Färg, Måla & Tapetsera
camelspin: http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/182054-vad-ska-jag-gora-med-mitt-tak-2.html
nojanne: Vi har en källare och jag har lärt mig några saker sen vi började dona med vår. Är det golvvärme i ett betonggolv så ska värmeslingorna vara ingjutna i betongen och inte ligga i reflektorer, metallen i dessa bryts ner av betongen. Men det spelar inte så stor roll om det är ordentligt isolerat mellan golvvärmeslingan och betongen och betongen inte är för tjock. Vi bröt loss en bit
torparkalle: Tack för alla tips! jag rollade på tapetlim över alla väggar, sedan tog jag bort det som bubblade upp, har spacklat nu och det verkar funka. Tyvärr fick jag lära mig att inte dra på för mycket spackel när jag började slipa, mycket jobbigt, nästa gång snålar jag nog lite när jag vevar med spaden:)
anders07: Jag har kört med Hornbach egen superbilliga (tror det är 9kr per tub) och den har inte gulnat på ett år i alla fall. Flera ställen är utsatta för sol där jag smetat på och den är vit ännu... :)
Helioz: Använd en vattenburen akrylatlack tillsammans med UV-skydd så kommer furun behålla sin ljusa färg. Flüggers system är bra, då börjar du med UV-grundlacken: http://flugger.se/Faerg/Inomhus/Golv/Grundlack_med_UVfilter%28UV%20GRUNDER%29.aspx Lägg sedan 3-4 lager med vanliga trälacken så får du bra skydd mot fukt:
Suhagg: [citat] Tack för tipset. Hur blandar du? Stryker du på med pensel bara på kvistar eller tar du hela materialet? Jag ska måla skivor som är ca 1m x 2m. Vill ha ett jämnt och fint resultat. Är det bättre med t röd eller ska man göra enligt rek och ha Recto medlet de hänvisar till?
Pära: Vi har använt Biltemas färgborttagningsmedel till lackade trösklar etc. Fungerade fint för oss. Smeta på, vänta en halvtimme, dra av med en spackelspade eller liknande, skölj med vatten.
Blindnit: Sånt här och liknande är lätt och snabbt att lägga: http://www.bergoflooring.com/en/home/start
prototypen: Om den duger som fönstersmyg där miljön troligen blir värre och värre ju närmare fönstret man kommer så borde de väl duga där emellan. Protte
Anonymiserad 134940: köpte en spruta på biltema för 399. Riktigt nöjd och den är värd sin vikt i guld! sparar timmar åt mig.
13th Marine: Jag köpte elementfärg på sprayburk, dock fick jag en gråton, så elementet blir grått mot den pyttelite gula väggen.
mångstekta: ja du behöver slipa efter du grundat för att för där det är damm där bildas det små luftbubblor som får väggen att kännas sträv och även skit kan komma med färgen så slipa av det väldigt lätt före du målar färdigt du behöver inte damma av efter den slipningen! lycka till!
Yrrol: Attans. Får bli dyr husfärg då. :confused:
eviljava: [citat] Du ska ha en färg som andas. Förmodligen har du det idag eftersom du inte har några putssläpp? Det behöver dock nödvändigtvis inte vara silikat. Det finns även andra färger som andas. Silikat anses väl däremot vara en av de färger som andas bäst. Målar du med silikat kommer du att behöva slipa bort befintlig färg (om det inte redan är silikat). Ta med en provbit till
nemlan: [citat] Nej. Kategorierna har att göra med VOC-direktivet (det finns 12 kategorier för "vanliga" färger), och "C" betyder bara "färger avsedda att appliceras på murverk, tegel- eller putsytor utomhus". Inget om hur bra eller dåliga de är. Har ni bott länge i huset så att ni kan vara säkra på att det är renoveringen som orsakar lukten? Luktar det nymålat eller något annat? Den
Nimajneb: http://www.spangajarn.se/farg_tapet/tapeter/tillbehor/stiwex_limspruta_9132 [bild]
MB77: Har bara tips på fråga 1. Vi har uteslutande använt Teknos Biora 3 som grund och Biora 7 som toppfärg. Som vanligt när man ska handla färg (eller annat för den delen) gäller det att få kontakt med en färgaffär som kan ge bra support och lämna hyfsade rabatter, påläggen är stora i denna bransch.
anders07: Antingen får du då slipa bort all färg eller slänga upp renoveringsgips... Limma renoveringsgips och dra i några skruvar och sen spackla och måla som vanligt... //Anders
bluuman: Hej, framförallt för att det blir trevligare :) kallvinden är tänkt att du flera som ett dagligt förvaringsutrymme och då gamla missfärgningar finns så ville vi Fräscha upp det
Stefan N: Gipsskivorna är 13mm i filmen men det är samma princip.
oceanis: I min värld är helt klart fogning en del av ytskiktet. Det som är målarens jobb är nog hos det flesta att anse som ytskikts jobb och grundning föregår ju spackling så det blir ju svårt att få det till att snickaren skall springa och spackla mellan målningarna. Sen kan man ju alltid dividera om hur nogrann en gering av en list skall vara. Det är nog väldigt mycket beroende på
Stefan N: Att hitta ny blir oftast svårt, en tapet säljs ofta bara under ett par år sen utgår den. Att ta ner hela går inte, så rådet ovan skulle jag satsa på. Limma dit det som går och få det hyfsat i alla fall.
Februaribruden: Tack för alla tips! Jag har tyvärr ingen bild på huset då det inte är byggt ännu. Det kommer att bli ett rätt traditionellt 1 1/2 planshus med kupa på övervåningen. Panelen ska vara liggandes förutom över kupa och entrén där det ska vara stående. Fönstrena är lite mer "moderna" med en del liggande fönster och en del stående från golv till tak. Vi kommer att ha sidoljus på
jostsweden: Jag gjorde samma för ngr veckor sen, var en gammal "sjögräs"-tapet. Vi rev bort det lilla som var löst eller bubbligt, jag försökte skära ut med mattkniv innan jag rev för det inte skulle bli fransigt. Sen köpte jag billigaste färgen på ÖB och målade med för att "mätta" tapeten så den inte suger allt lim. Sen fanns det små bulor å andra ojämnheter på gamla tapeten från
mariatherese: Det är ett bra tips att inte snåla med färgen i taket!
MMR: Tänk bara på att det kan ta år innan kvistgenomslag syns. Men som sagt, är det laserad yta så tror jag det blir mindre synligt än om du skulle täckmålat, man vill ju se träet igenom och då kan man kanske leva med det. Framförallt så är det ju skänt att slippa kvistlacka ett helt tak :D
arkTecko: Jag och en kompis putsade tre väggar i ett badrum, sammanlagt ca 14 kvadrat tror jag. Vi hade tänkt ha det på alla väggarna till en början och byggde regelväggen med cc30 och skruvlimmade skivor för att få tillräckligt stabilitet, med beslutade oss ändå till slut för att köra med våtrumsfärg på det reglade och bara putsa tegelväggarna. Deco Material som vi köpte av var tveksamma
Kurtivan: Letade i målningsförrådet och hittade mellanbrun brytningsfärg och båtfernissa som jag blandade i lagom mängd och strök bordsskivan med och det liknade ganska bra syrabetsat.
norrbottenstorpet: Lite beroende på vilket slutfärg man använder, men behovet för grundfärg handlar snarare om att färglagren ska få bra fäste än vilken färg som målas på. Ibland heter det tom fästgrund, det man använder som grundfärg.