Färg, Måla & Tapetsera
Stefan N: Skär upp ett snitt med rakblad sen trycker du in lim med en pensel.
mångstekta: välj en pensel för utsida typ 4" och dra på ordentligt med färg sen dra ut det jämt... tryck på lite när du penslar! det kommer inte bli lika snyggt som sprutat men finns inte så många alt!
se38005: Jag har målat "enklare" utrymmen inomhus med billig färg från Byggmax. Det gick bra att måla, täckte bra, kanske hade en "kvalitetsfärg" täckt bättre, men som sagt, det blev ett bra resultat. Dock är dessa väggar ganska känsliga, sitter man på en pinnstol och ryggstödet gnider mot väggen, då blir det ett märke. Så det blir nog inte den färgen nån mer gång.
Johan Gunverth: Bra argument! Jag försöker egentligen hitta en bra ytarmering utan att behöva kakla. Om man kunde binda filten i mineraliskt spackel, typ att man slammade fast den, skulle det ju faktiskt gå att måla silikatfärg på den. Hmmm...
anders07: Det ser ut som blå lättbetong, samma som jag har här hemma. Byggaren rekommenderade oss att putsa väggarna med gipsputs istället för spackel för att "stänga inne" eventuell radongas. Med spackel blir det väldigt tunt och du riskerar att slipa fram blå betong. Är det inte blå betong spelar det ingen roll... Mvh, Anders
sir_daniel: Enkelt och snyggt! Kommer ju ändå bli skador när man kommer åt gipset med saker
LGG-01: [citat] Små gnagare: Möss bon alt. Bi (getingar) bon. Om du har träpanel och sedan spikat gips i taket kan det "möjligt" vara ett mellanrum där som gör att ev. kondens -vatten tränger igenom. Samtidigt så tycker jag nog att dessa utspridda fläckar mera tyder på att något /någon påverkan från undersidan av taket.
Ripper500: Inget emot själva processen att gipsa. Mer att det är jobbigt att frakta hem och hantera, samt en ganska stor kostnad. Plus att elkontakter ev lister etc måste fixas till. Det ska ju fungera med spånskivor då många modulhus levereras så. Dvs utan gips men tapet direkt på spånskivan. Men jag kanske får gå på gips ändå..:-) Angående brand känns det ändå rätt så lönlöst när
Swappe: Målda grund, spackla ev jack o dyl, slipa, måla grund igen och sedan färdigstryk 2ggr. :) Lite randigt blir ändå, men väldigt marginellt. Måla flödigt, men utan att det rinner. (svårt då det är smala ytor) Lycka till! /Thomas
Andreas12345: Borde du inte skruva upp plywood och sedan gips? Plywooden skruvar du i reglarna och sedan gipskivorna på plywooden. Då får du ju spik- skruvbara väggar.
b8q: Frågan är egentligen NÄR du vill ha ditt helvete. Antingen vid uppsättning med vridna brädor, eller efteråt med att kompletteringsmåla alla skarvar som krympt isär.
simich_86: Hej, Jag har gjort om ett gammalt matbord och målat det vitt. Jag målade med vit grundfärg och sedan vit lackfärg. Men jag verkar inte kunna få till den "lackiga" looken jag är ute efter- Alltså en glansig yta. Istället är den lite matt och smuts fastnar lätt på bordet. Funderar nu på att köra nån lack ovanpå men är osäker på vad jag ska ha/använda... Behöver inte mycket. Har
mecese83: [citat] Det var snabbast och enklast. =) Frågan var nog snarare om det är ett bra alternativ som förra ägarna gjort med tanke på fukt osv i källaren så är jag inte pigg på att ha tapet mot ytterväggarna. Det är fler väggar som har väven, spackel och tapet... Ska man låta det vara kvar?
esox71: [citat] Själv körde jag med "Easy Cover" först (K-rauta bl.a.). Den är glasfiberarmerad och tokstyv, helt omöjlig att vika i hörn så man får kapa. Fast den täcker grymt bra. Sen upptäckte jag "Konkret" (Colorama) som är betydigt mjukare och går att vika runt hörn, speciellt bra om man har utåtgående hörn. Täcker inte lika bra som Easy Cover men funkar om man skrapspacklar lite
KnockOnWood: Du får nog räkna med lite skador på luckorna när du tar bort listerna. Sedan blir det spackla, slipa, spackla, slipa, grunda, slipa, måla, (ev. slipa), måla, (ev. slipa) måla. Och inte blir det snyggt heller. Glöm den där pianolack-ytan! Finns nog inga genvägar, annat än att köpa nya luckor. Bara du vet om det är värt besväret. Timlön = 0 kr/timme. Eller lämna in luckorna till en
Nimajneb: Kleta på lite svart färg, om 3 veckor så är det glömt och ingen ser det längre.
argydja: Vad bra, och tusen tack för dina svar :) Jag kör på tops och försöker vara lite extra försiktig för att inte få så mycket vit färg i mönstret. Sedan kör jag på dina taktik ovan!
worker: Har exakt samma hylla som jag tänkt måla om, lyckades du med målningen och hur gjorde du? Funderar om sprayfärg är det bäst då jag en gång skulle måla över ett skåp i samma material å det var inte lätt färgen gled iväg.. tacksam för svar
TorpSara: Linoljefärg har alla de egenskaper du efterfrågar! :)
simpa81: Vi hade samma förutsättning i köket. Körde kvist och spärrgrund som grund. Skulle nog inte rekommendera den som täckfärg. Som täckfärg körde vi Scotte 40 0502Y.
linusc: Vi har putsade innerväggar ett äldre garage/förråd, som en gång i tiden har varit vitkalkade, och sedan målats över med okänd färg som flagnat. Den flagnade färgen är nu bortskrapad, och jag skulle vilja måla över med något som sitter kvar, och som gärna är lite blankare, så att trädamm och annat inte sätter sig. Vad funkar det att måla över med? Huvudsaken är väl att det
Overlander: Du har inget NCS nummer på den engelska röda? Vet av erfarenhet att begreppet engelsröd kan variera mycket.
puda: Jag har den som heter 65 eller nått och jag upplevde samma som dig. Lösningen för mig var att spä med vatten och justers lufttrycket, sen blev det bra. Sent from my GT-S5830 using Byggahus
Johan Gunverth: Håller med. Ta bort så snart du känner dig säker på att inte kladda ner annat. Maskeringstejp slösar man med. :)
Ssyrk: Tänk på att vävlim har högre torrhalt... så du låter tapeten svälla ordentligt... och tänk på att ett lim med högre torrhalt torkar snabbare.
Vross: Givetvis har jag kollat så det är okej att måla om. Dock anser hyresvärden att tapeterna är tillräckligt fina så jag måste göra detta själv. Men det låter som om rören får vara vita men hur tycker ni jag ska göra med tapeten bakom rören? det är en remsa på ca 20-30 cm som nästan är lös. Ska jag skära upp den och försöka limma fast den igen eller ska jag riva loss den och