen (akrylat) behöver några veckor på sig för att härda riktigt och bli tålig. Så egentligen tror jag inte att det blir så stor skillnad på den och t ex äggoljetempera. Jo en väsentlig skillnad såklart: mycket snyggare med ÄOT! 
Smaksak, jag vet...
Smaksak, jag vet...
Nej foton kommer inte göra dig lyckligare i det fallet. Men det blir en matt yta. Påminner en smula om limfärg i utseende tror jag, men färgar alltså inte av sig. ÄOT läggs i så tunna skickt att varje spricka och por i princip blir synlig. Det är det jag tycker om, plastfärgen lägger sig ju som en tjock hinna över allt och tar bort den naturliga känslan. En husfasad målat med akryllat är det tråkigaste jag vet. Mitt hur är målat med akrylat ska jag tillägga, men då på eternit vilket inte gjorde så mkt.
strök hela mitt råsponttak med sigmas renova primer 2ggr sen renova isotop 1 ggr som alternativ till traditionell limfärg.
Klockrent vit matt och dessutom slipper du kvistlacka vilket är ett måste annars på råspont.
vattenburen dessutom gör att han inte behöver fly fältet
mvh
Klockrent vit matt och dessutom slipper du kvistlacka vilket är ett måste annars på råspont.
vattenburen dessutom gör att han inte behöver fly fältet
mvh
Redigerat:
Kibri: det är intressant att jämföra priser. Vad fick du betala för att färga taket, per kvm alltså?
Äggoljetempera och shellack i flarn som man blandar med t-röd kostade allt som allt ca 27 kr/kvm.
Äggoljetempera och shellack i flarn som man blandar med t-röd kostade allt som allt ca 27 kr/kvm.
Klicka här för att svara