Bor i BRF i ett hus från ca 1920.
Har en vägg mellan två rum (inte vägg mot utsidan) där ena sidan av väggen har sprickbildningar (se bilder). Väggen är alltså inte solid, det sitter skjutdörrar mellan de två rummen i dessa väggar.

Tips på vad man kan göra för att få bukt med detta? Om jag slipar, spacklar och målar återkommer väl sprickorna?

IMG_0245.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ber om överseende med att jag är nybörjare på området. Kan väldigt lite om byggnadstekniker och material. Vet inte om det framgår på bilden hur det ser ut men det är sprickor lite här och var i väggen, inte längs med taket eller mot annan vägg (skarvarna är inget problem).

Det är svårt för mig att säga vad väggen är gjord av. Det kan vara gipsvägg (om man knackar i väggen låter den relativt ihålig men inte sådär superihålig som innerväggar i ett radhus från 70-talet eller så) men det är inget jag kan säga säkert. Likaledes är det svårt att säga hur den är målad. För mitt otränade öga ser det ut som man målat direkt på en vägg. Jag ser inga tapetskarvar någonstans.

Är mycket tacksam för tips/råd.

Sprickan har uppstått för att skivmaterialets skarv är i linje med dörröppningen. För att undvika detta skarvar man istället i mitten ovanför dörröppningen. Om det är mycket sprickor på väggarna kan de bestå av träbaserade skivor spån/plywood/tretex/masonit vilka rör sig mer. Det enklaste är oftast att sätta 6mm renoveringsgips direkt på väggarna med förskjutna skarvar jämfört med underliggande skivor. Sedan spacklar du som vanligt och efter det kan du måla/tapetsera.

• Gilla
Tantolunden
  • Laddar…
Tack Helioz för tipset.

Det låter som du har koll.
Du skriver "sätta 6mm renoveringsgips". Det låter lite halvavancerat faktiskt men det finns kanske trådar på forumet eller annanstans på nätet som visar hur man gör.

Hursomhelst, stort tack för att du tog dig tid att svara.

[video=youtube;ePoQiGPMX2Y]http://www.youtube.com/watch?v=ePoQiGPMX2Y[/video]

Här är vanlig gips på spånskiva men principen är samma. I videon används en gipsskruvdragare men det går lika bra med en vanlig skruvdragare om du inte vill hyra, det tar bara längre tid.

Tantolunden skrev:
Du skriver "sätta 6mm renoveringsgips". Det låter lite halvavancerat faktiskt men det finns kanske trådar på forumet eller annanstans på nätet som visar hur man gör..
Sen kan man ju faktiskt prata med de butiker som säljer den här typen av produkt, Beijer och måleributiker t.ex.

Nåväl, det där ser alltför avancerat ut. (f ö ser de gipsskivor som används i filmen mer ut att vara mellan 20-30 mm i tjocklek).

Jag får nog kolla med en hantverkare. Tack iallafall.

Gipsskivorna är 13mm i filmen men det är samma princip.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.