Hejsan

Vi har precis köpt ett hus där väggarna är målade i ganska kraftiga färger (orange, knallblått, grönt, senapsgult). Det är originalfärgerna som målades när huset byggdes 1989 och det är målat på väv.
Vi tänkte måla allt vitt till en början och har börjat kolla vilken färg man ska välja.

Dock verkar en del som vi pratat med tycka Rustas färg är bra och andra att man inte skulle köpa Beckers på Bauhaus eftersom det verkade vara någon 2:handssortering.

Vilka tillverkare/färgsort har alla kunniga här bäst erfarenhet av?
Givetvis är priset inte helt oviktigt men vi prioriterar kvalitet och att slippa måla om före priset.
Tillverkarna verkar ju ha olika serier men vad skiljer oftast mellan deras billigaste och dyraste serie?

Dede77 skrev:
Hejsan

Vi har precis köpt ett hus där väggarna är målade i ganska kraftiga färger (orange, knallblått, grönt, senapsgult). Det är originalfärgerna som målades när huset byggdes 1989 och det är målat på väv.
Vi tänkte måla allt vitt till en början och har börjat kolla vilken färg man ska välja.

Dock verkar en del som vi pratat med tycka Rustas färg är bra och andra att man inte skulle köpa Beckers på Bauhaus eftersom det verkade vara någon 2:handssortering.

Vilka tillverkare/färgsort har alla kunniga här bäst erfarenhet av?
Givetvis är priset inte helt oviktigt men vi prioriterar kvalitet och att slippa måla om före priset.
Tillverkarna verkar ju ha olika serier men vad skiljer oftast mellan deras billigaste och dyraste serie?

Billiga produkter har oftast sämre slitstyrka, täckförmåga och är kanske inte anpassade för allergiker. Kulörvalet brukar inte heller vara det bästa. Om du hittar en billig färg som har t.ex. Svanen eller EU-blomman så är det ändå ett hyfsat bra val om du "bara" ska måla vitt eftersom de märkningarna tar hänsyn till både slitage- och täckförmåga. Ytterligare faktorer är att en billig färg kan upplevas jobbig att måla med och kräver ett bättre handlag, medan en dyrare oftast är tillverkad så att den flyter ut bättre och lättare ger ett snyggt resultat.

Invändigt behöver ni inte bry er om att måla om. Den kemiska livslängden på färg är väl minst 20 år när den inte utsätts för väder och vind.

EDIT: Kan tillägga att mina bekanta nästan uteslutande handlar Bauhaus beckersfärger när de målar inomhus och inte har något dåligt att säga om dem.

Redigerat:
Beckers tycker jag har fungerat bra inomhus. Även Flügger.

Beckers har två kvaliteter (minst) och båda säljs på Bauhaus. Vi har målat större delarna av vårt 270 kvm hus med beckers dyrare variant inköpt från bauhas. Fungerar utmärkt ännu efter 4 år i vart fall.

Caparols Supertäck serie är väldigt bra inomhus färger med god täckförmåga och EU-Blomman märkta. Oftast till bra priser på Färgfackhandeln.

Då verkar det som att så länge man håller sig till ett erkänt märke så bör man inte få skräp i alla fall. Lägger som sagt hellre några kronor extra för att slippa måla en extra gång.

Tackar så mycket för svaren

Färg är precis som allt annat, går att köpa på ett lågprisvaruhus till en billig peng, och en del tycker att den är helt förträfflig. Medan andra inte skulle ta i den med tång (mig inräknad) utan bara köper av erkända märken.
I en sådan här tråd skulle det kunna bli lika många svar som det finns färg tillverkare.

Så av detta blir min rekommendation att köpa i en fackhandel som har kunning personal. Själv använder jag Teknos Biora till vägg och tak. :thumbup:

MB77 skrev:
Färg är precis som allt annat, går att köpa på ett lågprisvaruhus till en billig peng, och en del tycker att den är helt förträfflig. Medan andra inte skulle ta i den med tång (mig inräknad) utan bara köper av erkända märken.
Jag håller med du, men jag kan inte motivera mig att betala betydligt mer för exakt samma vara i en färgaffär :)

Linoljefärg! Luktar gott (så länge du inte har i terpentin), är fint att kolla på, bättre miljöval än de flesta andra färgerna och är drygt. 1 liter räckte till tre väggstrykningar i vårt relativt stora kök.

Linojefärg pls. Har inte sett någon sådan med Svanenmäkning?

nemlan skrev:
Linojefärg pls. Har inte sett någon sådan med Svanenmäkning?
Svanenmärkning i all ära, men har du läst innehållsförteckningen någon gång? Ta Beckers svanenmärkta Symfoni som exempel. Innehåller benzisotiazol (hälsoskadlig, miljöfarlig och mycket farlig för vattenlevande organismer), Kathon (giftig, cancerframkallande, miljöfarlig och mycket giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga
långtidseffekter i vattenmiljön.), bronopol (hälsoskadlig, miljöfarlig och mycket farlig för vattenlevande organismer).

Den linoljefärg jag använder innehåller svensk kallpressad linolja, pigment (inga gifta pigment nu för tiden) samt torkmedel bestående av kobolt/zirkonium. Torkmedlet är väl inte det ultimata utifrån miljösynpunkt. Men om man ser till hur dryg och miljövänlig färgen är i övrigt, så skulle jag vilja påstå att den är mycket bättre än "vanliga" färger, även de svanenmärkta.

Jag tror det är lugnt med konserveringsmedel och kathoner så länge man inte häller färgen i avloppet. Det är ju pyttemängder vi snackar om, och ytterst liten exponering för hemmafixare.

Har inget emot linoljefärg, men har aldrig funderat över att ha det inomhus.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.