6 892 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Easy Cover på spacklad yta
Hej, ska sätta Byggmax "Cover It" på en helt spacklad yta och sen måla.
Funderar nu på om man måste grunda med lite lim och låta det torka, så att spacklet inte drar i sig lim och löses upp. Är det onödigt att grunda? Eller rent av fel?
Någon som har erfarenhet av att måla på Byggmax Cover It? Suger den så mycket att man bör lägga ett/några lager billig färg först?
Funderar nu på om man måste grunda med lite lim och låta det torka, så att spacklet inte drar i sig lim och löses upp. Är det onödigt att grunda? Eller rent av fel?
Någon som har erfarenhet av att måla på Byggmax Cover It? Suger den så mycket att man bör lägga ett/några lager billig färg först?
Varför ska du sätta detta enligt mitt tycke "skitmaterial"? Svårt att jobba med, kräver oerhörda mängder lim (som dessutom ska vara av den "dyra" sorten), ger fula skarvar om du ska måla över. O t så tror jag inte att du behöver måla med lim innan du sätter. Det är ju liksom lika illa i sådana fall som att bara sätta upp direkt.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Finns en tråd om Easy Cover, är det ungefär samma sak?
Jag har jobbat med en renoveringstapet av annat märke en gång och det gick bra att få upp den direkt på spackel med våtrumstapetlim som rollades på väggen rätt flödigt så att tapeten "flöt" runt på limmet en stund och gick att justera innan det "högg". Jag var på en gipsad vägg med spacklade skarvar. Efteråt spacklade jag i eventuella glipor där jag missat att göra en perfekt kant- i kantpassning och grundmålade alltihop innan jag lade på täckfärgen.
http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/80411-mala-pa-easy-cover.html
Jag har jobbat med en renoveringstapet av annat märke en gång och det gick bra att få upp den direkt på spackel med våtrumstapetlim som rollades på väggen rätt flödigt så att tapeten "flöt" runt på limmet en stund och gick att justera innan det "högg". Jag var på en gipsad vägg med spacklade skarvar. Efteråt spacklade jag i eventuella glipor där jag missat att göra en perfekt kant- i kantpassning och grundmålade alltihop innan jag lade på täckfärgen.
http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/80411-mala-pa-easy-cover.html
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Typ ett par minuter på sin höjd. Det blir en lite annan teknik än med papperstapeter: Får man en bubbla så kommer den inte att ha försvunnit när det torkat så den måste bort direkt, å andra sidan är själva tapeten tjock som tunn kartong och sladdrar inte runt som en pappersdito. Har man någon gång satt upp papperstapeter kommer man att tycka det är lätt.
Satte sån väv i taket när jag renoverade hållen. Fick nog måla 3 ggr för att täcka ordentligt. Använde vävlim när jag satte upp den. Använd långaärmat när du sätter upp den eftersom den är gjord av någon sorts glasfiber som sätter sig i skinnet och kliar förbannat. Det damma en del oxå så vill man vara lite extra försiktig kan man använda andningsskydd.
Här använt en annan lite dyrare sort från K-Rauta som jag tyckte var bättre den hette "easy cover" lite styre och tjockare.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Här använt en annan lite dyrare sort från K-Rauta som jag tyckte var bättre den hette "easy cover" lite styre och tjockare.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden