En tapetvåd på vår vägg har blivit skadad av katten (rivit i tapeten). Tapeten satt i lägenheten när vi köpte den.
Två frågor relaterat till detta:
1: Går det att ersätta denna våd på något sätt? Ska man försöka ta bort den existerande våden helt och hållet (i så fall hur?)? Eller är det kanske enklare att ta bort den skadade delen (ca 10 cm stort), spackla igen och sedan måla med samma gröna färg?
2: Någon som känner igen denna tapet (se bifogad bild) och vet vad den heter (+ fabrikat)? Tänkte kolla om den fortfarande säljs...
Stort tack på förhand!
Två frågor relaterat till detta:
1: Går det att ersätta denna våd på något sätt? Ska man försöka ta bort den existerande våden helt och hållet (i så fall hur?)? Eller är det kanske enklare att ta bort den skadade delen (ca 10 cm stort), spackla igen och sedan måla med samma gröna färg?
2: Någon som känner igen denna tapet (se bifogad bild) och vet vad den heter (+ fabrikat)? Tänkte kolla om den fortfarande säljs...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack på förhand!
Om du har en bit tapet kan du riva ut en bit och limma på, se Per Hemgrens bok Måla och tapetsera, sid 111. Annars skulle nog jag satsa på att limma in det som sticker ut, försöka skära rent lite med en hobbykniv och sen måla i med färg. Inget spackel eller slipande, då blir bara skadan större.
OBS! Jag är amatör
OBS! Jag är amatör
Att hitta ny blir oftast svårt, en tapet säljs ofta bara under ett par år sen utgår den.
Att ta ner hela går inte, så rådet ovan skulle jag satsa på. Limma dit det som går och få det hyfsat i alla fall.
Att ta ner hela går inte, så rådet ovan skulle jag satsa på. Limma dit det som går och få det hyfsat i alla fall.
Klicka här för att svara