Hej!

Här kommer nog en repris av frågor :D

Jag bor i ett 2 år gammalt BoKlok-hus som Skanska byggt. När jag och min familj flyttade in fick vi en pärm med beskrivningar för varje rum, färger och material etc.

Enligt denna pärm är våra väggar målade i Nordsjö Bindoplast 7 (vit). Hur som haver skulle jag måla lite i min dotters rum, då den tidigare ägaren hade satt upp sladdlister som tagit med sig massa färg.

Köpte färgen och började måla q(;^;)p Suck, nej, det var fel färg. Så jag testade en annan färgkod som stod som väggfärg för klädkammaren (tror det var S 0500-N)

Men q(;^;)p det var också fel. Så inget av det som stod i pärmen visade sig vara rätt färg. Ringde upp Skanska och det var 0502-Y som satt på väggarna (förvånad? Nä :P)

Väggfärgsproblemet löst. Nu ville jag ta reda på vad det var för färg på mitt tak. Enligt pärmen var takskivorna färdigbehandlade Forestia. Jag gissar på att det är Tak-Ess Inspiration, i pärmen står det bara "Forestia färdigbehandlade takskivor", men enligt deras hemsida verkar det vara Tak-Ess då dessa ser precis ut som mina takskivor.

Färgkoden till dessa Tak-Ess skivor är enligt Forestia (eller Byggma group) S 0502-B

Takfärgsproblemet löst?

:x Nej, absolut inte.

Testade att måla med 0502-B och det visade sig vara en alldeles för vit färg för taket, möjligtvis lite för blå också. Testade med 0502-Y bara för att kolla hur pass mycket gult det var i taket. Och 0502-Y var väldigt mycket gulare än taket.

Bör påpekas att jag är en amatör men jag vill väldigt gärna veta vad det är för färgkod till taket, eftersom den tidigare ägaren har satt upp lampor som bränt sönder vissa delar samt gjort mycket fula hål.

Finns 0500-Y? och kan det vara den rätta färgen för taket? det känns som att det är lite gult, men inte 0502-Y gult och absolut inte vitt med blått 0502-B.

En sista fråga: Om jag nu aldrig skulle få svar på mina frågor, passar det att ha 0502-B i taket och 0502-Y på väggarna?

Det känns som att jag måste ge upp dektektivarbetet och bara måla hela taket med 0502-B. Jag har använt mig av rätt matthet och glans eller vad det nu heter :P

Så det är inte det det ska vara fel på.

En sista sista fråga: Vilket trä använder man när man bygger hus av trä? Kanske en jättedum fråga :blushing: men det finns ju en del sorter.....Jag bor som sagt i BoKlok byggt av Skanska.

Angående färgen på tak så är det bäst att du själv ringer till takleverantören eftersom taket redan är fabrikssprutat. Oftast är det en helt vit takfärg utan brytning, men att måla själv och att sprutmåla ett tak ger två helt olika resultat. Jag kan tyvärr inte svara på helt hundra om kulören S 0500-y finns men jag kan kolla upp det på jobbet under dagen!

På din sista fråga, så bör svaret vara Furu =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.