4 280 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Färgsprickor på väggar och utbuktningar på tak
Hej,
Är helt ny här och kan tänka mig att det säkert finns en hel del personer som vill dela med sig av sina erfarenheter. Jag har precis köpt ett hus och har valt att få det renoverat en hel del, bl.a. väggar och tak. På väggarna fanns det förut en ganska grov väv som byggkillarna bredspacklade över och slipade för att sedan måla. På taket i vardagsrummet var det sedan tidigare träplankor och vi ville ha ett gipstak. Så det sattes upp ett gipstak. Så småningom blev det färgsprickor (vid varje gipsskarv) på taket och byggkillarna valde att gräva upp skarvarna och spackla dessa. Efter mycket tjafs med byggherren blev det till slut ett beslut om att lägga en armeringsduk på taket. Men byggkillarna putsade inte ner de utbuktningar som blivit efter spacklandet av skarvarna innan de la armeringsduken. Sen så försökte de fixa till det, men det gick inte. Vi valde tillslut att få leva med utbuktningarna
. De syns endast i ett visst ljus (1 lampa tänd från sidan) men det är ändå extremt tråkigt. Vad gör jag för att få bort dessa utbuktningar? Jag vill ju inte få färgsprickor heller. Sen så kommer vi till de målade väggarna...samma sak här, för varje dag som går ser jag fler och fler färgsprickor. Är jag tvungen att lägga armeringsduk på hela väggarna eller kan man liksom bara fylla igen sprickorna på något sätt? Vi har spenderat 100 000 kr innan rotavdrag, vilket känns extremt trist med tanke på hur resultatet blivit med väggarna och vardagsrumstaket. Någon som har erfarenhet inom detta?
Är helt ny här och kan tänka mig att det säkert finns en hel del personer som vill dela med sig av sina erfarenheter. Jag har precis köpt ett hus och har valt att få det renoverat en hel del, bl.a. väggar och tak. På väggarna fanns det förut en ganska grov väv som byggkillarna bredspacklade över och slipade för att sedan måla. På taket i vardagsrummet var det sedan tidigare träplankor och vi ville ha ett gipstak. Så det sattes upp ett gipstak. Så småningom blev det färgsprickor (vid varje gipsskarv) på taket och byggkillarna valde att gräva upp skarvarna och spackla dessa. Efter mycket tjafs med byggherren blev det till slut ett beslut om att lägga en armeringsduk på taket. Men byggkillarna putsade inte ner de utbuktningar som blivit efter spacklandet av skarvarna innan de la armeringsduken. Sen så försökte de fixa till det, men det gick inte. Vi valde tillslut att få leva med utbuktningarna
Det är bara att spackla ut skarvarna "brett" en gång till. Minst 2-3 dm på varje sida om skarven..
Slipa av, grunda spacklingarna och sedan stryka taket en gång till Då blir resultaten jätte bra.
Lycka till
Slipa av, grunda spacklingarna och sedan stryka taket en gång till Då blir resultaten jätte bra.
Lycka till
Så lätt är det nog inte. Det är fel från början och bör reklameras. Skall man ha slätt tak så måste man sätta falsade gips och spackla upp med remsor i skarvarn från början. Man skall också använda bra spackel gärna husfix i första omgången.
Om du kan reklamera så ska du självklart prova att gör det..
Om du inte kan reklamea tycker jag du ska göra som jag skrev.
Använd dig av släpljud, för att se alla ojämnheter. Spackla brett. Självklart måste man kunna använda sig av ett par spacklar för att utföra detta.
Om du har lite vana så tror jag att du kan få till det.
Om du inte kan reklamea tycker jag du ska göra som jag skrev.
Använd dig av släpljud, för att se alla ojämnheter. Spackla brett. Självklart måste man kunna använda sig av ett par spacklar för att utföra detta.
Om du har lite vana så tror jag att du kan få till det.
Självklart skulle jag reklamera om jag kunde, är jurist till yrket och har påpekat mina rättigheter. Men vad hjälper lagen mot problem med byggen... Ingenting, det enda byggherren kan göra är att påpeka att jag inte beställt rätt från början enligt arbetsbeskrivningen och i värsta fall gå i konkurs. Borde kanske ha bestridit fakturan redan från början, men då hade jag kanske behövt gå hela vägen till Kronofogdemyndigheten. Har sagt till honom att han har till 3 jan på sig att börja fixa väggarna. I annat fall ska jag ändå gå vidare med ärendet, hela vägen till ARN, och sen skicka in en stämningsansökan, men jag förlitar mig inte på att de kan fixa taket. Jag kommer även att hänga ut killen och hans firma på nätet, ska skriva en massa recensioner om firman, så att alla som söker på namnet får se vad han gjort. Ärligt talat har jag inget förtroende för att de inte förstör taket mer än vad de redan gjort. Jag har ingen som helst vana när det gäller det här, hade jag det skulle jag sätta igång nu på en gång. Det enda jag gör är att lyssnar på tips så att när jag nästa gång anlitar någon vet att jag kan förlita mig på att det fixas rätt. Byggkillarna hade aldrig lagt väv förut till exempel....
Redigerat av moderator:
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
För att få det riktigt bra bör du bredspackla hela taket. Du kan spackla utanpå armeringsduken...
Du kan även sätta armeringsduk på väggarna om det spricker mycket. Vissa sprickor är dock ständigt återkommande och svåra att bli av med. Hus rör sig, framförallt trähus...
Du kan även sätta armeringsduk på väggarna om det spricker mycket. Vissa sprickor är dock ständigt återkommande och svåra att bli av med. Hus rör sig, framförallt trähus...
Jag tänkte på det där med att hela taket skulle bredspacklas. Byggherren var orolig för att det skulle bli bubbligt. Men det jag tänker på är ju att det ursprungliga problemet kommer upp igen och det är att det kommer att bli färgsprickor igen på taket. Det är ju egentligen det som är problemet med väggarna, tidigare var det väv som de har bredspacklat över och målat. Sen så har ju färgsprickorna uppkommit.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Om du bredspacklar och målar taket, så kommer inte sprickorna tillbaka, eftersom du har ju redan armeringsduk i taket. Du talar om färgsprickor, är det sprickor mellan väggskivorna, eller bara färgen som spruckit?? Kan vara fel på färgen...
Idag kom de hit en sista gång och snacket var om att de skulle ta detta vidare med sitt försäkringsbolag. Så det verkar som vi kanske får en utgång i detta utan att behöva anlita någon. Men frågan uppkom om varför det blivit så fel med väggarna. Jag menar taket kunde han ju självfallet inte påvisa var vårt fel eller takets fel, det var ju de som la upp ett nytt gipstak. Han påpekade att det är väggarnas fel, att de rör sig och när man bredspacklat på väv och målat så blir det färgsprickor???!!! Eller att gipsväggarna inte är reglade på rätt sätt och att det därför blivit färgsprickor???!!! Men min fråga är hur det kommer sig att det tom spruckit upp där de lagt tapet i vardagsrummet, det var ju tapet innan renoveringen i vardagsrummet....Jo när det gäller färgen, så har vi använt Beckers (väggfärg resp. takfärg och den ska det ju inte vara något fel på). Kan det hela bero på att de aldrig lät spacklet torka ordentligt innan de målade??? Kan en besiktningsman säga att de inte gjort något fel med väggarna??? Är det inte så att det alltid finns risk för färgsprickor på väggar i hus när man gör på det sättet?
Klicka här för att svara