Vi planerar att måla en vägg i köket. I denna vägg satt det förut en dör som vi har tagit bort vilket betyder att väggen nu delvis består av spackel, delvis av ny spånskiva och delvis av gamla tapeter i mer eller mindre fint skick. Bifogar en bild på väggen i fråga.

DSC_0956.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min undran är denna: Hur ska vi gå till väga när vi målar väggen? Vi har färg kvar från en rum vi målade tidigare och skulle därför vilja använda denna även till köket. Bör vi tapetsera över den nya väggen och spacklet innan vi börjar måla (vi har lite gamla tapeter som vi skulle kunna använda)? Riva ned de gamla tapeterna?

Känns dock som väldigt mycket dubbeljobb att först tapetsera och sedan måla. Finns det något annat sätt att lösa det på? Jag antar att det inte kommer att bli bra att måla direkt på spacklet.

Tacksam för svar :)

För det första borde ni tagit gips då spån inte är det bästa att måla på. Sen skulle jag sätta microlit över hela väggen efter jag hade bredspacklat, då blir det bra.

Det var jag som skrev fel - det är såklart en gipsskiva vi har använt.

Microlit? Är det detsamma som glasfiberväv?

Det är en typ av glasfiberväv.

Microlit är glasfiberväv som är slät och tätvävd så att man inte får något mönster eller struktur som med vanlig glasfiberväv.

Hur svårt är det att sätta upp en sådan? Varken jag eller sambon har tapetserat förut.

Lätt för målare, kruxet är att den döljer ingenting utan ytan måste vara perfekt under.

/Kent

snickarboden skrev:
Lätt för målare, kruxet är att den döljer ingenting utan ytan måste vara perfekt under.

/Kent
Poängen med microlit och andra "problemlösare" är väl att de just gör det, alltså döljer vissa skavanker under? Är ytan perfekt är det ju bara att ta fram rollern...

Nä, microlit är så tunn att den döljer inget. Den gör bara att man får en enhetlig struktur och att den armerar.

Aha ok, tack
Har ingen erfarenhet av just microlit.

För TS kanske det kan vara en ide att kolla upp typ återställaren/problemlösaren/Easy cover som faktiskt slätar över skavanker.

Vet att det råder delade meningar om dessa produkters kvalité men om det inte alls är möjligt att ta fram spackelspaden kan det ju vara ide att kolla upp iaf :)

/J

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.