8 116 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Måla eller tapetsera?
Nu står man i valet mellan att måla eller tapetsera. Har 3 sovrum som skall helrenoveras. Blir att måla tak och lägga nytt golv. Men väggarna har man inte bestämt sig för än. Verkar vara inne just nu att måla väggarna om man kollar i byggvaruhusen.
Vad har ni gjort? Snabbast, enklast och billigast är ju förmodligen att måla.
Det finns gamla papperstapet i alla 3 rummen så då gäller det väl att få bort all gammal tapet innan man kan måla? Annars är det väl renoveringstapet eller spackling och slipning som gäller. Fast det gäller ju även om man väljer att tapetsera.
Vad har ni gjort? Snabbast, enklast och billigast är ju förmodligen att måla.
Det finns gamla papperstapet i alla 3 rummen så då gäller det väl att få bort all gammal tapet innan man kan måla? Annars är det väl renoveringstapet eller spackling och slipning som gäller. Fast det gäller ju även om man väljer att tapetsera.
Ska du ändå köra golv och tak, så gör om väggarna ordentligt samtidigt.
Personligen hade jag valt att skrapa ner tapeten, spackla, väva med färgväv och måla.
Har det i snart alla rum i huset nu, förutom hallen och köket, som tapetserades eftersom jag hade hittat "rätt" tapet till dom då.
Dessa båda rum ser idag tyvärr ut som dom gör, fastän tapeterna bara är 5-6 år gamla.
Fettfläckar på tapet i köket, pga att grabben gick från matbordet kladdig om fingrarna och stödde sig mot väggen.
Och i hallen finns det också spår efter fettfläckar, plus ett och annat jack i tapeten.
Hade jag haft väv och målat på dessa ställen hade det bara varit och torka av med wettex-duk och ajax.
Har färgväv i barnrummen och dessa byter man ju färg i efterhand som ungarna växer och byter smak.
Har målat om i ett av dom tre gånger på fyra eller fem år.
Menar du att måla på tapeten som sitter där krävs det ju att den sitter ordentligt också.
Plus att ev. överlappningar syns ordentligt efter en övermålning...
Personligen hade jag valt att skrapa ner tapeten, spackla, väva med färgväv och måla.
Har det i snart alla rum i huset nu, förutom hallen och köket, som tapetserades eftersom jag hade hittat "rätt" tapet till dom då.
Dessa båda rum ser idag tyvärr ut som dom gör, fastän tapeterna bara är 5-6 år gamla.
Fettfläckar på tapet i köket, pga att grabben gick från matbordet kladdig om fingrarna och stödde sig mot väggen.
Och i hallen finns det också spår efter fettfläckar, plus ett och annat jack i tapeten.
Hade jag haft väv och målat på dessa ställen hade det bara varit och torka av med wettex-duk och ajax.
Har färgväv i barnrummen och dessa byter man ju färg i efterhand som ungarna växer och byter smak.
Har målat om i ett av dom tre gånger på fyra eller fem år.
Menar du att måla på tapeten som sitter där krävs det ju att den sitter ordentligt också.
Plus att ev. överlappningar syns ordentligt efter en övermålning...
Jag brukar alltid måla barnens rum för att det är så enkelt att rätta till när det händer olyckor med fettfläckar, märken mm samt att de växer och får nya smaker hela tiden.
Det är ungefär lika mycket jobb första gången man ska tapetsera eller måla men tidsvinsten kommer ju när man ska göra om igen. Då är det bara att måla
Det är ungefär lika mycket jobb första gången man ska tapetsera eller måla men tidsvinsten kommer ju när man ska göra om igen. Då är det bara att måla
En lite annan "look" får du om du gör som vi: limma grålumppapp och måla sedan på det. Den täcker fint och är väldigt förlåtande mot små skavanker i väggen. Suger iofs ganska mkt. Vi målar med äggoljetempera på denna "tapet". Blir görbra.
Klicka här för att svara