Vi har hittills köpt Alcro inomhusfärg i en professionell måleributik och det känns ju tryggt, men samtidigt blir det rätt dyrt. Resultatet har givetvis blivit klanderfritt och över våra vildaste förväntningar, så det är ju en uppsida.

Genom vårt medlemskap i Villaägarnas Riksförbund kan vi dock få rabatter hos både Caparol (30%) eller Flügger (20%) och det för oss ut på tanken att det finns andra färgmärken hos andra försäljningsställen. Men vi vet inte så mycket om de märkena dock...

Så det leder till frågan, är det värt att lägga lite extra pengar på "kvalitetsfärger" som Alcro, Caparol, Flügger osv, eller kan man lika gärna gå till Rusta, Hornbach, Bauhaus?

Säljer byggvaruhus också färgmärken som Alcro, Caparol, Flügger eller har de sina egna märken de säljer? Vad kan riskerna vara med att köpa en "billigare" färg?

Känns ju onödigt att lägga 1500kr i onödan på en färg som inte är så kvalitativ, bara för att sedan behöva måla om allt med bättre färg för 3000kr...

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
Bauhaus har ganska bra priser på vissa delar av beckers sortiment. Inomhus snickerifärgen ligger på stax över 400 Kr för en trea och det är ganska bra pris som jag fattat det (jämfört med målares rabatter so naturligtvis är ännu bättre). Sedan har jag hört att andra delar t.ex. utomhusfärgen som allttid rabatteras på sommaren av Krauta, Bauhaus mm. inte alls har samma kvalitet som "proffs" färg som målarna plockar ut. Tydligen tar Beckers (vet inte om flera gör det) fram varuhus-sortiment. Observera att jag skrev "har jag hört" :-)

Resultatet är väl i slutänden viktigast så är ni nöjda så varför chansa? Om man ser på det rent krasst så är det inte så många kronor man tjänar på att köpa "lågprisfärger" till ett helt rum och om ni dessutom nu är mer än nöjda så finns det väl ingen anledning att riskera att behöva bli besvikna och måla om för den prisskillnaden.;)

Håller precis på och målar hela nybygget och har testat lite blandade färger av olika kvalitet. Kan direkt säga att ni hittar märkesvaror även på byggvaruhusen, till markant lägre pris än i färgaffärer. Det ni får i färgaffären är inte bättre färg, däremot bättre/kunnigare personal...

Kan för övrigt rekommendera Beckers väggfärg, täcker bra och lätt att få bra resultat med. ca 400-500kr för 10 liter. Lätt lika bra somNordsjö Tinova som kostar dubbelt så mycket...

Sen är Bauhaus 99kronors "Impra"-färg överraskande bra...köpte några dunkar för att grunda glasfiberväv med, och den har även fått hamna på ogrundade gipsskivor på ett par ställen och den täcker helt på två varv. Det gör inte Byggmax dito.

Tror generellt, att vill man hålla nere kostnaderna lite grand, köp en bra dyr färg och en billig skräpfärg som man grundar med först, då räcker oftast ett lager med den dyra färgen..

Vad jag förstår så är det pigmenten som är dyra och köper man då en billigare färg kan det resultera i en inte lika färgstark vägg och kanske behöver man fler strykningar.

Jag har bara provat Beckers och Alcros vägg-/tak-färger och jag har en känsla av att Alcros färger är mer färgstarka, men det är egentligen inget jag har något bevis för. Tycker dock att Beckers absolut är helt okej om man inte känner att Alcros högre pris är motiverat.

Är det stor prisskillnad på den mängd ni ska köpa, så köp provburkar från några tillverkare och gör en jämförelse?

Bezt skrev:
Skillnaden mellan färghandeln och de stora husen är att de inte har de riktigt premium färgerna. T.ex. Beckers Perfekt som bara säljs hos färghandeln och jag tror inte Beckers Symfoni finns hos de stora husen heller.

Ett test av snickerifärger hos testfakta.
[länk]
Småskumt test, "dålig tålighet mot vatten och alkohol". Hur ofta sökar man alkohol och vatten på listverk? Betvivlar att man dränker golvlisterna med skurmoppen, men men...

Funderar själv på det här med färg då jag hittills har kört med de billigare varianterna, men det krävs alltså minst 3-4 strykningar på nygipsade väggar för att dölja gips vs spacklad skarv. Det känns onkeligen som om det är värt ett par hundralappar extra för att få det bra på 2 strykningar.

shadowfire skrev:
Småskumt test, "dålig tålighet mot vatten och alkohol". Hur ofta sökar man alkohol och vatten på listverk? Betvivlar att man dränker golvlisterna med skurmoppen, men men...

Funderar själv på det här med färg då jag hittills har kört med de billigare varianterna, men det krävs alltså minst 3-4 strykningar på nygipsade väggar för att dölja gips vs spacklad skarv. Det känns onkeligen som om det är värt ett par hundralappar extra för att få det bra på 2 strykningar.

Intressant synpunkt. Men hur menar du exakt med "billiga färger"? No Name-färger från typ Rusta/Jula eller menar du Bauhaus och Hornbach's egna färgmärken?

echX skrev:
Intressant synpunkt. Men hur menar du exakt med "billiga färger"? No Name-färger från typ Rusta/Jula eller menar du Bauhaus och Hornbach's egna färgmärken?
De färger jag har provat har varit både Rustas vägg/takfräg, byggmax, samt Bauhaus. Har inte provat Hornbach ännu. Har inte märkt någon skillnad mellan dessa mer än att jag har fått rolla som en idiot på samtliga. Oftast 4 strykningar eller mer för att få en heltäckande riktigt vit och fin yta oavsett tak eller vägg.

shadowfire skrev:

Snickerifärg rekommenderar man ju till mycket mer än lister, "avsedd huvudsakligen för snickerier och möbler, både vid ny- och ommålning".
Så man kanske målar ett bord och då är ju vatten och alkohol väldigt sannolikt att det kan hamna där.
Testet i sin helhet är här:
http://www.testfakta.se/hem_hushall/article14647.ece

shadowfire skrev:
De färger jag har provat har varit både Rustas vägg/takfräg, byggmax, samt Bauhaus. Har inte provat Hornbach ännu. Har inte märkt någon skillnad mellan dessa mer än att jag har fått rolla som en idiot på samtliga. Oftast 4 strykningar eller mer för att få en heltäckande riktigt vit och fin yta oavsett tak eller vägg.

Spännande inläg :)

Vet att jag målade en tapetserad ljus vägg med två lager med Hornbach's Caffe Latte, och det blev ett bra och täckande resultat. Men då var ju som sagt underlaget väldigt förlåtande.

Vore intressant att veta hur typ Beckers varuhussortiment står sig mot de lite exklusivare serierna som målare m.m. använder sig av.

Fick tips i måleributiken att inte använda "billigare" märken att grunda med eftersom den Easy Cover-tapet jag ska måla på dricker en hel del färg, och tar man inte en hårdnad grundfärg är risken stor att täckfärgen rinner igenom och sugs upp av tapeten den med. Flammigt och dålig täckning som resultat.

Tror kanske att man ska använda sig av en ordentlig grundfärg typ Alcro Milltex när man grundar Easy Cover och sedan kan man använda typ Hornbach's täckfärg. Fat å andra sidan kan det vara dumt att blanda märkena och riskera grundfärgen... Kanske bättre att hålla sig till ett märke bara :)

Bezt skrev:
Snickerifärg rekommenderar man ju till mycket mer än lister, "avsedd huvudsakligen för snickerier och möbler, både vid ny- och ommålning".
Så man kanske målar ett bord och då är ju vatten och alkohol väldigt sannolikt att det kan hamna där.
Testet i sin helhet är här:
[länk]
Hmm, ja det har du rätt i... sedan kanske man kan se det som att ska man bruka alkohol eller vatten på en möbel så får man ändå räkna med en ommålning tidsnog oavsett färg, men visst, kanske inte så skoj om det behovet uppstår för snabbt.

echX skrev:
Spännande inläg :)

Vet att jag målade en tapetserad ljus vägg med två lager med Hornbach's Caffe Latte, och det blev ett bra och täckande resultat. Men då var ju som sagt underlaget väldigt förlåtande.

Vore intressant att veta hur typ Beckers varuhussortiment står sig mot de lite exklusivare serierna som målare m.m. använder sig av.

Fick tips i måleributiken att inte använda "billigare" märken att grunda med eftersom den Easy Cover-tapet jag ska måla på dricker en hel del färg, och tar man inte en hårdnad grundfärg är risken stor att täckfärgen rinner igenom och sugs upp av tapeten den med. Flammigt och dålig täckning som resultat.

Tror kanske att man ska använda sig av en ordentlig grundfärg typ Alcro Milltex när man grundar Easy Cover och sedan kan man använda typ Hornbach's täckfärg. Fat å andra sidan kan det vara dumt att blanda märkena och riskera grundfärgen... Kanske bättre att hålla sig till ett märke bara :)
Blanda färger och märken är inga konstigheter alls och det är rätt vanligt att man tar en billigare färg och grundar med. Skulle möjligen vara om du kör med olika grundfärger i två rum och får något genomslag som skapar en färgskiftning, men har du en bra täckfärg/sista lagerfärg så kvittar det. Själv kör jag 2 lager med Rustas vita väggfärg för att dränka gips+spackel och det ger mig också en vink om hur bra jag har spacklat/slipat innan det är dags för täckande lagret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.