Sambon ville att vi ska piffa till sovrummet och det kan jag också tycka är på tiden. Ny säng, gardiner och lite annat är beställt, tapeter är valt. Har varit lite emot att tapetsera om sovrummet då det finns inplanerat en större renovering där allt blåses ut och, golvvärme åker in, ytterväggar tilläggsisoleras, ny el och nytt innertak. Tänkte att allt vi investerar nu går att återanvända förutom tapeterna men kan ta det då övriga rum börjar se bra ut och vårt sovrum ser förskräckligt ut, i synnerhet tapeterna. Men nu när jag börjar riva kommer det bli samma skit som när vi tapetserade om några rum innan vi flyttade in. Skivmaterialet på väggarna är porösa skivor (står så på ritningarna, vet inte riktigt vad det är), i några andra rum är det hårda, och är nog masonit. I alla fall när jag ångat bort gamla tapeterna är det ena lagret skrovligare än det andra och till sist kommer jag fram till skivan som inte heller är speciellt slät.

Vad göra?
Riva det som går och sen spackla som ett tok? Easy cover? Tänkte ju inte lägga allt för mycket tid och pengar på tapetseringen. När jag rev upp i skivskarven förstår jag varför det blev så fult i vardagsrummet när vi tapetserade där, fast det såg så bra ut när allt var spacklat och slipat.

20130215_183617[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Krilleman
Sök på tretex och svar du skall finna!

Jag har för övrigt också dessa skivor hemma men kör cover up på det. Fungerar för mig!

Redigerat:
Jag har nog något sådant också, så jag tog bara bort tapeterna där det satt dåligt och sen spacklade jag ordentligt, Med facit i hand så rev jag ner alldeles för mycket tapeter.

Aha så detta är tretex, har läst om det tidigare men aldrig riktigt greppat om vad det är. Då kanske jag bara river av yttersta strukturen, den håller ändå på att ramla ner sv sig själv. Ska försöka hitta skivskarvarna och åtgärda dessa. I vardagsrummet bubblade dom upp ordentligt när jag rollade på lim och la sig aldrig efter det :(

ROT-gips?

Gjorde som med en gipsskarv bara att jag drog ett lager väggfärg först. Blev bra, får se hur det håller sig med tiden. Behöver iofs inte hålla så många år innan det är dax för den stora renoveringen.

Om det bara är temporärt hade jag bredspacklat (fast bara där det behövs) och sedan målat med väggfärg, har målat hela mitt hus inuti och det är helt OK om man inte har för stora krav. Visst, tapeter är snyggare men med stigande ålder blir jag latare och mindre kräsen. Du kan ju alltid tapetsera om senare.

/Anders

Ungefär så blev grundarbetet. Delade strukturtapeten och (bred)spacklade, drog sedan ett lager färg som jag hade liggande och i hopp om att underlaget skulle bli fastare. Dubblade upp en hel del men allt la sig till nästa dag. Dock bubblade det upp rätt mycket när limmet rollades på men resultatet blev ändå godkänt. Barnens rum ska snart göras om och där blir det easy cover då vi vill få det gjort över en helg.

Tapeten delad, dags att spackla
20130308_174628[1].jpg
Skapa konto

Passa på innan tapeterna kommer upp.
IMG_9452.jpg
Skapa konto

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.