Vårt hus är beigegrått med vita knutar och vitt runt alla fönster men allt plåtarbete, stuprännor etc är brunt!!!!! Det bruna är helt fruktansvärt fult och jag undrar därför:

1) går det att ändra färg (är osäker på om stuprören är i plåt eller plast) eller måste man byta ut allt? (känns i så fall inte så aktuellt nu...)

2) Om det går- hur bär man sig åt? (det finns vissa delar som är helt nytt som en sådan där "huva" som jag märke satt på skorstenen idag... tanken var att vi skulle pratat med plåtslagaren först men han måste ha varit här i veckan och satt dit men jag förstår fortfarande inte hur han bar sig åt då huset är högt. Andra delar är äldre och där har färgen på vissa ställen börjat flagna).

Jag har målat mina gamla hängrännor gröna, och även målat nya fabrikssprutade fönsterbleck gröna. Jag körde bara med samma linolja som på fönstrena för att det skulle bli samma kulör, övedsgrönt från ottosons färg. Fäster utmärkt på plåt. Finns järnmönja man kan grunda med som rostskydd.

Annars tycker jag brunt är snyggt, vitt blir smutsigt och innan dess lyser det.

lavin skrev:
Jag har målat mina gamla hängrännor gröna, och även målat nya fabrikssprutade fönsterbleck gröna. Jag körde bara med samma linolja som på fönstrena för att det skulle bli samma kulör, övedsgrönt från ottosons färg. Fäster utmärkt på plåt. Finns järnmönja man kan grunda med som rostskydd.

Annars tycker jag brunt är snyggt, vitt blir smutsigt och innan dess lyser det.
Har helt missat ditt svar men ett stort tack! Att måla är än mer aktuellt för det ser helt fruktansvärt ut!!!!! Byggföretaget som vi brukar anlita kommer hit om ett par veckor för att gå igenom vår köksrenovering och då får vi titta på detta också (går det så blir det "rött" på skorstenen så att det matchar teglet och sedan vitt på den övriga plåten för jag är väldigt trött på det bruna och huset skall förhoppningsvis bli grått någon gång i framtiden).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.