Hej,
Ett hörn i mitt sovrum har dålig isolering (mot tegel) och blir vintertid väldigt kall.
Tapeten är en sjögrästapet som vi målat för ca 5 år sedan (egentligen ville vi byta den, men det verkar svårt att få ner sjögräs - kanske ställer den frågan hur tusan man får ner sjögräs som sitter på puts i en annan tråd).
För ett par år sedan hade jag kläder ståendes mot denna vägg (som hade blivit fuktig) och därefter hade den svarta fläckar.
Jag misstänker att kylan har gjort att den varma luften har skapat kondens på tapeten som blivit instängd. Nu verkar det som att tapeten (eller kanske färgen) har möglat och har släppt lite från väggen. Jag tror/hoppas att möglet kommer från fukten på insidan av väggen och inte inifrån. Nu när kläderna är borta har inte väggen blivit fuktig mer.
På sikt vill jag byta ut tapeten och se hur det ser ut under, men tills vidare undrar jag hur jag lättast får rent tapeten? Med tvål och vatten så släpper det mesta, men inte allt.
Man har läst om något som heter bensalkonklorid, men är det något för inomhusbruk?