1 287 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Silvergrå metallisk takfärg
Den här färgen är halvblank:
http://beckers.se/Inomhus/Vara-produkter1/Vagg/Decor-Metall1/
Jag skulle vilja ha exakt den färgen fast halvmatt i ett tak. Några tips?
http://beckers.se/Inomhus/Vara-produkter1/Vagg/Decor-Metall1/
Jag skulle vilja ha exakt den färgen fast halvmatt i ett tak. Några tips?
Finns lite olika sätt:
Enklaste är att lacka med en halvmatt akrylatlack dagen efter sista strykningen.
Du kan också välja att hälla i matteringspulver i färgen (finmalen kiseldioxid eller talkpulver) och på så sätt experimentera dig fram till hur matt färg du vill ha. Det finns även flytade matteringsmedel du kan hälla i.
Du kan även välja att slipa taket med fint sandpapper eller stålull för att göra ytan mattare men det är jobbigt i ett tak och kan vara svårt att få homogent.
Enklaste är att lacka med en halvmatt akrylatlack dagen efter sista strykningen.
Du kan också välja att hälla i matteringspulver i färgen (finmalen kiseldioxid eller talkpulver) och på så sätt experimentera dig fram till hur matt färg du vill ha. Det finns även flytade matteringsmedel du kan hälla i.
Du kan även välja att slipa taket med fint sandpapper eller stålull för att göra ytan mattare men det är jobbigt i ett tak och kan vara svårt att få homogent.
Jag tror tyvärr inte att det fungerar utan att du pajar metalliceffekten. Vad man däremot kan tänka på är att de här färgerna inte blir släta, alltså det blir t.ex. roller och penseltextur hur man än bär sig åt. För att sänka intrycket av glansighet så kan man testa att korsborsta på olika sätt eller t.o.m. lägga en fin strukturfärg undertill. Halvmatt (20-ish) är fortarande rätt glansigt så jag tycker inte att det är ett markant steg till Halvblankt (35-ish).Helioz skrev:Finns lite olika sätt:
Klicka här för att svara