Kompisen byggde en ovanvåning med råspont på väggarna. Nu är det ett bekymmer. Vad är det för färg han ska använda? Det handlar om tot 120 kvm vägg. Och kulören som önskas är vit.

Jag är ingen målarguru, men första tanken som kommer till mig är att det beror lite på vad han vill ha för yta på råsponten.

Själv skulle jag rekommendera äggoljetempera. Blir kalasfin yta och den är tålig om den får lite tid på sig att härda. Ja den blir ju som ägg, och den som lämnat ägg kvar på tallriken vet hur det sitter efter en vecka. Det är dock svårt att få den sådär riktigt kritvit.

Oj. Visste inte vad det var.

Att vänta upp till 1 år tills den blir riktigt torr, det gör jag inte.

Väntar på andra förslag :-)

Spelar inget roll om det är proffs eller amatörer som lämnar dessa.

Bara det blir bra.

1 år? Färgen är damtorr inom några timmar. Övermålningsbar efter ca 12 timmar. Men för att riktigt härda igenom och bli så där stark så tar det upp till någon månad eller två. Men det är ju inte så att man får färg på tröjan om man lutar sig mot väggen dagen efter.

Han får´la kladda på vanlig plastfärg då om det ska gå fort och vara vitt. Ser ju ut som plastvägg, men en del gillar ju det.

Vit vattenburen målarfärg, kan det vara nåt?

Det blir 2x spärr/kvistar + 2x plast.
Fick tipset att prova först på en bit.

Jag skulle ha målat först, i alla fall skarvarna, men det är väl ingen ide att vara efterklok.

Ett tips för spärrfärgen är att det funkar bättre om den får härda 24 timmar innan man tar på nästa lager (detta står tyvärr inte på burken). Med de ytor du har bör det inte vara något problem, bara att börja i rätt ände.

Läste förresten i tidningen "Gör det själv" igår att även plastfärgen (akrylat) behöver några veckor på sig för att härda riktigt och bli tålig. Så egentligen tror jag inte att det blir så stor skillnad på den och t ex äggoljetempera. Jo en väsentlig skillnad såklart: mycket snyggare med ÄOT! :D

Smaksak, jag vet...

Går det att se hur det ser ut målat med äggoljetempera? Foton?

Nej foton kommer inte göra dig lyckligare i det fallet. Men det blir en matt yta. Påminner en smula om limfärg i utseende tror jag, men färgar alltså inte av sig. ÄOT läggs i så tunna skickt att varje spricka och por i princip blir synlig. Det är det jag tycker om, plastfärgen lägger sig ju som en tjock hinna över allt och tar bort den naturliga känslan. En husfasad målat med akryllat är det tråkigaste jag vet. Mitt hur är målat med akrylat ska jag tillägga, men då på eternit vilket inte gjorde så mkt.

strök hela mitt råsponttak med sigmas renova primer 2ggr sen renova isotop 1 ggr som alternativ till traditionell limfärg.
Klockrent vit matt och dessutom slipper du kvistlacka vilket är ett måste annars på råspont.
vattenburen dessutom gör att han inte behöver fly fältet

mvh

Redigerat:
Kibri: det är intressant att jämföra priser. Vad fick du betala för att färga taket, per kvm alltså?

Äggoljetempera och shellack i flarn som man blandar med t-röd kostade allt som allt ca 27 kr/kvm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.