5 002 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Lackfärg och damm - frågetecken!
Hej alla!
Jag har en del funderingar om lackfärg som jag skulle vilja reda ut. Jag har försökt att måla några köksluckor och en dörr hemma, genom att använda en finhårig roller och en bred moddlare. Har testat med vattenbaserad lackfärg både från Alcro och Landora. Ett ständigt återkommande problem - som säkert många andra också har upplevt - är att minsta lilla dammkorn som hamnar i färgen syns omedelbart när man tittar efteråt.
Om jag däremot målar t.ex. en skohylla (som jag gjorde häromdagen), med en vanlig pensel - dock samma färg - så kan jag i princip sitta på köksgolvet som inte har dammsugits på en vecka, och måla hela skohyllan utan att knappt ett endaste dammkorn verkar fastna i färgen.
Hur kommer detta sig? Varför blir objektet som ska målas mycket känsligare för damm när man rollar + stryker än målar med pensel "som vanligt"?
Och följdfrågan - vad kan man göra som hemmafixare för att hålla undan dammet helt och hållet under tiden som man målar? Jag har städat, dammsugit, torkat, osv. Jag har även testat att spraya med en blomspruta runt i rummet lite grann innan jag målar, men det vill ändå fastna ett gäng med ondskefulla dammkorn eller pyttesmå hårstrån i min annars så fina yta.
Tack på förhand!
Jag har en del funderingar om lackfärg som jag skulle vilja reda ut. Jag har försökt att måla några köksluckor och en dörr hemma, genom att använda en finhårig roller och en bred moddlare. Har testat med vattenbaserad lackfärg både från Alcro och Landora. Ett ständigt återkommande problem - som säkert många andra också har upplevt - är att minsta lilla dammkorn som hamnar i färgen syns omedelbart när man tittar efteråt.
Om jag däremot målar t.ex. en skohylla (som jag gjorde häromdagen), med en vanlig pensel - dock samma färg - så kan jag i princip sitta på köksgolvet som inte har dammsugits på en vecka, och måla hela skohyllan utan att knappt ett endaste dammkorn verkar fastna i färgen.
Hur kommer detta sig? Varför blir objektet som ska målas mycket känsligare för damm när man rollar + stryker än målar med pensel "som vanligt"?
Och följdfrågan - vad kan man göra som hemmafixare för att hålla undan dammet helt och hållet under tiden som man målar? Jag har städat, dammsugit, torkat, osv. Jag har även testat att spraya med en blomspruta runt i rummet lite grann innan jag målar, men det vill ändå fastna ett gäng med ondskefulla dammkorn eller pyttesmå hårstrån i min annars så fina yta.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "moddlare"
Stora penselpaketet med anstrykare & linoljepenslar
Paket med 7 penslar
979 kr inkl moms
1 217 kr
Läs mer
Måla inte luckorna liggande utan måla dem hängande i ett dragfritt rum så minskar du ner på dammet som fastnar. Ibland kan rollers (speciellt om man inte tvättar ur dem ordenligt innan man använder dem första gången) släppa fiber som liknar damm på ytan. Du kan testa att använda en planstrykare istället. Gärna en så bred som möjligt:
http://flugger.se/Faerg/Maaleriverktyg/Maalarrulle/Maalardyna_till_efterslaetning_17_cm%288800%20170FL%29.aspx
Du kan även testa att försiktigt våtslipa ytan med extremt fint sandpapper (runt 2000-korn) samt vatten med såpa eller diskmedel i eller en 50-50 blandning av mineralolja och lacknafta. Gör detta när färgen är genomhärdad (ca 1 vecka). Det planar ner topparna på ytan och tar bort mycket av dammkornen och ger ett mycket blankare utseende.
http://flugger.se/Faerg/Maaleriverktyg/Maalarrulle/Maalardyna_till_efterslaetning_17_cm%288800%20170FL%29.aspx
Du kan även testa att försiktigt våtslipa ytan med extremt fint sandpapper (runt 2000-korn) samt vatten med såpa eller diskmedel i eller en 50-50 blandning av mineralolja och lacknafta. Gör detta när färgen är genomhärdad (ca 1 vecka). Det planar ner topparna på ytan och tar bort mycket av dammkornen och ger ett mycket blankare utseende.
Hej Helioz, och tack för tipset! Det där med att polera ytan genom att våtslipa den låter intressant. Jag har tänkt lite grann i dom tankebanorna, men var osäker på om det var möjligt att göra så. Ska definitivt testa detta nästa gång!Helioz skrev:Du kan även testa att försiktigt våtslipa ytan med extremt fint sandpapper (runt 2000-korn) samt vatten med såpa eller diskmedel i eller en 50-50 blandning av mineralolja och lacknafta. Gör detta när färgen är genomhärdad (ca 1 vecka). Det planar ner topparna på ytan och tar bort mycket av dammkornen och ger ett mycket blankare utseende.
Jag ska också införskaffa en bred målardyna av typen som du länkade. Tack igen.
En sista fråga kvarstår bara - vad är det som gör att damm alltid fastnar (eller syns så väl) just när man rollar och efterstryker, men inte när man målar på vanligt vis med en pensel? Jag skulle alltså vilja få svar på vad det är för naturlagar som åstadkommer det fenomenet.
Det är möjligt, men jag tycker samtidigt att en (av färgen) våt roller - som jag dessutom brukar skölja ur en sväng innan jag målar - inte borde vara statisk!mycke_nu skrev:
Jag funderar på om det kan ha att göra med att färgen blir väldigt, väldigt tunn när man rollar och efterstryker, så att dammet lägger sig på ytan. När man målar med pensel så kanske dammet sjunker ner i färgen eftersom lagret är tjockare? Är det en möjlighet? Samtidigt tycker jag att damm som är så fjäderlätt borde hamna på ytan även när man målar med pensel. Det är skumt. Skulle vilja veta varför det blir sådan skillnad!
Klicka här för att svara