Vi har putsat en del av väggarna i badrummet (inte i anslutning till badkaret utan i andra änden av rummet). Vilken typ av färg ska det målas med? Är det våtrumsfärg eller någon annan typ av färg? Tätskiktet sitter bakom putsen så det måste ju vara något som andas.
Sedan så undrar jag vad man ska måla med för verktyg. Det är en viss struktur på putsen och vi vill ju inte att den ska bli helt uppfylld av färg.
Sedan så undrar jag vad man ska måla med för verktyg. Det är en viss struktur på putsen och vi vill ju inte att den ska bli helt uppfylld av färg.
Det gick bra. Har för mig att det blev silicatfärg som jag målade med roller. Har inga bilder på det men jag tycker det blev bra. Jag är less på helkaklade badrum men ville ju samtidigt inte ha något som betraktas som "billigt" för man vill ju i slutändan ha en bra värdering på huset. Så där tycker jag att puts blev en bra lösning. Även fast det är ovanligt så känns det inte udda eller konstigt och mycket hemtrevligare än helkaklade väggar. Ska komplettera med en oljemålning också så det blir ännu mindre badrumslikt 
Byggankan om du fortfarande hänger här, skulle man kanske kunna få se en bild? Hur är det rengöringsmässigt? Funderar på puts i badrummet men är inte direkt en städentusiast. Det räcker gott med hur jobbigt det är att skrubba kakelskarvar
...
Jag är faktiskt redan rätt less på det... Vi har lite struktur på putsen som jag lessnat på plus att det lätt ramlar ner små flaggor när man kommer åt väggen med tvättkorg, småbarn och annat så det blir stökigt på golvet.
Hm, låter lagom kul. Jag har iofs läst om något som heter tadelakt, ett vattentätt puts som har använts i Afrika i ett par tusen år (finns även i en modernare mer lättapplicerad variant kallad tadelakt pro). Där är färgpigmentet inblandat i kalkpastan så färgflagor borde i alla fall inte vara ett problem. Och det beskrivs som "sammetslent" så det är nog lättare att rengöra än skrovligare puts.
Men samtidigt så sägs ytan ha ett fint nät av krackeleringar som liksom ska vara en del av charmen. Jag tänker, hm, smutssamlare...
Bild här:
Men samtidigt så sägs ytan ha ett fint nät av krackeleringar som liksom ska vara en del av charmen. Jag tänker, hm, smutssamlare...
Bild här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi putsade badrummet med tadelakt nyligen, och har både bra och dåliga erfarenheter, mest bra. Det dåliga är mest att det var SVÅRT att putsa bra med det, men det kanske inte var helt oväntat. Vi använde oss av Tadelakt Pro som sitter ovanpå tegelvägg-hydraulisk kalkputs-tätskikt-fix.
Några bilder finns att se här (inte helt klart ännu...) Är huvudsakligen nöjd med resultatet även ifall det blev lite ojämnare och mer krackeleringar än jag hade hoppats. Men prisskillnaden var såpass stor (ca 400kr/m2 för att göra det själv eller 2200 för att ta in hjälp) att jag inte ångrar det.
Ytan är verkligen sammetslen, och efter att ha behandlats med såpa är den helt vattentät, vattnet sitter som droppar på ytan och tränger inte in, inte ens i de små sprickorna. Inte heller smuts tränger in och rengöring är enkel med lite såpvatten. Vi valde en ljus varmgrå färg men man kan blanda i nästan vilka pigment som helst.
Några bilder finns att se här (inte helt klart ännu...) Är huvudsakligen nöjd med resultatet även ifall det blev lite ojämnare och mer krackeleringar än jag hade hoppats. Men prisskillnaden var såpass stor (ca 400kr/m2 för att göra det själv eller 2200 för att ta in hjälp) att jag inte ångrar det.
Ytan är verkligen sammetslen, och efter att ha behandlats med såpa är den helt vattentät, vattnet sitter som droppar på ytan och tränger inte in, inte ens i de små sprickorna. Inte heller smuts tränger in och rengöring är enkel med lite såpvatten. Vi valde en ljus varmgrå färg men man kan blanda i nästan vilka pigment som helst.
Jag och en kompis putsade tre väggar i ett badrum, sammanlagt ca 14 kvadrat tror jag. Vi hade tänkt ha det på alla väggarna till en början och byggde regelväggen med cc30 och skruvlimmade skivor för att få tillräckligt stabilitet, med beslutade oss ändå till slut för att köra med våtrumsfärg på det reglade och bara putsa tegelväggarna. Deco Material som vi köpte av var tveksamma att använda tadelakten på den reglade väggen , och vi ville inte ha alternativen med plastinblandning. Är mycket nöjd med det beslutet så här i efterhand!
Ett misstag vi gjorde var att inte använda primern (klantade oss lite med timingen
) . Det var två olika material att putsa på, fix respektive kalkbruk. På fixet tog det en evighet för putsen att "stelna", vilket gjorde att jag fick hålla på till tre på natten första dagen... På kalkbruket som sög enormt trots väldigt riklig vattning med trädgårdsslangen stelnade det i stället så fort så det var svårt att hinna jämna till det som man skulle.
Ett annat problem var rekommendationerna att "borsta till" fixen med en piasavakvast för att ge ett mekaniskt fäste för tadelakten. Vi fick det för grovt på vissa ställen, med resultat att det är några partier där fixen kommer igenom den sammetslena ytan. Inte så kul, men tack och lov väldigt begränsat.
Hörn rekommenderas att polera en remsa plast för att få det jämnt och blankt. Det var svårt att få bra, speciellt i innerhörnen, som inte alls är lika blanka som resten.
Vi använde 0.5% svart pigment och 0.5% brunt. I efterhand skulle jag nog tagit enbart 0.5-1% brunt pigment tror jag, men det är en smaksak. Ytan ser mer cementlik ut på bild än i verkligheten eftersom man inte ser texturen.
Det blev en del krackeleringar. Speciellt var det ett problem där det blev lite för tjockt, men överallt är det en tunn spricka var 10e centimeter. Enligt instruktionerna ska man kunna jobba bort dem, vilket vi gjorde, men nya uppstod en eller två dagar efter vi var klara. Det är dock som sagt inget problem varken funktionellt eller estetiskt i mina ögon.
Sist men inte minst en varning om timingen. Om man låter putsen torka ut lite innan man lägger på ett nytt lager så att det blir en skarv syns detta mycket tydligt i färgskiftningar i efterhand. Tipset i instruktionerna att plasta över om man behöver pausa över natt hjälpte inte för oss. Dels sög väl väggen, dels fick vi inte fast plasten ordentligt så det blev tätt. Det värsta var den fläck där jag gick emot med en stege och fick ett jack i väggen (det är mycket ömtåligt dagen efter man lagt på tadelakten!). Lagningen syns som en mörk fläck idag. Man kan skymta det vi hörnet på kommoden på bilden, men nu hänger det en spegel för där.
Ett misstag vi gjorde var att inte använda primern (klantade oss lite med timingen
Ett annat problem var rekommendationerna att "borsta till" fixen med en piasavakvast för att ge ett mekaniskt fäste för tadelakten. Vi fick det för grovt på vissa ställen, med resultat att det är några partier där fixen kommer igenom den sammetslena ytan. Inte så kul, men tack och lov väldigt begränsat.
Hörn rekommenderas att polera en remsa plast för att få det jämnt och blankt. Det var svårt att få bra, speciellt i innerhörnen, som inte alls är lika blanka som resten.
Vi använde 0.5% svart pigment och 0.5% brunt. I efterhand skulle jag nog tagit enbart 0.5-1% brunt pigment tror jag, men det är en smaksak. Ytan ser mer cementlik ut på bild än i verkligheten eftersom man inte ser texturen.
Det blev en del krackeleringar. Speciellt var det ett problem där det blev lite för tjockt, men överallt är det en tunn spricka var 10e centimeter. Enligt instruktionerna ska man kunna jobba bort dem, vilket vi gjorde, men nya uppstod en eller två dagar efter vi var klara. Det är dock som sagt inget problem varken funktionellt eller estetiskt i mina ögon.
Sist men inte minst en varning om timingen. Om man låter putsen torka ut lite innan man lägger på ett nytt lager så att det blir en skarv syns detta mycket tydligt i färgskiftningar i efterhand. Tipset i instruktionerna att plasta över om man behöver pausa över natt hjälpte inte för oss. Dels sög väl väggen, dels fick vi inte fast plasten ordentligt så det blev tätt. Det värsta var den fläck där jag gick emot med en stege och fick ett jack i väggen (det är mycket ömtåligt dagen efter man lagt på tadelakten!). Lagningen syns som en mörk fläck idag. Man kan skymta det vi hörnet på kommoden på bilden, men nu hänger det en spegel för där.
Klicka här för att svara