Hejsan!

Har precis köpt hus och har mycket projekt framför mig. Behöver måla en 3 våningar furutrappa vit samt måla 26, i nuläget bruna, fönster vita på insidan. Sommaren räddad med andra ord. :confused: Dessutom ska köksluckorna målas om, men dem har jag koll på känner jag.

Har sedan tidigare en Bosch PFS 65:a och tycker den fungerar bra. Har använt den till köksluckor tidigare och målade då dem liggandes 2 gånger vått-i-vått. Min erfarenhet ifrån det är att den sprayar ganska rikligt (tjockt).

Nu när jag ska måla fönstren så vill jag inte spraya fullt så rikligt (tjockt) och kikar därför på en mindre kompressordriven HVLP pistol. Dem finns i hela pris-rangen, men funderar främst på snarlik denna: http://www.ebay.com/itm/HVLP-Air-Gr..._Body_Shop_Supplies_Paint&hash=item1c304ff270

Någon som har erfarenhet av att sprutmåla fönster med denna typen av pistol?

Är det viktigt man köper en klocka till för att ha koll på ingångstrycket?

Funderar på att gå på ett 0,8mm munstycke, är det för snålt för fönster och trapp-spaljé?

Är det dumt att spraya trä-fönster väldigt tunt? Ska man istället köra på med Boschen och få en rikligare täckning så färgen går in i träet mera (fast det spelar kanske ingen roll när man grundat innan?)

MVH

har du en aning om hur mycket du behöver täcka om du ska spruta det du pratar om?... eller har jag förstått fel att ni inte bor där och ska ytrenovera allt?

mångstekta skrev:
har du en aning om hur mycket du behöver täcka om du ska spruta det du pratar om?... eller har jag förstått fel att ni inte bor där och ska ytrenovera allt?
Yes, det blir en sjuhelsikes massa maskering med avseende på alla fönster.
Alla ytskickt ska fixas så i övrigt blir det inte tokmycket maskering, men visst det kommer ta lite tid.
Har fått för mig att en HVLP spruta likt den jag länkade till dammar något mindre än Bosch PFS 65.
Eller vad säger expertisen??

MVH

När det gäller tjockleken på färgskiktet så ska du få på rätt skapligt med färg om du börjar från scratch med renskrapat trä. Är det bara uppfräschning så fungerar det med tunnare skikt. Det lättaste är väl att räkna ut hur mycket färg som ska gå åt baserat på färgens täckförmåga.

Vad skulle vinsten vara med att sprutmåla fönstren, förarbetet blir inte annorlunda men efterarbetet blir makalöst mycket om du inte maskerar och täcker glasen helt. Är du duktig på att sprutmåla? för annars så kan jag garantera att alla hörn inte blir så som du tänkt dig, tidsvinsten totalt är nog mycket tveksam men gillar man efterarbetet så visst spruta på.

alltså det som "dammar" är ju det som inte träffar det du tänkt spruta så du mer öppet föremål du har typ spalje så mer kommer det utanför å då ska du har ett "smalare" munstycke men jag vågar sätta en hel del pengar på att du får det precis lika bra med penasel om du så även är ovan och tiden du spara kan du ta semester ett par dagar för! även om trappor inte är så roliga å måla så går det rätt bra bara man börjar skruva bort allt som går och måla det löst och häng det på en lina med en spik i ändan så är det lite lättare om du inte ska foga fast allt förstås men det antar jag att du inte ska om du tänkt spruta! Nä mitt råd köpa ett par dyra penslar o en skumgummi rulle så är det snart gjort!

Enda anledningen till att jag vill sprutmåla är att jag lyckas inte få lika fin finish med pensel eller med skumgummiroller. Vet inte vad jag gör för fel, men spruta är överlägsen tycker jag.
Självklart kommer det damma, men då ändå alla ytskikt ska göras om så är det inte hela världen.

Det jag undrar är om jag får sämre vidhäftning med spruta kontra att använda en pensel/roller som mera arbetar färgen än att applicera den?

MVH

beror helt på hur bra underlag du har... pensel arbetar ju givetvis in mer färg i materialet än spruta men ytan blir väl kanske lite slätare med spruta om man är ovan målare...

Sprutmåla fönster är som att gå över ån efter vatten... Det kommer inte att bli bra... Använd pensel!

jag har sprutat en del fönster med en pfs 65 och det blev jämt och fint. Maskerade ganska lite, täckte glasen med golvpapp. Detta blev bättre och gick snabbare än att penselmåla...

jag sku nog faktiskt våga mig på å utmana en spruta för just fönstermålning om vi båda börjar på noll, är väldigt övertygad om att min pensel skulle ta en promenad seger...

Det är mycket roligare att spraya. Det räcker som argument. En kompressordriven HVLP kräver en stor kompressor och en gravity fed gör att du måste spä färgen mer än vad som är lämpligt. En vettig HVLP conversion gun (kompressordriven) -anläggning blir en relativt stor investering. Jag skulle kolla efter en 3- eller 4-stegsturbin i stället. En kompressordriven HVLP med tryckfat och dubbla regulatorer är mycket roligare att leka med.

mattiasp skrev:
En kompressordriven HVLP kräver en stor kompressor och en gravity fed gör att du måste spä färgen mer än vad som är lämpligt. En vettig HVLP conversion gun (kompressordriven) -anläggning blir en relativt stor investering.
Jag gillar inte koppar, vare sig upptill, eller nedtill, men t ex en SATAjet 1000 B RP kräver 275 l/min tryckluft. Förutsatt att man redan äger en kompressor, vilket många gör, behöver det inte bli någon stor investering. Dessutom kan en kompressor användas till betydligt mer än t ex en HVLP-turbin.

Kaliz skrev:
Är det dumt att spraya trä-fönster väldigt tunt? MVH
Jag tycker det är väldigt vackert med så tunnt färgskikt så att man ser ådringen igenom färgen. Jag sprutar allt som är möjligt, med rätt verktyg så är min mening att det går snabbare än att måla med pensel. Med t.ex. 3m PPS som jag skriver om i denna länk, http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/117823-allt-om-sprutmalning.htm , blir sprutandet dessutom kladdfritt.
isolde skrev:
Jag gillar inte koppar, vare sig upptill, eller nedtill, men t ex en SATAjet 1000 B RP kräver 275 l/min tryckluft. Förutsatt att man redan äger en kompressor, vilket många gör, behöver det inte bli någon stor investering. Dessutom kan en kompressor användas till betydligt mer än t ex en HVLP-turbin.
Även här är 3M PPS ett alternativ, förvisso en kopp men du är inte bunden till parametrar som gravitation = du kan ha "koppen" upp och ned. Jag var inne på just SATAjet 1000 för snickeri men avskräcktes av den stora luftmängden, köpte en Iwata LPH 80 som kräver betydligt mindre luft. Nackdelen är den smalare sprutbilden men mitt resonemang är att det snarare är till gagn vid sprutning av smala objekt som t.ex. fönsterkarmar. Har dessvärre inte haft chansen att testa om LPH 80 fungerar i praktiken.

Redigerat:
Är verkligen SATA:n en riktig HVLP? Av specifikationerna att döma verkar det vara en LVLP-spruta. Det leder till mer overspray än en riktig HVLP. Jag antar att SATA:n kostar satan ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.