HandySmurf
HandySmurf: [citat] Vilken snål byggvaruaffär du har. Jag brukar alltid få med ett par pinnar gratis om jag frågar. Burköppningsverktyg också. Handlar väl inte på det billigaste stället så jag gissar att jag betalar för grejerna ändå. :)
9 svar · 5,9k läst
K
kobenet: Dvs hur veta vilken typ av färg som fungerar på underlaget?
1 svar · 2,3k läst
Bykof
Bykof: Gör mitt första inlägg här på Byggahus:cool: Nordsjö har både bra och dåliga färger "enligt mig" beror nog på vad du ska ha den till för något? //Bykof
3 svar · 9,3k läst
D
Drömhus2012: Jag köpte den billigaste vita färgen på Rusta en gång för att måla inuti en garderob (vanlig brun masonit inuti) och jag fick måla sex strykningar för att få den att täcka. Men det var nog 12-15 år sen, finns nog inget kvar av den batchen. :D
4 svar · 2,3k läst
T
tronen: Tack för många bra tips. Jag börjar kolla lite på filmerna. Ska ta upp detta med mjukfog (latexfog) med min målningskompis så vi inte glömmer det. Vi börjar spackla och slipa. Ska hyra en "giraff" av Ramirent när vi börjar slipa. 260m2 kåk med 2.7 takhöjd och ryggåstak med panel blir en hel del målning :)
9 svar · 1,8k läst
T
tobiias: Norrsida, ja. Inte många timmar sol som torkar upp där.
7 svar · 2,0k läst
·
M
MiaSthlm: Vi har ett gammalt björkbord och skänk som är oljat. Eftersom bordet och skänken är drygt 20 år börjar det bli lite för gult så vi tänker olja det med vitpigment. Har köpt olja från leverantören som har vitt pigment men tycker att bordet inte blir tillräckligt vitt. Någon som har tips på om man kan blanda en egen blandning som blir vitare.
0 svar · 2,6k läst
T
tobiias: Ok. Tror vi köper båda och ser vilken som är enklast att använda – hornsuggan är ju lite mindre också och det är alltid bra att ha en lite mindre pensel till hands.
2 svar · 4,6k läst
P
Petronille: Är det någon här som har erfarenhet av Baowach lagningskitt? http://www.ernstp.se/baowachs-lagningskitt-p379.html Vi har några möbler från 50-talet i vår föreningslokal, typ lackad teak (tror jag), och funderar över om detta kunde vara ett bra alternativ till att slipa om och lacka på nytt? Tips emottages tacksamt! :)
0 svar · 1,3k läst
IngemarB
IngemarB: Har ett hus målat med Flygger vattenbaserade alkydoljefärg 2003. Dags att måla om nu. Fasaden är i hyfsat skick, den har bleknat men har inte många trärena bitar där färgen flagnat helt. Några sprickor finns här o där. Flygger tycker givetvis att jag ska fortsätta med samma färg Flygger Auqa 99 heter den numera. De var lite tveksamma till att byta till akrylat eftersom den kräver
0 svar · 2,5k läst
O
Orqvist8: Tommy f/ det funkar att sätta i våtutrymmen men du måste köra våtrumsbehandling!
15 svar · 42,3k läst
H
Henri: [citat] Novalin, Kinnasands linnetapet blir riktigt snygg när man målar på den! Vet av egen erfarenhet.
3 svar · 6,0k läst
D
Davidw: Vet inte. Men ingen direkt vinst i att använda det då det inte är kvist-hämmat. Det var väl slutsatsen.
36 svar · 15,6k läst
·
P
pelle242: De vanliga lösningarna är bredspackla, renoveringstapet och renoveringsgips. Men är det mycket struktur får du nog slipa först. Kanske funkar det med gips direkt.
2 svar · 10,4k läst
·
mångstekta
mångstekta: du ska sätta den första som du tänkt och skär den 2cm ut på nästa vägg sen tar du den biten du har kvar tar och mallar av den på en ny våd och skär den då 2cm bredare som du har överlapp på väggen då får du lutningen på den ny våden att stämma överens med väggen och mönstret stämmer precis... du lägger ju sedan förstås våd 2 enda in i hörnet... Det går ju åt en våd
1 svar · 15,1k läst
L
LillaMini: Luta av den om ni ändå ska måla den. Då försvinner all smuts och olika behandlingar den haft förut. Har för mig att man blandar tapetklister och lut, kletar på och låter verka tills färgen börjar släppa. Då ska man spola av den med vattenslang (om jag minns alla steg rätt). Men det kan man säkert googla på om det blir aktuellt.
1 svar · 6,8k läst
I
isolde: [citat] Om stommen och dess angränsande element rör sig 7 mm i ett normalstort rum, är det hugget som stucket hur mycket spackel du lägger på, eller om du kör med pappersremsa eller glasfiberremsa. Till innertak bör man använda stålreglar och separerara innertaket (t ex spacklade gipsskivor) från väggar. Till innerväggar bör man också använda dött material, men sitter det
10 svar · 28,4k läst
·
M
Micro: När jag flyttade in i huset jag bor i nu 2003 såg staketet ungefär lika risigt ut. Sommaren 2004 slipade jag och målade staketet ,2012 bytte jag ut det till ett nytt så 8år förlängde jag staketets hållbarhet. Så jag tycker som dom andra måla och sätt tillbaka staketet .:p
4 svar · 4,1k läst
·
mångstekta
mångstekta: ca 250-300 kr/kvm då inkl täckning av möbler och golv, och material givetvis, fogning av taklister, 3ggr strykning!
2 svar · 3,5k läst
H
Helioz: Du måste först målartvätta hela dörren, sedan skrapar du bort all lös färg för att avsluta med att mattslipa hela dörren och fokusera på att få jämna övergångar från färg till trärent. Där du har blottat trä grundmålar du, sedan kan du måla hela dörren med en akrylatfärg 1-2 strykningar. Sparkplåt monteras med bleckskruv.
2 svar · 3,5k läst
·
M
MMR: Jag målade min trappa för någon månad sedan, så jag har inga långtidsresultat att hänvisa till. Men vi använde Hagmans golvfärg, http://www.hagmans.se/se/Produkter/Golv/Malning/39511 Två strykningar skall den ha för maximal hållfasthet och räkna med en torktid på 8-12 timmar (tror jag det var) mellan strykningarna. Färgen var väldigt enkel att jobba med tyckte jag. När det
9 svar · 3,1k läst
H
Helioz: Olja är sämst, vax kommer därefter. Epoxylack har oftast inget UV-skydd så det går också bort. Kvar finns polyuretanlack som även är bästa valet. Vattentålighet är direkt kopplat till skikttjockleken på lacken. Därför är det bra om då lägger åtminstone 4 lager av en bra polyuretanlack (golvlack eller båtlack). Du behöver inte strula med 2-komponentsprodukter för detta utan
1 svar · 2,8k läst
V
vectrex: Bredspackla en vända a 28 kvadrat lär inte ta mer än max 2h för en målare. Sen ska det ju torka och spacklas en gång till, därefter slipas. Spackelomgång nr 2 går snabbare än första gången. Sen beror det naturligtvis mycket på hur underlaget är, men i grova drag har du en bra tidsuppskattning där. Att bredspackla ovanpå en träbaserad skiva är dock dömt att misslyckas, det rör
10 svar · 18,4k läst
J
JOW: Nej, tyvärr inte... Jag kan se skivskarvarna vid golv och tak... (inga socklar/taklister på plats)
10 svar · 4,7k läst
H
Helioz: [citat] Varför? Falu rödfärg (oavsett kulör) är en blandning av vatten, vetemjöl, pigment, järnvitriol och linolja. Vattnet dunstar, linoljan går in i träet och härdar och resten stannar kvar på ytan. I princip blir virket grundoljat (med pigment) och så länge man borstar bort det lösa materialet som finns på ytan finns det inget problem med att gå vidare med grundfärg.
6 svar · 9,7k läst
J
jtl: [citat] Ja, absolut, men kvistarna syns betydligt mer i dag än när jag satte upp panelen och har nu en helt annan ton än träet.
10 svar · 8,3k läst
B
brumbjorn: Jag lågtryckssprutade ett trätak för att få färg in i springorna. Det gick mycket snabbare än att pensla, men jag fick ha en pensel i andra handen för att korrigera. Färgen hade dock en tendens att sätta igen sprutan och rengöringen av den vattenlösliga färgen var inte helt enkel. Jag skall göra ett nytt försöka att lågtrycksspruta väggar inomhus, men risken med färgdimma gör
6 svar · 7,6k läst
Goteborg
Goteborg: Här är en till sköning, rätt mysig musik till också! http://www.youtube.com/watch?v=FYHesY0Dgu0 Något för er med äldre barn kanske? =)
1 svar · 3,5k läst
B
brumbjorn: Utefärgen har en fuktspärrande effekt. Jag förstår inte varför du skulle behöva det inomhus. Genom att sätta tätare färg inomhus minska du möjligheten att torka ut trävirket när det väl värms upp. Kanske grundfärg med visst rötskydd skulle vara till någon nytta inomhus, men jag tvivlar på det. Trä som är torrt. Dvs är skyddat uppifrån och från sidan ruttnar inte alls fort.
1 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.