Jag håller på att måla om ett rum i källaren. Har inga problem med fukt men det är någonting som tränger igenom färgen på en innervägg (hjärtvägg i betong). Igår provade jag att ta t-röd på och sedan måla över det men idag kan man åter se att det börjar ta sig igenom färgen igen. Vad tror ni att det är och vad kan man göra åt det? WP_000199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Chellack spärrar missfärgningen

Något som rostar?

Jag fick använda spärrvitt runt de gamla ventilationsluckorna i järn då den vattenbaserade färgen fick dem att rosta.

Ser ut som rostfläckar. Kanske någon som stått och kapat med vinkelslip där någon gång så en massa små järnpartiklar satt sig i väggen. Moderna, vattenbaserade färger brukar få allt av järn att rosta direkt. Jag har en del inmurade järndetaljer i källaren. Brukar alltid måla på rostskyddsfärg i övergången mellan järn och puts och en liten bit ut på putsen innan jag målar vitt på putsen. Annars kan man ge sig på att det blir en rostfläck någonstans. I ditt fall skulle jag nog knacka ner putsen och putsa om detta område. Eller om det bara är en liten yta, målat området med rostskyddsfärg innan. Biltemas grå rostskyddsfärg brukar vara bra till detta och är så ljus och matt så den lätt täcks av vanlig latexfärg.

Det låter troligt med järn och rost. Tror det har stått någon panna eller nåt vid den väggen. Låter ju smidigt med rostskyddsfärg, får testa det. Tack för tipset.

Om det stått en panna där är det väl mer troligt att det är tjärutfällning som kommer igenom.
Använd spärrvitt, spärrgrund (har många namn). Men använd en icke vattenbaserad är mitt råd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.