HandySmurf
HandySmurf: Denna ligger strax utanför Stockholm: http://www.lackatoklart.se/index.php
4 svar · 2,0k läst
F
Fjelie 17: Om det är en gästtoa utan dusch, badkar el dyl så hade jag bara satt akrylfog i hörnan. Mest för det har jag gjort (också spricker det inte så lätt). Tapet ner över klinkern känner jag blir konstigt. Att bara avsluta med mjukfog är mest estetiskt tilltalade för mig. Men en ädelträlist som matchar annat trä på toan (om det finns) gör sig nog också.
1 svar · 3,8k läst
Lessthan
Lessthan: Ska du måla timmerväggen? Jag hade satt en tunn list, mjukfogat dom små hålen som blir sen målat. Har gjort liknande i källaren men utan list och inget mönster på tapeten.
4 svar · 4,1k läst
·
E
eviljava: Man brukar använda möbelpolish för att få upp glansen på sådana där möbler. Testa det först innan du ger dig på slipning och omlackering.
4 svar · 3,4k läst
·
T
TorpSara: Ja, det går bra. Alltihopa.
1 svar · 1,6k läst
Sophie
Sophie: Vitsen med en spegeldörr är ju just att speglarna ska kunna röra sig så det är viktigt att inte måla igen skarvarna. Skrapa dörren om något är löst, slipa så det blir en matt yta och måla sedan med linoljefärg. Linoljefärgen ska målas så tunt att det inte klistrar fast speglarna. Latexfog används ibland men jag avråder från det då det dels inte hör hemma på gamla dörrar och
2 svar · 3,0k läst
mångstekta
mångstekta: köpa bort bara! utgångspris ca 4,5milj tror jag det ligger runt... :x
12 svar · 13,9k läst
·
mångstekta
mångstekta: Jaaa....Det låter som du inte ska ha taklister, då kan du ju iaf spackla i och måla ca 5-10cm ut i taket själv med den färg som dom riktiga målarna ska använda (fråga dom vilken) så du får en hel och snygg kant sen har ju målarna lite lättare iaf att få det å se ut som nånting för troligtvis är det en springa där nu som dom måste foga fast och om du har gått upp med tapeten
13 svar · 5,4k läst
Grillen
Grillen: Efter att ha räknat bort yta för fönster/dörr/altan osv så är den totala ytan ca 125m2 som ska målas. Ev något mindre t om
1 svar · 1,5k läst
·
oleg
oleg: Vi sprutmåla hela huset invändigt 236kvm ink garage. det tog 5tim att måla 2ggr då drog dom med roller direkt efter sista sprutet. kan starkt rekommenderas om du bara ska måla! täcka allt fönster och dörrar gör du själv.väldigt smidigt när vi har paneltak i hela huset
2 svar · 6,5k läst
G
GammErik: På dom flesta färgburkar jag har läst på står det "skall ej spädas". Kan man späda dom i alla fall? Det finns ju nästan ingen färgburk där det står att det är okej att späda ut färgen. Hittar heller ingen information om viskositet på färgburkarna. Var kan man få info om hur man späder färgen?
18 svar · 19,3k läst
T
thure1982: Vill man ha glansiga väggar? Köks- och toa-tak vet jag ska högre glanstal än övriga men jag sett aldrig reflektioner i kökstaket. Känns som att ni säger emot varandra lite. Jag kan kanske blåsa allt med väggfärg som grund för att sen lägga med pensel runt fönster och dörrar. Taket räcker med att hålla en kartong mot väggen när man tar kanter så blir det inte överlappat. Jag
3 svar · 2,3k läst
P
ppalm: [citat] Ja slipa bara lite på färgen Sent from my GT-I9100 using Byggahus
4 svar · 6,3k läst
L
LUDDET: Om jag utan vidare rullar på vattenbaserad färg över det hela så får jag naturligtvis olika resultat vad gäller ytorna. Att tapeten släpper lite här o där vet jag om. Tidigare äventyr visade att tapeten spände igen. Finns det någon grundfärg, slipstrykningsfärg, el. dyl. som man kan rulla över samtliga väggar för att få slutstrykningen att bli lika på både gipsen och tapeten??
0 svar · 1,8k läst
B
bandy76: Funderar på om det finns någon brytning med väldigt lite grått i så kanske det hade funkat!!
2 svar · 1,0k läst
J
jorgen carlsson: [citat] Jag tror det ar ungefär 25-26 graders lutning.
2 svar · 5,8k läst
Mugmaz
Mugmaz: Vi behöver nog veta mer.
1 svar · 1,7k läst
Mugmaz
1 svar · 1,7k läst
M
mlkjhr: 25-30 timmar och 2000-3000:- i material ska hålla om det inte är nåt onormalt som måste fixas..
5 svar · 1,4k läst
joflopp
joflopp: Lite får du allt anstränga dig. :) Om du tittar i dokumenten över målningssystem så ser du att både Alcro och Beckers har system som matchar dina behov. Eftersom det är system och inte endast en färg så får man googla lite på varje produkt och få fram priser. Beckers system för bärande träkonstruktioner - Brennicks Klarlack Trä / Topplack Trä. FÖRBEHANDLING: Trärent
6 svar · 10,6k läst
H
Hell00: Tack för svar! Det rör sig om en källargrund utomhus. Caparol har jag hittat nu, och enligt en Nordsjö-butik så kan de bryta sin silikatfärg till svart. Så det ser hoppfullt ut ändå.
3 svar · 3,7k läst
MaWa71
MaWa71: [citat] Tack Ssyrk! Ska nog ta och testa CP100-väven. Har beslutat oss för att köra fördigt med tapetseringen och sätta väven i efterhand, vi måste ändå täcka de delar som redan är tapetserade så det blir bökigt hur vi än gör.:o
4 svar · 2,4k läst
·
T
Tiger79: Jag hade lagt golvet först sen lister som målas och sist måla väggarna. Då man målar in listerna med målarfog så det blir bra.
5 svar · 2,4k läst
D
Draedon: Tack för svaret. Helt ovan att tapetsera är jag inte, tyckte heller inte det fastnade så snabbt när jag satte väv med det här limmet. Kanske köper en hink vävlim ändå, tyckte mest det var onödigt att våtrumslimmet skulle stå i garaget och bli dåligt.
2 svar · 8,9k läst
J
Johnny_: Ja ok, problemet är väl att olja tränger igenom ny vattenbaserad färg också, så jag tänkte tvätta bort det jag kan sen slipa och sen måla igen med vattenbaserad färg... Går de tro och vad är de du rekommenderar för något att delvis ta bort det med?
2 svar · 2,3k läst
L
larsjn: Da er ovnen blitt malt med Hey'di "Fin gammel murmaling". Dette fungerte meget godt og var lett å blande og påføre.Denne malingen koster en god del mer en weberen, men pga fraktkostnader og vanskligheter med å kjøpe som privatperson ga jeg opp denne. Resultatet ble veldig bra! Tusen takk for alle rådene:) Link til produkt: http://www.heydi.no/produkt.asp?VdaID=102
8 svar · 3,4k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Rent generellt skulle jag tyvärr säga att färg aldrig döljer missar i underarbetet utan istället framhäver dessa. Så tyvärr, vill du ha ett "perfekt" resultat måste du nog först få till ett "perfekt" underarbete.
21 svar · 11,6k läst
S
Sonny.L: Nu vill jag bara påpeka återigen stolparna var monterade som billiga murar för höjdskillnader på tomten när jag köpte kåken, jag har alltså inte monterat dom själv. Och jag har absolut inte byggt en klätterställning eller någon lekplats till barnen av billiga kreosotstolpar som legat och skräpat någonstans. Ville bara säga det innan socialtjänsten knackar på dörren;)
17 svar · 11,6k läst
hahalj
hahalj: Har tänkt måla på tapetserade väggar men är lite fundersam på hur lätt det är att få helt slätt underlag. Har sett att det finns s.k. restaureringsväv i bygghandeln som det är tänkt att man ska måla på. Är det något särskilt man måste tänka på med detta? Hur blir det med skarvarna mellan väv-våderna? Vad limmar man väven med? Behövs grundmålning om man sätter sådan
0 svar · 1,4k läst
M
motives: Haha! Nu är jag med, trodde det var nåt magiskt som man köpte på typ rulle och la ut! :) Jag har när vi gjorde hallen redan byggt upp ojämnheter med masonitbitar innan gipset kom på men dömde liksom ut det som en fullösning... Men ju enklare desto bättre antar jag :) Så ja, finns gott om masonit här i högarna!
5 svar · 3,1k läst
I
ilyw: Hej Jag har tänkt måla taket i en lägenhet från 50-talet, vet ej om taket är målat sedan det byggdes. När jag skrapar på det så smulas färgytan sönder, och tvättar jag med en svamp går färgen bort ganska lätt. Under är betong. Det är dock ganska stor yta och även om färgen lossnar lätt så tar det en evighet om jag ska ta bort allt. Undrar därför om någon vet vad det kan
0 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.