3 796 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Snickerigrund + färgspruta + råspont = bra idé?
Hej!
I samband med renovering så blev det lite "panik" varpå råspont sattes upp på väggarna utan att målas innan (ja det är dumt men så blev det). Skall nu börja måla och inser att springorna kommer att bli lite bökig att få till med pensel/roller. Tänkte därmed kolla med proffsen här om det skulle fungera att köra med vit snickerigrundfärg till en färgspruta alá t ex biltema? dvs ingen dyrare spruta då jag inte tänkt ha den till något annat direkt.
tankar?
I samband med renovering så blev det lite "panik" varpå råspont sattes upp på väggarna utan att målas innan (ja det är dumt men så blev det). Skall nu börja måla och inser att springorna kommer att bli lite bökig att få till med pensel/roller. Tänkte därmed kolla med proffsen här om det skulle fungera att köra med vit snickerigrundfärg till en färgspruta alá t ex biltema? dvs ingen dyrare spruta då jag inte tänkt ha den till något annat direkt.
tankar?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Torksprickor/sorgränder kan/kommer att bli ett problem. Men jag tror du har en chans nu, det är snart februari, den normalt torraste månaden på året. Ställ in en byggfläkt, torka upp materialet ordentligt och spruta sedan. Ändå lite tveksam med om du kommer att komma åt varenda liten vrå med sprutan.
Jag skulle hellre hyra en bra spruta om det är lite större yta och resultatet är viktigt.
Jag skulle hellre hyra en bra spruta om det är lite större yta och resultatet är viktigt.
jag är rätt säker på att du har lurat dig själv... färgen studsar ju liksom bort från springorna tack vare luft trycket, därför sprutar man panel väggar för att man inte ska sätta fast dessa springor på panel/råspont... Men spruta, det ska du göra iaf! men 100 det kommer det inte att bli...
Det har suttit uppe på väggen i cirka 2 månader nu i rumstemperatur så det bör har torkat.
Det är alltså springorna mellan brädorna jag vill komma åt. Vissa är större än andra så att säga då dom inte "matchat" 100%. Jag är inte ute efter 100% perfektion och det skall se "hemmagjort" ut då huset är handgjort i övrigt.
Så att spruta är att rekommendera alltså! tack för det.
Det är alltså springorna mellan brädorna jag vill komma åt. Vissa är större än andra så att säga då dom inte "matchat" 100%. Jag är inte ute efter 100% perfektion och det skall se "hemmagjort" ut då huset är handgjort i övrigt.
Så att spruta är att rekommendera alltså! tack för det.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Skulle TS få ett bättre resultat om man tar en liten "air brush" och gör springorna först? Mycket pill, men större chans att komma åt inne i springorna?
http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-ab125a-professional-air-brush-kit-prod21136/
http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-ab125a-professional-air-brush-kit-prod21136/
Vanlig sprayfärg i springorna och sedan måla resten med roller/pensel?
Klicka här för att svara