prototypen skrev:
Mitt inlägg här, var ett försök att förklara varför man kanske inte lyckas med sprutmålningen, och det var just valet av lösningsmedel, som ligger bakom många av problemen jag läser om här, samt att färgerna kanske inte lämpar sig att sprutmålas med. Förr använde man Thinner eller Cellulousa i färgerna, med mycket bra resultat, för den typen färger, senare blev det Xylen, som inte är så aggresiv. Dessa lösningsmedel vill till om man vill uppnå ett bra resultat = färgen torkar direkt när den hamnat på objektet. Att tunna med lacknafta, innebär att färgen inte torkar inom rimlig tid, utan den kasar ned, och det blir gardiner av det. prova själv med att spruta en cykelram, så förstår du vad jag menar. Du kan kanske visa ditt fasadmätarskåp på bild, så kan jag tala om vad du gjort för fel.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har aldrig haft problem med att lackfärg spädd med lacknafta skulle rinna, att det tar 2 dygn att torka får man acceptera. Har man mera bråttom finns ju 2K t.ex Care och billacker. Lacknaftafärger finns väl inte idag då allt är vattenbaserat.
Jag har inte fel på fasadskåpet det blev väldigt bra, det syns knappt mot resten av väggen men färgen ville inte täcka då färgen år gjord för skrovliga bräder och inte slät plåt. Men trägen vinner så efter några varv så är det rött.
Protte
Jag har inte fel på fasadskåpet det blev väldigt bra, det syns knappt mot resten av väggen men färgen ville inte täcka då färgen år gjord för skrovliga bräder och inte slät plåt. Men trägen vinner så efter några varv så är det rött.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har yrkesmässigt för en massa år sedan lackat möbler så jag har provat ALLA lägen.
Sprayburk?? Jodå jag har väl en och annan men de står bara.
Protte
Sprayburk?? Jodå jag har väl en och annan men de står bara.
Protte
tänk även på att silicon, är sprutmålarens värsta fiende, det kan räcka med att det ligger en trasa i lokalen med silicon på, så kan detta mycket väl fälla ut på det som skall målas, det blir fiskögon = kratrar på den sprutade ytan. Man anväder en klibbduk innan man börjar spruta, för att få ytan dammfri.macce76 skrev:
Å andra sida, är nog billackerarens yrke det mest otacksamma man kan välja, när kunden återkommer för att hämta sin gamla Volvo, med en nylackad framskärm, som försäkringsbolaget skall betala, då vet denne allt om sprutmålning. Så nog måste det väl finnas några i alla dessa trådar om sprutmålning, som lyckats få till det, och kan visa bilder på detta.
Men prototypen, visa nu hur luckan till fasadskåpet ser ut, en värdefull info för andra här, så vi vet hur det ser ut, när man anser att sprutningen blev lyckad eller inte. IKEA har ganska mycket lackerade möbler, stoppa ned näsan i en kartong med en sådan möbel, så kommer du snabbt att märka, att det inte luktar Lacknafta.prototypen skrev:
Servalacen är vattenspädbar och den blir sprutbar om man späder ordentligt. Ska testa lite till bara innan det är dags att måla på allvar. 
Vilket fantastiskt resultat du har fått på bilen, ser verkligen helt perfekt ut
Som vanligt tackar kah för värdefull info
Vilket fantastiskt resultat du har fått på bilen, ser verkligen helt perfekt ut
Som vanligt tackar kah för värdefull info
Så, då var man igång med sprutan i skarpt läge. Har grundat 2 ggr och är jättenöjd med resultatet. Fick dock herts genomblödning och fick schellacka hela trappan:@
Men sprutan lämnar ett mkt bra resultat när jag äntligen har hittat rätt viskositet
Har dock lite problem med rinn i skarvar mellan vagn och undersida på stegen. Det är dock inget jag kan skylla ifrån mig utan det är jag som inte har hittat rätt teknik ännu, men den är på god väg
Ska dra i lite latexfog i skarvarna mellan vagn och undersida trappsteg då det framkom små mörka springor där nu när trappan börjar bli vit. Sen ska den få en runda grundfärg till innan det är dags för toppfärgen
Tidigare var jag tveksam till att rekomendera sprutan pga problem med viskositet osv men nu när jag har hittat rätt så är det ett nöje att måla
Men sprutan lämnar ett mkt bra resultat när jag äntligen har hittat rätt viskositet
Har dock lite problem med rinn i skarvar mellan vagn och undersida på stegen. Det är dock inget jag kan skylla ifrån mig utan det är jag som inte har hittat rätt teknik ännu, men den är på god väg
Ska dra i lite latexfog i skarvarna mellan vagn och undersida trappsteg då det framkom små mörka springor där nu när trappan börjar bli vit. Sen ska den få en runda grundfärg till innan det är dags för toppfärgen
Tidigare var jag tveksam till att rekomendera sprutan pga problem med viskositet osv men nu när jag har hittat rätt så är det ett nöje att måla
Så, då var trappan färdigmålad. Det blev 4 rundor med grundfärg och 4 svängar med toppfärg. Hade säkert klarat mig med 2 rundor toppfärg men jag var inte riktigt nöjd med resultatet
Nu är det bara ekstegen som ska införskaffas och monteras. Får ta det i jan/feb för nu ska jag vila
Hmm...spaljén ska visst också monteras.....
Som jag sagt tidigare så är jag numera nöjd med sprutan, skam den som ger sig
Nu är det bara ekstegen som ska införskaffas och monteras. Får ta det i jan/feb för nu ska jag vila
Hmm...spaljén ska visst också monteras.....
Som jag sagt tidigare så är jag numera nöjd med sprutan, skam den som ger sig
Klicka här för att svara