8 862 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
HVLP hjälp! Fönster- & trappmålning...
SATAjet 1000 finns i HVLP och RP-utförande. Dessutom finns de med kopp (beteckning B), och med matning från trycktank eller pump (beteckning K).
"B" och "K"-modellerna har helt olika parametrar. De flesta är på väg bort från HVLP, och enligt initierade källor dras man med HVLP pga lagstiftningen i Kalifornien. Något på den marknaden gör att man vill ha HVLP.
Gillar du 3Ms PPS, hittar du samma hos SATA, fast då heter det RPS. Riktigt bra om man byter ofta mellan bets, lack, täckande färg osv. Fast då kan det vara praktiskt att ha fler pistoler också.
http://www.youtube.com/watch?v=C-H1cm95OKg
"B" och "K"-modellerna har helt olika parametrar. De flesta är på väg bort från HVLP, och enligt initierade källor dras man med HVLP pga lagstiftningen i Kalifornien. Något på den marknaden gör att man vill ha HVLP.
Det justerar du med rattarna på pistolen, om du kör med en 'snabb' pistol, eller köper en SATAjet mini 3000 B HVLP (115 l/min). Alla SATAs modeller över 1000, är överkill för snickerier.Jonstorp skrev:
Gillar du 3Ms PPS, hittar du samma hos SATA, fast då heter det RPS. Riktigt bra om man byter ofta mellan bets, lack, täckande färg osv. Fast då kan det vara praktiskt att ha fler pistoler också.
http://www.youtube.com/watch?v=C-H1cm95OKg
Produkter som diskuteras: "trä rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Ja, rätt tänkt. En Rotex med deltafot och saken är biff. Visst, det är ett hästjobb, men jag har fått intrycket att TS ville ha en perfekt yta, gissningsvis utan gräng. Satsar man på kvalitet, kan man väl inte ta genvägar och måla på något gammalt skikt, vad det nu må bestå av.
Lasyren tränger ner en del så det blir till att hyvla kan jag lova! och då kan man lika gärna kitta och stifta om fönstrena när man ändå håller på! Och då gör man nog rätt i att plocka ner dom och använda en arbets bänk!
Jag fick en fråga av en ny användare per PM. Min mening är att frågor som kan ha allmänintresse skall läggas i forumet, och inte ställas via PM. Så här lyder den:
Hej Mattias
http://www.smithpaint.com/LongBeach/Index.htm
Skulle jag köpa ny spruta idag, vilket jag har har övervägt, blir det med all sannolikhet från www.spraygunworld.com eller www.homesteadfinishingproducts.com eller liknande. När jag köpte min spruta passade jag på att plocka med tre kompletta rebuild-kits, av vilka jag ännu inte har använt ett enda. Renoveringssatserna är för övrigt rätt billiga.
Jag skulle säga att din kompressor är i minsta laget för en conversion gun. Min förra kompressor på 195 l/min klarade nätt och jämnt att driva min "low CFM HVLP conversion gun" Den skulle inte ha orkat driva en mer normal conversion gun. Nu har jag en ny kompressor som levererar 500 l/min, och den skall nog orka driva en vanlig spruta.
Hej Mattias
När det gäller leverantörer i Sverige vet jag inte. jag köpte min spruta i Kalifornien här:Jag läste ditt inlägg och funderar på att köpa en HVLP (Conversion Gun) spruta.
Lockande att slippa färgmolnet och att kunna avvända kompressorn.
Tycker att det är svårt att hitta bra information. Kanske kunde du ge mig några goda råd till mitt köp.
Jag hade tänkt mig en spruta i prisklassen 1000 - 1500 kronor.
Var skall jag vända mig för att hitta en vettig spruta? Handla i svensk butik för att kunna få service och reservdelar?
Vad skall jag tänka på för att få ut så mycket som möjligt för pengarna?
Andra tipps och idéer som kan hjälp?
Det är ju viktigt att min kompressor klarar jobbet. Den är inte så stor. Bekymmer?
Här är specifikationerna för min kompressor:
25 L.iters tank. Motor 3,0 hp (2,2 kW). Fri avgiven luftmängd: 205 L./min.
Målningsjobben kommer vara möbler (stolar, sänggavlar och skåp).
http://www.smithpaint.com/LongBeach/Index.htm
Skulle jag köpa ny spruta idag, vilket jag har har övervägt, blir det med all sannolikhet från www.spraygunworld.com eller www.homesteadfinishingproducts.com eller liknande. När jag köpte min spruta passade jag på att plocka med tre kompletta rebuild-kits, av vilka jag ännu inte har använt ett enda. Renoveringssatserna är för övrigt rätt billiga.
Jag skulle säga att din kompressor är i minsta laget för en conversion gun. Min förra kompressor på 195 l/min klarade nätt och jämnt att driva min "low CFM HVLP conversion gun" Den skulle inte ha orkat driva en mer normal conversion gun. Nu har jag en ny kompressor som levererar 500 l/min, och den skall nog orka driva en vanlig spruta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden