Har en tvättstuga som är i 50-tals standard. Klinker på golv och målade putsväggar(betonghålsten) samt putsat tak(träbjälklag). Ingen putssläpp eller så på väggar.

Har två funderingar:

A) Hur vet jag vilken färg jag ska ha till väggarna? Idag vill man väl ha s k silikatfärg. Ska jag för säkerhets skull slipa ned den gamla färgen...

B) I taket har jag några smår sprickor i putsen på vissa ställen. Hur lagar jag detta innan målning? Puts, spackel, latexfog...

krille09 skrev:
A) Hur vet jag vilken färg jag ska ha till väggarna? Idag vill man väl ha s k silikatfärg. Ska jag för säkerhets skull slipa ned den gamla färgen...
Du ska ha en färg som andas. Förmodligen har du det idag eftersom du inte har några putssläpp? Det behöver dock nödvändigtvis inte vara silikat. Det finns även andra färger som andas. Silikat anses väl däremot vara en av de färger som andas bäst. Målar du med silikat kommer du att behöva slipa bort befintlig färg (om det inte redan är silikat). Ta med en provbit till fackhandeln så kan de hjälpa dig.

krille09 skrev:
B) I taket har jag några smår sprickor i putsen på vissa ställen. Hur lagar jag detta innan målning? Puts, spackel, latexfog...
Ska du måla med en täckande färg duger det med vanligt väggspackel. Är det däremot större sprickor, alternativt en färg som avslöjar väldigt mycket om underlaget kan du putsa med "putsbruk C".

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.