Hej!

Jag håller på att bygga två nya furutrappor till hemmet men är lite kluven på vilken typ av behandling jag ska välja. Vagnstyckena skall vara vitmålade så det är inga problem. Stegen skall vara mörka och det är här mina tveksamheter kommer. Har blivit tipsad om Ossmo olja och sedan med deras hårdvaxolja. Nu är jag väldigt tveksam till det för att inom familjen finns det två stycken furutrappor som har lackade vagnstycken och sedan steg som är behandlade med Ossmo hårdvaxolja. Resultaten ser bra ut men dom är väldigt hala samt att det "knäpper" väldigt mycket i dessa trappor när man går i dom.
Den ena trappan har infällda steg och är öppen medans den andra trappan har steg skruvade under ifrån i klossar och är en täckt trapp. Jag tror att det beror på att hårdvaxoljan "klibbar" mot vagnstyckena som är lackade och när det rör sig lite när man går så släpper det och gör dessa knäppande ljud.

Frågan är om det kan vara så och vad kan man göra för att motverka detta eller vad har ni för tips på annan behandling av stegen.

Fick ett annat tips och det var Herdins lackbets i den kulör jag vill ha och sedan deras ofärgade lackbets som andra strykning. Finns i glans 25 och 85.

Tips mottages tacksamt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.