2 574 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
ett eller två spackel för jämna gipsen?
Blir tokig. Jag har beckers medium spackel.
Har satt gipsväggar och tak. Ska jämna mellan långsidorna.
men det är ju en evighetsgrej att få det jämnt ju... börjar undra om det kanske är meningen att man kör finspackel det sista, ifall den är enklare att stryka ut och få helt slätt med den upphöjda riktiga ytan på gipsskivorna?
eller kör ni ett och samma spackel hela tiden?
Har satt gipsväggar och tak. Ska jämna mellan långsidorna.
men det är ju en evighetsgrej att få det jämnt ju... börjar undra om det kanske är meningen att man kör finspackel det sista, ifall den är enklare att stryka ut och få helt slätt med den upphöjda riktiga ytan på gipsskivorna?
eller kör ni ett och samma spackel hela tiden?
Brukar köra med finspackel då den är mer lättarbetad,viktigt när man spacklar brett sista vändan,ett kort vattenpass/rätsticka kan underlätta i samband med slipning om man vill undvika att få en sk.bulle någonstans.
Kör bara medium, har inga problem att få det bra. Det handlar bara om teknik, att lägga på lagom mycket så man dels inte behöver slipa bort en massa dels att det finns material att slipa i. Många håller på och fipplar och duttar så mycket med små spacklar, ta en rejält bred spackel av bra kvalitet som inte böjer sig och dra ett drag hela vägen.
Jag kör oxå med medium enbart, en bra bred spackel gäller och som Stefan N skrev, dutta inte för mycket, långa drag.
Har en hink med vatten fylld till ca 1/3. Ovanför ytan har jag lagt hålband i kors som hänger ner från ovankant av hinken. I hinken förvarar jag sedan min skarvpapp. Pappen blir inte så torr och funkar grymt bra att sätta i det blöta spacklet. Har oxå en liten skiva som jag kägger uppepå hinken.
Lycka till
Har en hink med vatten fylld till ca 1/3. Ovanför ytan har jag lagt hålband i kors som hänger ner från ovankant av hinken. I hinken förvarar jag sedan min skarvpapp. Pappen blir inte så torr och funkar grymt bra att sätta i det blöta spacklet. Har oxå en liten skiva som jag kägger uppepå hinken.
Lycka till
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden