Färg, Måla & Tapetsera
Klicka: På innertaket på toan är det limmrester kvar sedan våtrumsmattan sattes upp på väggen (innan jag bodde här). Limmfläckarna är gula och fula. Hur kan jag lösa upp dom? Eller är det enda sättet att och sandpappra fläckarna och sen måla om taket?
JOW: Jag hade kunnat tänka mig att göra så på första lagret, men inte andra.. Men så är jag inte målare heller...
JakanGranit: http://swe.sika.com/sv/solutions_products/01/01a000/01a000100/01a000101.html Jag gissar på nr 515. Annars är det bara leta runt på hemsidan. Finns det kvar så bör den finnas hos Sika. Tänk på att det är mycket som förbjudits de senaste 15 åren, risken finns att du inte hittar exakt samma. edit: Googlade lite. DuPont, 3M, Bostik, Tremco, Casco. Alla verkar ha produkter som påminner om
blob: Du har säkert tagit bort väven, kaklat, byggt om och satt upp väv igen sen det här skrevs ;) Men: Funkar det inte att ta bort väv med en sån tapetångare. Gjorde det för ett år sen på en tapet, höll 30 sek - 1 min på tapeten, sen föll den bort som en våtservett.
Klicka: Dom sitter ganska nära en dusch. Så ibland kan det skvätta vatten på dom. Så plast är bra :-)
JakanGranit: Det går alldeles utmärkt att måla marmor. Använd silikatfärg eller annan färg avsedd för pigmentering av kalk eller cement. Är ytan polerad bör den slipas grov först. Sten är ju ett naturmatrial, och som sådant kan det skilja väldigt i åtgång såväl som på resultat. Testa någon liten bit först, inte som jag... När jag gjorde lärlingsprov så målade jag på trappstegen i en
J_B: Kan väl berätta att jag har mailat till butinox o fått svar att det går bra att använda 3 i 1 färgen för att måla tegelväggen inomhus men att det kan behövas flera lager för att inte få det flammigt. Har även mailat flügger o dom rekommendera sin lite kraftigare flutex 10. Båda rekommendera bruten Panellack till min träpanel :) Så nu ska här målas om i biorummet :)
Nimajneb: Frugan köpte en flaska Baufix Tapetlösare på Lidl för några år sedan. Man spär den typ 2:100 med vatten och sedan med en vanlig blomspruta sprayar man på väggen typ 1m2 åt gången. Sedan fram med en vanlig spackelspade och skrapa av, ofta räcker det med ett enda drag så rullar tapeten av. Finns det inte på Lidl så har jag sett att K-rauta har något liknande men mycket dyrare
sinuslinus: Jag jobbade med att tjära kyrktak i somras och till rödtjäran hade vi pigment från Falu gruva. Var där och köpte mera pigment i början av september eftersom vi var i krokarna. Förvisso via företaget jag jobbade på.
pelpet: Tack för alla svar. Kablarna ska givetvis döljas, just nu bara hänger de där. Jag hade faktiskt inte tänkt på att antennen avviker, och det är sant att mastens gråa färg syns mindre mot himlen än svart. Det är kanske bättre att vänta med att måla över huvud taget. Tanken med fasadfästet var att sätta det på tvären motför hur det är tänkt, och sedan fästa maströret med en
EndZone: Bra, då vet jag att jag inte ska blöta ner tapeten när jag kommer till samma projekt :) Angående Gypsum så har även jag tittat på det, men jag tror att det är ytterst tveksamt att köra på det om man inte är helt säker på att väggen inte är utsatt för fuktvandring från utsidan. Läs en diskussion om detta här:
Vargklo: Jag har just satt upp gipsskivor i väggar och tag i en helt nybyggd byggnadsdel. Det är totalt ca 160 kvm tak- och väggyta fördelat på tre rum som nu ska spacklas. Jag ska fråga runt efter offerter, men jag är nyfiken på vad som borde vara rimligt. Jag bor i norrförort Stockholm. Tack på förhand för tips!
patrikberntsson: Jag har ett vitsåpat bord som är ganska opraktiskt när man har småbarn hemma. Någon som vet hur man gör om man vill behandla det på annat sätt? Funderar på om man ska olja det eller kanske vaxa?
mariatherese: Det är nog fukt snarare än temperaturen som ställt till det för dig. Har ingen hinna bildats på färgen innan det kommer kondens på färgen så kan det bli som du beskriver. Jag tror du kan måla på igen. Men du bör nog välja ett torrare utrymme (och förmodligen varmare beroende på var du befinner dig).
AndersS: [citat] Tyvärr ingen skillnad;) Det du ska fokusera på är att bli av med fukten och med den utrustning du har så bör det fungera. Klarar inte vanlig målarfärg den miljön då ska du ändå fokusera på din ventilation, dvs problemet :)
sinuslinus: Lämna in på ett snickeri eller lackeringsfirma. Googla eller kolla på Eniro så borde du hitta. Finns flera i tex Linköping eller Norrköping.
GunnarM: Ok, tack för goda råd! Det blir kanske målning då, om HSB går med på det :).
vectrex: Det går, men lätt är det definitivt inte. När jag gjort det själv har jag spacklat/slipat till förbannelse utan att det blivit perfekt. Jag har turen som har 2 målare i släkten, när dom inte stressar (vilket dom alltid gör på betalda jobb) så blir det grymt bra! Det kräver dock 3 lager spackel, med slipning mellan 2:a och 3:e gången. Helt omöjligt att ens ana var skarvarna är
HandySmurf: Prova att rolla dem istället för att penselmåla. Jag har målat i princip alla innerdörrar och köksluckor hemma med den metoden. Om det är "speglar" i dörrarna rollar man först och sedan drar man resten med en dyr pensel. Det finns rollers som är ca 10 cm breda i skumplast som ger en slät yta. Det skall alltså inte vara en "hårig" roller. Arbetsföljden blir då
Fotografen: Vädret är ju inte direkt målarvänligt men lite olja kan man alltid ha på, och sedan måla i vår.
eviljava: Är du säker på att du inte har någon fukt i väggarna kan du ta vilken färg som helst. Det är fukten som orsakar putssläpp och "färgbubblor". Målar du med silikat kan du måla över med en annan färg om du vill. Men målar du något annat kan du inte välja silikat i ett senare skede. Gillar du utseendet på silikatmålade ytor samt kan tänka dig en lite högre kostnad är ju alltså
bobas: Jag håller på att renovera ett rum som har nån slags masonit/tretex(?) skivor på väggarna. På sidan av fönstret är det en spricka i tapeten från golv till tak. Jag gissar att den kommer pga att materialet påverkas av luftfuktigheten under året. Skivorna som möts är inte spikade i samma regel tror jag. Jag tror det är två reglar bredvid varandra och ett vp-rör mellan. Det som
Nerre: Jag körde med en 15 cm bredspackel sist, det var nog "bara" två lager tapet men var var målat mellan lagren så ångborttagare eller tapetborttagning (som penslas på) nådde aldrig innersta lagret. (Sen slarvade jag med de sista resterna, vilket jag fick ångra när vi sen målade... som tur var så var det bara på ett par ställen så det funkar att ta bort det som krullat sig och spackla
EndZone: Det är väldigt tunna rester som nästan är ett med putsen. Tänkte att en vitmålad vägg kanske kunde dölja det, men du kan absolut ha rätt.
sblixten: Tapeten kommert kanske att röra sig under målning, men det beror på hur vällimmad den är. Oavsett så brukar den återgå til samma form när den torkar. Jag föreslår att ni provar på en m2 och låter färgen torka. Efter det kan ni fatta beslut om hur ni skall göra. Det är mitt råd.